Jens Vogelius Steenstrups første kone i Heresfos Hommedal

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
dn17921
Sted: KLOKKARSTUA

Jens Vogelius Steenstrups første kone i Heresfos Hommedal

Legg inn av dn17921 » 6. november 2008 kl. 5.29

Jeg forsøker å finne ut hvem Scharlotha Amalia (innskrevet som Scharlotha Amalia av presten) var. Det jeg vet er følgende:
Hun var første kone til Jens Vogelius Steenstrup som var foged iflg Rentekammerets norske bestallinger 1660-1814 i Nedenes (Aust-Agder) amt ca 1770 årene. Han var dansk.
Hun fødte en sønn i 1777/1778 som het Petter Fridrich Johannis Steenstrup og han er innskrevet i kirkeboken for Herefoss i Hommedal 1740-1821. Så fant jeg Scharlotha Amalia innskrevet som død 14 martij 1778 - altså rett etter fødsel.
Faren gifter seg på ny i samme kirkebok år 1784 med Mætte Amalia Beschee men jeg greier ikke tyde mer enn det.
Spørsmål:
Noen som vet noe om henne vedr. fødsel, dåp eller vielse?
Evnt. foreldre og søsken mottas gjerne med takknemlighet.

Har forøvrig søkt Family Search men ingen flere barn eller vielsen deres er der unntatt m kone nr 2. Tenker at hun døde etter første fødsel som teori inntil videre.

Med vennlig hilsen dn17921
Kikki Brill

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Jens Vogelius Steenstrups første kone i Heresfos Hommeda

Legg inn av dn23027 » 7. november 2008 kl. 0.12

Ser vrien ut, men her er muligens spor til samme slekta i Danmark, og de ønsker kontakt med folk i Norge som har info: http://www.steenstrup.biz/

Jeg funderte på om "din" Jens kanskje også er i denne slekten, siden navnet går igjen der (jfr Jens Kraft Vogelius Steenstrup, som ikke er samme mannen, han er født senere). Jeg finner ikke noe i slektstreet der om Jens Vogelius Steenstrup eller Charlotte Amalia, men de som har forsket, kan jo også mangle opplysninger, f.eks ikke ha funnet alle barn bakover i tid hos noen? Det er verdt en mail til de danskene som står bak siden ihvertfall :-) Sikkert lettere for dem å lete etter eventuelle ekteskap i Danmark, for hans første kone kan også være født i Danmark. Har du informasjon om at han har vært i stillinger andre steder i Norge før Herefoss, så kan han ha inngått ekteskap på helt annen kant her i landet også.

Mvh
Linda W

dn17921

Legg inn av dn17921 » 7. november 2008 kl. 10.15

Hei og tusen takk!
Gleder meg til å lese på nettstedet du fant.
vennlig hilsen Kikki Brill

Brukeravatar
Harald Søren Storaker
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Legg inn av Harald Søren Storaker » 7. november 2008 kl. 21.19

Det er ein Jens Krsft Vogelius Steenstrup som ifølge mormonerdatabasen blir født mai 1748 i Sjørring, Thisted LDS IGI
Kirkebok-sida på Akvaralieonline er veldig utydelig, her er ein kopi [/img]

Mora er enke i 1787 folketellinga:
Thisted, Hundborg, Sjørring, Sjørring by, , 1, FT-1787, B2662

Michael Vogeliu Steenstrup 45 Gift husbonde Sognepræst -
Johanne Sørensdatter 36 Gift madmoder -
Johannes Vogel. Steenstrup 10 deres søn -
Helena Catrine Søltoft 72 Enke(mand) hans moder Consitorialraadsenke
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn17921

Legg inn av dn17921 » 7. november 2008 kl. 23.00

hei og tusen takk Jeg har hatt stor nytte av nettsiden som forrige skribent skrev inn under mitt tema og tenker at så lenge ingen finner Scharlotha Amalia for meg så får jeg i alle fall mye slektsinfo via den.
god kveld!
vennlig hilsen
kikki brill

Svar

Gå tilbake til «Aust-Agder - ukjent sted»