Edvard Karolus Olsen og Bergitte Eline Petrine Kjeldsen eller Kjeldsdatter fikk hvertfall to barn i Tromsø.
Det første barnet ble født den 26. desember 1879 og døpt den 14. mars 1880
(Kilde Tromsø 1878-1888, side 38, nr 19)
Foreldre er oppgitt å være Fisker Edvard Carolus Jensen f. 1846 og
Hustr. Eline Kjeldsen, født 1850
Faddere:
Faddere: Kjører Hans Eliasen og hush. Ingeborg Marie, Fisker Søren Martin Johannesen og hustr. Inger Anna, Fisker Andreas Knudsen og Hustr. Martha Figenskau.
Da sønnen blir født, står det følgende:
Tromsø 1878 - 1888
s. 89, no 103:
Karl Olaf Leonard f. 28.07.1882, døpt 03.12.1882
Foreldre:
Arb. Edvard Karolus Olsen, Tromsø, f. 1846
hstr. Bergitte Eline Olsen, f. 1850
Faddere: Jens Hermansen, , Hans Knutsen, Kone Else Dalsbø, Pige Martha Øverli
Her står farens etternavn som Olsen, mens da datteren ble født sto det Jensen.
Begge barna blir konfirmert i Måleselv:
KONFIRMERT
Målselv i Målselv 1885 - 1901, side 144, no 23
Konfirmerte 30.06.1895:
Edvarda Bertine Josefine Edvartsdtr. , f. 26.12.79, døpt 14.3.80, Troms, bosatt Sandeggen.
Attest dat. 05.04.1895 A. Schøning
Foreldre: Fisker Edvard Karolius Jensen og Hustr.
Bergitte Eline Petrine Kjelds.
Vaksinert 18.06.1894.
Karakter: Nesten meget god.
og sønnen:
KONFIRMASJON:
Karl Leonard Edvardsen
Fødeår/Alder:
Fødested: Tromsø
28.07.1882, 03.12.1882, Att. dat. 24.09.1897 A. Schøning
Farens navn: Edvard Karolus Ols
Stilling:
Arbejder %Fisker% "kors"
Mors navn:
Hust. Bergitte Eline Ols.
Kunnskap: Næsten god kundskab
Vaksinert: 06.09.1897 A. Hans
Jeg har funnet en som druknet i Måsøy, som kan passe inn med faren:
DØD, GRAVLAGT:
Tromsø 1889-1899, s. 392, no 30, År 1895
1893
? Sept.
begravet: -
Jordfæstet: -
g. lagt= Matros og Fisker
Edvard Karolus Olsen
Aar: 1848
Bopel: Ukjent
Omkom paa Söen ved Maasø
anm. af Stabtspresten 4/9 1895
Jeg har også funnet en som flyttet til Tromsø:
Inflyttede Tromsø 1875-1879, s. 295, no 16
Tromsø 1872-1877, s. 305, no 16:
Høsten 1876
Ungk. Matros Edvard Carolius Olsen, f. 1847, for at søge Erverv.
Indflytet fra Tromsøsundet og født der.
til Tromsø
Men utover det finner jeg ikke når og hvor de giftet seg. Hvor moren var født og vokste opp.
Jeg har via en slektsside funnet en som kan være vedkommende, uten å finne kilder, ekteskap som gir holdepunkt for hvem var hans far. Personen er denne:
FØDT/DØPT:
Tromsø 1846 -1857, s. 56 - 57, no 125:
Eduard Carolus Ekte
Født 12.06.1848
Døpt 29.07.1848
Far: Ole Andreas Larsen
Mor: h. Kirsten Larina Persd. Gaarddhr.
Faddere
Nikoline Johnsd., Karsten Jørensen, Hans Johansen
Ane Bangsund, Ida Jondt. , Oretten Heggeludn
Hjemmedåp
Hjemmedøbt af Elias Klen Eriksen
_______
KONFIRMERT:
Balsfjord i Balsfjord 1863-1878, s. 93, no38
1st Okt. 1865
38. Edvard Karolus Olsen
f. 12/6 48, d 29/7 48
Fødested: Gaasvær
Foreldre Ole Andreas Berg Larsen
Kirsten Lavine Pedersdtr.
Temmelig God Christendomskubnsb
Vaksine 12/8 57 B. Christensen
----------
Jeg har ikke funnet holdepunkter for at det er rette vedkommende, hvis så er, har jeg både navn på foreldre, og slekten bakover. Derimot hvis dette ikke stemmer, og det gjelder en annen person så blir det hele noe helt annet.
Er det noen som har kunnskaper om disse to som skal ha giftet seg men hvor mannen døde, hvor de kommer ifra, når de var født, hvem var foreldrene og så videre?
Edvard C (K) arolus Olsen og Bergitte Eline Petrine Kjeldsen
Moderator: MOD_Troms
Re: Edvard C (K) arolus Olsen og Bergitte Eline Petrine Kjel
Mulig at jeg har funnet når kona til Edvard Carolus Olsen ble født:
Følgende har jeg funnet:
FØDT/DØPT:
Tromsø 1848 - 1855, s 88, no 131:
Tromsø 1846 -1857, s. 196 -197, no 234
1st Juli 1853:
Bergithe Eline Pedrikke
ægte
Foreldre:
Husm. Peder* Jørgensen Röstnæs og
Hustru Lovise Danielsdatter
*I kirkebok for 1846 - 1857 står følgende om foreldre:
Husmand Peder (strøket og ertattet med:) Kjeld Jørgensen, Røstnæs (Røstnes).
Faddere: Ane Johansdtr., Idar Christiansdatter, Isak Haagensen, Christopher Thronsen
Hjemmedøpt av Jeremias Figenskoue ?
Jeg har også funnet en ved navn Bergette Eline Kjeldsdatter i folketellingen 1865, hun er oppført som Fosterdatter ug., 13 år, i Værftsgaden
Hun bor da hos Michale Johannesen, 31 år, og Julianna H. Simonsdatter, 31 år og
datteren Bertine Eline, 6 år og tilslutt sønnen Martin Johan Michaelsen* 2 år.
Det er vel mulig at dette er den samme Bergithe Eline Pedrikke jeg er ute etter?
Forøvrig så finner jeg en ved navn Lovise Danielsdatter, som er døpt den 24. september 1815, foreldre er Daniel Brynhildsen og Karen Maria Andersdtr. ugift. Nå viser det seg at det er en Lovise Danielsdtr. som får flere barn med Hermand Hansen,
Hanna Bergitta, f. 20. januar 1840 Tomasjord
Sarine Marie, f. 1. oktober 1841
Ole Andreas, f. 7. juli 1844
Johannes Holm, f. 6. januar 1851
videre ifølge folketellingen 1865 så står hun oppført hm, Gdbr. Selveier, og som e (enke) i Tromsøsundet, Tønsnæsstrand
Ole A. Hermansen, 23 år,
Søren K. Hermansen, 20 år,
Johannes H. Hermansen, 15 år,
Edevard Hermansen, 13 år,
Sarine M. Hermanddatter, 10 år...
dette må være antageligvis en annen Sarine Danielsdatter enn den som får barn med Kjeld Jørgensen, selv om jeg i første omgang tolket at det sto Hermand (Peter) Kjeld Jørgensen, så tror jeg at det sto Husmand og ikke Hermand.
Så hvem er så denne Sarine Danielsdatter som får barn med Kjeld Jørgensen, og når giftet de seg, har ikke funnet det ut enda. Barnet står oppført som ektefødt, men kan det likevel ikke stemme og at Sarine Danielsdatter fikk et barn utenfor ekteskap? Som senere ble fosterbarn?
Følgende har jeg funnet:
FØDT/DØPT:
Tromsø 1848 - 1855, s 88, no 131:
Tromsø 1846 -1857, s. 196 -197, no 234
1st Juli 1853:
Bergithe Eline Pedrikke
ægte
Foreldre:
Husm. Peder* Jørgensen Röstnæs og
Hustru Lovise Danielsdatter
*I kirkebok for 1846 - 1857 står følgende om foreldre:
Husmand Peder (strøket og ertattet med:) Kjeld Jørgensen, Røstnæs (Røstnes).
Faddere: Ane Johansdtr., Idar Christiansdatter, Isak Haagensen, Christopher Thronsen
Hjemmedøpt av Jeremias Figenskoue ?
Jeg har også funnet en ved navn Bergette Eline Kjeldsdatter i folketellingen 1865, hun er oppført som Fosterdatter ug., 13 år, i Værftsgaden
Hun bor da hos Michale Johannesen, 31 år, og Julianna H. Simonsdatter, 31 år og
datteren Bertine Eline, 6 år og tilslutt sønnen Martin Johan Michaelsen* 2 år.
Det er vel mulig at dette er den samme Bergithe Eline Pedrikke jeg er ute etter?
Forøvrig så finner jeg en ved navn Lovise Danielsdatter, som er døpt den 24. september 1815, foreldre er Daniel Brynhildsen og Karen Maria Andersdtr. ugift. Nå viser det seg at det er en Lovise Danielsdtr. som får flere barn med Hermand Hansen,
Hanna Bergitta, f. 20. januar 1840 Tomasjord
Sarine Marie, f. 1. oktober 1841
Ole Andreas, f. 7. juli 1844
Johannes Holm, f. 6. januar 1851
videre ifølge folketellingen 1865 så står hun oppført hm, Gdbr. Selveier, og som e (enke) i Tromsøsundet, Tønsnæsstrand
Ole A. Hermansen, 23 år,
Søren K. Hermansen, 20 år,
Johannes H. Hermansen, 15 år,
Edevard Hermansen, 13 år,
Sarine M. Hermanddatter, 10 år...
dette må være antageligvis en annen Sarine Danielsdatter enn den som får barn med Kjeld Jørgensen, selv om jeg i første omgang tolket at det sto Hermand (Peter) Kjeld Jørgensen, så tror jeg at det sto Husmand og ikke Hermand.
Så hvem er så denne Sarine Danielsdatter som får barn med Kjeld Jørgensen, og når giftet de seg, har ikke funnet det ut enda. Barnet står oppført som ektefødt, men kan det likevel ikke stemme og at Sarine Danielsdatter fikk et barn utenfor ekteskap? Som senere ble fosterbarn?
Re: Edvard C (K) arolus Olsen og Bergitte Eline Petrine Kjel
Har fått løsningen på gåten angående når de giftet seg, via Digitalarkivets debattsider:
Den lå først og fremst i 1885 tellingen for Tromsø på UiT sider:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste1885.aspx?knr=1902&kenr=000&bnr=0165&lnr=
Det neste bindeleddet mellom disse to er å finne i lysningsprotokollen for Tromsø av 1877:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4303&idx_id=4303&uid=ny&idx_side=-41
hvor en nederst på motsatt side finner begge foreldrene Ungkarl Matros Edvard Karolius Olsen og Pige Birgith Eline Petrine Kjeldsdtr, heholdsvis født 1847 og 1853, hans far Ole Andreas Berg og hennes far Kjeld Jørgensen. Dette stemmer med opplysningene jeg tidligere har funnet via dåp for begge to. Fedrenes navn stemmer. For hennes del så sto først Peter men dette var rettet opp til Kjeld.
Nå fant jeg også barnet hun fikk som sto oppført med Sørensen som etternavn, både faren og når barnet var født.
Enda har jeg ikke funnet dem i kirkeboka når ekteskapet var inngått, det står dato den (vies 8/3 kl 5...og tror det står 80) men jeg finner ikke dem oppført som viet i Tromsø ei heller Tromsøsundet. Barna står oppført som ektefødte.
Så har presten glemt å føre dem inn som viet i kirkeboka, og var det en feilskriving da datteren ble født, at faren fikk etternavnet Jensen og ikke Olsen?
Denne feilskrivingen fulgte henne også da hun ble konfirmert i 1895 i Målselv, som kan være forståelig da det er foretatt avskrift fra kirkebok ved flytting.
Så langt tror jeg at gåten vedrørende disse to må sies å være løst, takket være hjelp fra en deltaker på Digitalarkivets debattsider. To kilder som gav forklaringen, og som jeg etter dager og uker med søking hadde oversett eller ikke funnet.
Den lå først og fremst i 1885 tellingen for Tromsø på UiT sider:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste1885.aspx?knr=1902&kenr=000&bnr=0165&lnr=
Det neste bindeleddet mellom disse to er å finne i lysningsprotokollen for Tromsø av 1877:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4303&idx_id=4303&uid=ny&idx_side=-41
hvor en nederst på motsatt side finner begge foreldrene Ungkarl Matros Edvard Karolius Olsen og Pige Birgith Eline Petrine Kjeldsdtr, heholdsvis født 1847 og 1853, hans far Ole Andreas Berg og hennes far Kjeld Jørgensen. Dette stemmer med opplysningene jeg tidligere har funnet via dåp for begge to. Fedrenes navn stemmer. For hennes del så sto først Peter men dette var rettet opp til Kjeld.
Nå fant jeg også barnet hun fikk som sto oppført med Sørensen som etternavn, både faren og når barnet var født.
Enda har jeg ikke funnet dem i kirkeboka når ekteskapet var inngått, det står dato den (vies 8/3 kl 5...og tror det står 80) men jeg finner ikke dem oppført som viet i Tromsø ei heller Tromsøsundet. Barna står oppført som ektefødte.
Så har presten glemt å føre dem inn som viet i kirkeboka, og var det en feilskriving da datteren ble født, at faren fikk etternavnet Jensen og ikke Olsen?
Denne feilskrivingen fulgte henne også da hun ble konfirmert i 1895 i Målselv, som kan være forståelig da det er foretatt avskrift fra kirkebok ved flytting.
Så langt tror jeg at gåten vedrørende disse to må sies å være løst, takket være hjelp fra en deltaker på Digitalarkivets debattsider. To kilder som gav forklaringen, og som jeg etter dager og uker med søking hadde oversett eller ikke funnet.