Tveitan og Strømme (Straume) ved Lundevann

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Telemark

Svar
dn17098
Sted: SANDEFJORD

Tveitan og Strømme (Straume) ved Lundevann

Legg inn av dn17098 » 29. juli 2009 kl. 11.44

Jeg prøver å finne ut hvor og når navnet Strømme oppsto. Tveitan var vel en gang en av storgårdene på nordsiden av lundevann. Straume var en husmannsplass nærmere Lundevann. Navnet Strømme er trolig en avledning av Straume og kommer kanskje fra Straumen (Strømmen) i Lundevann.

Men når ble Straume skilt ut fra Tveitan? Er det mulig å finne ut det i dag? Har noen en god idè for hvor jeg skal lete? Eller er det noen som vet noe?

Erik[/i]

dn20182
Sted: FYRESDAL

Re: Tveitan og Strømme (Straume) ved Lundevann

Legg inn av dn20182 » 29. juli 2009 kl. 12.49

Det er vel nesten slik at overalt hvor det renner ei elv eller en bekk finnes det et Strømme- eller Straumenavn. Såvidt jeg kjenner til er Straume dativform av straum. Bandakkanalen kalles Straumen der den renner gjennom Lunde. Jeg er litt usikker på hva du mener med Lundevann - er det Nomevann du tenker på?.
For å finne ut når et bruk er utskilt fra et annet, kan du gå til tinglysingsbøkene. Ofte vil man på den aktuelle eiendommens grunnboksblad finne tinglyst en skylddelingsforretning som forteller om eiendommens grenser og om når den ble utskilt. Dette forteller likevel ikke alltid når eiendommen oppsto som bosted, den kan ha eksistert som husmannsplass i lang tid før utskillingen.
Venleg helsing Kjetil

Svar

Gå tilbake til «Telemark - ukjent sted»