Lurer egentlig bare på om noen som er litt mer lokalkjente på Hedmarken vet noe om denne Niels Nielsen, som i folketellingen i 1801 befinner seg på gården Smedstad Øvre i Ringsaker, 35 år, sergant i infanteriet og gift.
Har en liten, vag mistanke om at han kanskje har en sønn på Sør-Fron, så det kunne vært greit å funnet ut litt mer om denne Niels.
Se forøvrig denne debatten for det vet jeg på sønnen hans, Østen Nielsen Gjelt/Hjelt/Hjeltge
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=81653
Takker for evt tips og innspill!
Mvh. Anders.
Niels Nielsen Gieldtr
Moderator: MOD_Hedmark
Re: Niels Nielsen Gieldtr
Tja, denne var krøkkete. Niels Nielsen, Gjelt (Hjelt) døpt 15/8-1765 Gjelt, Nes.
Foreldre: Niels Gulbrandsen og Helle Andersdatter.
Denne Niels var litt av en fyr.
Niels Nielsen, Gjelt, Corporal og
Ingebor Haagensdatter fikk datteren Anne dpt. 25/1-1789 Biskoplieie, Nes UEKTE
Thore Larsdatter fikk datteren Marthe dpt. 21/12-1788 Ihle, Nes. UEKTE
Niels Nielsen, corporal, Gjeltkielteie og
Magnild Østensdatter fikk sønnen Østen døpt 1/12-1793 Gjeltkielteie, Nes. EKTE.
Altså var Niels Niles gift med Magnils Østensdatter når det ikke står UEKTE i boka da Østen ble døpt. Kirkebøkene på Nes er brent så det finnes kun klokkerbøker til 1801 som bar inneholder døpte.
Det er noe rart med 1801 i Fron:http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f18010518&gardpostnr=82&personpostnr=2052&merk=2052#ovre
Dette er vel Østen f. 1793 på Nes men morens navn stemmer ikke for Magnild må være død??siden NIels er gift 2) med Ane Marcusdatter.
Østen Nielsen hadde dise barna med Kjersti Mortensdatter i Fron:
Niels 1818 uekue, Johannes 1821, Morten 1824, Magnil 1825, Marit 1829, Anne 1829, Marthe 1834 og Kari 1837.
Her ser en at Østen har oppkalt en av dødtrene etter sin mor Magnild.
Foreldre: Niels Gulbrandsen og Helle Andersdatter.
Denne Niels var litt av en fyr.
Ingebor Haagensdatter fikk datteren Anne dpt. 25/1-1789 Biskoplieie, Nes UEKTE
Thore Larsdatter fikk datteren Marthe dpt. 21/12-1788 Ihle, Nes. UEKTE
Niels Nielsen, corporal, Gjeltkielteie og
Magnild Østensdatter fikk sønnen Østen døpt 1/12-1793 Gjeltkielteie, Nes. EKTE.
Altså var Niels Niles gift med Magnils Østensdatter når det ikke står UEKTE i boka da Østen ble døpt. Kirkebøkene på Nes er brent så det finnes kun klokkerbøker til 1801 som bar inneholder døpte.
Det er noe rart med 1801 i Fron:http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f18010518&gardpostnr=82&personpostnr=2052&merk=2052#ovre
Dette er vel Østen f. 1793 på Nes men morens navn stemmer ikke for Magnild må være død??siden NIels er gift 2) med Ane Marcusdatter.
Østen Nielsen hadde dise barna med Kjersti Mortensdatter i Fron:
Niels 1818 uekue, Johannes 1821, Morten 1824, Magnil 1825, Marit 1829, Anne 1829, Marthe 1834 og Kari 1837.
Her ser en at Østen har oppkalt en av dødtrene etter sin mor Magnild.
Dette var jo interessant.
Du skriver at Østen Nielsen fikk barn med Kjersti Mortensdtr på Fron, er det jeg som har sett helt skeivt da jeg har henne som Berthe Mortensdtr?
Men, da kan man gå vel med ganske stor sannsynlighet gå ut ifra at det faktisk er riktig Niels som er far til denne Østen som er på Fron i 1801 tellingen. Dog litt merkelig at han der står med en annen mor.. Ane og Magnil er jo to navn som ikke burde gå an å skrive om hverandre..
Vet man noe mer om Magnil på Nes?
Du skriver at Østen Nielsen fikk barn med Kjersti Mortensdtr på Fron, er det jeg som har sett helt skeivt da jeg har henne som Berthe Mortensdtr?
Men, da kan man gå vel med ganske stor sannsynlighet gå ut ifra at det faktisk er riktig Niels som er far til denne Østen som er på Fron i 1801 tellingen. Dog litt merkelig at han der står med en annen mor.. Ane og Magnil er jo to navn som ikke burde gå an å skrive om hverandre..
Vet man noe mer om Magnil på Nes?
.Vet ikke mer om Magnild Østensdatter men hun er nok fra Fron og død før 1801 siden Niels er gift 2. da.
Det må være mer feil her.
Se på Smestad i 1801 en gang til. Her heter han Niels Nielsen g. med Ane Marcusdatter og han er 35 år. Det passer med akkurat Niels Nielsen som er far til Østen. Far til Østen er f. 1765. Bygdeboka på Nes skriver at Niels Olsen f. 1756 var gift med Ane Marcusdatter men i 1801 heter han Niels Nielsen. Her er det mye som må sjekkes..........
Problemet er nok løst nå. Bygdeboka blandet to Niels som begger er fra Gjelt.
Niels Nielsen, far til Niel 1790/91 Fron og Østen 1793 Nes er gift for andre gang med Anne Marcusdatter.
Helena Nielsdatter reiste til Drøbak fra Smestadeie i Ringsaker Attest 5/4-1817.
Det må være mer feil her.
Se på Smestad i 1801 en gang til. Her heter han Niels Nielsen g. med Ane Marcusdatter og han er 35 år. Det passer med akkurat Niels Nielsen som er far til Østen. Far til Østen er f. 1765. Bygdeboka på Nes skriver at Niels Olsen f. 1756 var gift med Ane Marcusdatter men i 1801 heter han Niels Nielsen. Her er det mye som må sjekkes..........
Problemet er nok løst nå. Bygdeboka blandet to Niels som begger er fra Gjelt.
Niels Nielsen, far til Niel 1790/91 Fron og Østen 1793 Nes er gift for andre gang med Anne Marcusdatter.
Helena Nielsdatter reiste til Drøbak fra Smestadeie i Ringsaker Attest 5/4-1817.
Etter mye god hjelp så har jeg en henvendelse til på denne, sånn litt på siden, eller bakenfor kan man kanskje si.
Jeg fant disse på familysearch som barn av Niels Guldbrandsen og Helle Andersdatter:
Zille Sophie f. 1755,
Johanne f. 1758,
Johanne Helvia f. 1760,
Anders f. 1763,
Niels f. 1765,
Johanne f. 1767,
Gulbrand f. 1769
Det jeg egentlig da lurte på var mest hvor Helle Andersdt. stammet fra? Det at eldste sønn var oppkalt etter mors far, å ikke fars far er vel ikke alltid like vanlig eller?
Jeg har funnet noen skifter fra Hjelthjelt på hedmarksslekt.no som jeg regner med er fra foreldre og fars foreldre til Niels Guldbrandsen, men det er kanskje mulig å finne ut noe mer om aner og slekten der og?
Anders.
Jeg fant disse på familysearch som barn av Niels Guldbrandsen og Helle Andersdatter:
Zille Sophie f. 1755,
Johanne f. 1758,
Johanne Helvia f. 1760,
Anders f. 1763,
Niels f. 1765,
Johanne f. 1767,
Gulbrand f. 1769
Det jeg egentlig da lurte på var mest hvor Helle Andersdt. stammet fra? Det at eldste sønn var oppkalt etter mors far, å ikke fars far er vel ikke alltid like vanlig eller?
Jeg har funnet noen skifter fra Hjelthjelt på hedmarksslekt.no som jeg regner med er fra foreldre og fars foreldre til Niels Guldbrandsen, men det er kanskje mulig å finne ut noe mer om aner og slekten der og?
Anders.
Ser ikke ut til at det blir siste henvendelse... spøk....
Helle Andrea Arøe f. 1733 Sveen i Fron. Datter av major Andreas von Arøe.
Helle Andrea Arøe f. 1733 Sveen i Fron. Datter av major Andreas von Arøe.