Leter etter tipp tipp oldemor.
Moderator: MOD_Hedmark
Leter etter tipp tipp oldemor.
Kan noen hjelpe meg med opplysning om Mari Torsdatter f ca 1786, d 14 mars 1855. Hun var gift med Ole Gulbrandsen f 1786 ? Bodde på Ellingrudsseteren. Skulle gjerne ha funnet hennes foreldre og hvor hun kom fra.
Mvh May E. Svendsen
Mvh May E. Svendsen
Re: Leter etter tipp tipp oldemor.
Heisann!
Har du funnet henne i 1801-tellinga? Da var jo "din" Mari Torsdatter ei ungjente på om lag 15 år
Har du funnet henne i 1801-tellinga? Da var jo "din" Mari Torsdatter ei ungjente på om lag 15 år

- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Finner bare en Mari Thorsdtr i Hedmark i 1801 tellinga og hun er vel litt i eldste laget.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... k=774#ovre
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... k=774#ovre
Ved Mari sin død er det oppgitt 77 år.
Da jeg har to ekteskap(har funnet det) som kan passe trenger jeg litt mere info. Har du navn og alder på noen av barna ? Er jeg på rett spor så er det ikke umulig jeg finner en del for deg.
Da jeg har to ekteskap(har funnet det) som kan passe trenger jeg litt mere info. Har du navn og alder på noen av barna ? Er jeg på rett spor så er det ikke umulig jeg finner en del for deg.
Hennes ene sønn som er min ane het, Ole Olsen f 21 jan 1822Børslunghøyden, Vinger(?)
Han døde 26 jan 1894 Ellingrudseter. Gift 4 des 1843 Vinger. Han var gift med Lisbeth Olsdatter f 22 okt 1819.
Mvh May Elin
Han døde 26 jan 1894 Ellingrudseter. Gift 4 des 1843 Vinger. Han var gift med Lisbeth Olsdatter f 22 okt 1819.
Mvh May Elin
Jeg har sett litt i kirkebøkene og funnet forskjellig. Jeg har et problem med å finne sikre årstall og bosted. Jeg finner heller ikke konfirmasjon til Ole Olsen. Har du funnet Ole Gulbrandsen død i Vinger/Brandval ??
Jeg har et par som giftet seg i Vinger: Ole Gulbrands 19 år og Mari Thorsd.18 år.Se Vinger Klok/mini 1814-1825, side 390 nr 9. Viet 12.06.1814. De hadde bosted på garden Skindpungrud/Skinnpungrud. Dette er den eneste vielsen fram til ca 1820 jeg har funnet. Du finner de i FT 1865. Jeg har en del om de liggende.
Jeg har et par som giftet seg i Vinger: Ole Gulbrands 19 år og Mari Thorsd.18 år.Se Vinger Klok/mini 1814-1825, side 390 nr 9. Viet 12.06.1814. De hadde bosted på garden Skindpungrud/Skinnpungrud. Dette er den eneste vielsen fram til ca 1820 jeg har funnet. Du finner de i FT 1865. Jeg har en del om de liggende.
Det jeg har er at Ole Olsen,( sønn av Ole Gulbrandsen) døde 26 jan 1894. Ole Gulbrandsen døde 13 apr 1851 Ellingrudseteren. Har sett litt i bygdeboka over Vinger å der er de nevnt men finner ikke mer om Mari Arnesdatter. Er intr i alt som har med de å gjøre.
På forhånd takk for all hjelp.
Mvh May Elin
På forhånd takk for all hjelp.
Mvh May Elin
Kan Mari være født 1799,finner en i 1801 tellinga som
er 2 år.
Ser du i kirkebok over Tolga 1799,under kronologisk rekkefølge står det Mari ,vansklig å tyde ,men synes det står Thoresdt.
LYKKE TIL
er 2 år.
Ser du i kirkebok over Tolga 1799,under kronologisk rekkefølge står det Mari ,vansklig å tyde ,men synes det står Thoresdt.
LYKKE TIL
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Lettere hvis du legger inn lenke. https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Er det denne, nr 40, du mener? http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-135
Er det denne, nr 40, du mener? http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-135
Eva Helene Erntsen skrev:Lettere hvis du legger inn lenke. https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Ja kan det være rett spor?
Her er jeg veldig usikker, er nemlig helt fersk i "faget". Klarte ikke å tyde lenken. Ble medl nå i august, skal på mitt første kurs 6 0kt. Har ikke klart å lære meg å legge til lenker enda, men regner med å lære det på kurset.
Så som dere sikkert sjønner jobber jeg nok veldig tungt. Karen Kristiansdatter( min farmor) datter av Kristian Olsen f 28 nov 1850 Ellinrudseter, Vinger, han er igjen sønn av Ole Olsen f 21 jan 1822Børslunghøyden(?) Vinger, Han er igjen sønn av Ole gullbrandsen f 1786 Føsker, Vinger. Han var gift med Mari Torsdatter ( om jeg har gjort rett) hun er født 1786,død 1855 Ellingsrudseter. Detter er all inf jeg har om henne. Skulle jo gjerne ha visst mer om hennes foreldre osv. Om det er noen som har noe er jeg svært takknemelig, om ikke får jeg jo bare legge det på is til jeg har lært mer om bruken av inf som er tilgjengelig.
Mvh May Elin.
Så som dere sikkert sjønner jobber jeg nok veldig tungt. Karen Kristiansdatter( min farmor) datter av Kristian Olsen f 28 nov 1850 Ellinrudseter, Vinger, han er igjen sønn av Ole Olsen f 21 jan 1822Børslunghøyden(?) Vinger, Han er igjen sønn av Ole gullbrandsen f 1786 Føsker, Vinger. Han var gift med Mari Torsdatter ( om jeg har gjort rett) hun er født 1786,død 1855 Ellingsrudseter. Detter er all inf jeg har om henne. Skulle jo gjerne ha visst mer om hennes foreldre osv. Om det er noen som har noe er jeg svært takknemelig, om ikke får jeg jo bare legge det på is til jeg har lært mer om bruken av inf som er tilgjengelig.
Mvh May Elin.
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Hei!
Jeg tror det kan være greit å legge noen lenker med det du vet, så er det lettere å hjelpe deg videre bakover:
dåpen til Christian Olsen 1850 - født 28. nov, døpt 12. jan 1851, foreldre Ole Olsen Ellingsrudsætren og Lisabet Olsd.
Og da er vel dette familien i 1865-tellingen.
Da kan dette være vielsen mellom Ole og Lisabet i 1845
- og her vielsen fra kirkeboka - nr. 62
Hilde
Jeg tror det kan være greit å legge noen lenker med det du vet, så er det lettere å hjelpe deg videre bakover:
dåpen til Christian Olsen 1850 - født 28. nov, døpt 12. jan 1851, foreldre Ole Olsen Ellingsrudsætren og Lisabet Olsd.
Og da er vel dette familien i 1865-tellingen.
Da kan dette være vielsen mellom Ole og Lisabet i 1845
- og her vielsen fra kirkeboka - nr. 62
Hilde
- Hilde Elisabeth Wedde
Du har Ole Olsen f. 1822, mens han i folketellingen 1865 er 46 år (dvs blir 46 år i 1866) dvs f. ca 1820, og ved vielsen står han som 27 år i 1845, dvs født ca 1818. Men det skal sies at disse kildene kan være nokså unøyaktig....)
Hvilken kilde har du for hans fødselsdato? (greit å vite slik at vi er sikre på at vi er på riktig spor)
Hilde
Hvilken kilde har du for hans fødselsdato? (greit å vite slik at vi er sikre på at vi er på riktig spor)
Hilde
- Hilde Elisabeth Wedde
-
- Sted: SANDEFJORD
(Vinger bygdebok I side 418) Mari Torsdatter f. Bottilsrud i Vinger og døpt i Eidskog kirke 27/9 1778. Foreldre Tor Olsen f. Bottilsrud og døpt i Eidskog kirke 7/2 1745. Giftet seg 5/1 1775 i Eidskog kirke m. Olia Hansdatter f. Holmen under Fagernes og døpt 16/6 1752 i Eidskog kirke. Olia er av den finske slekta Soikkaien på Fagernes i Vinger. Her vil vel nok noen protestere på dette finske slektsnavnet. Alt som er sakt og skrevet om Porkka det ei feil. Mari flytter til Kongsvinger leir hvor hun føder et barn Olia som døpes 5/6 1808 i Vinger kirke. Dette barnet ble konfirmert i Eidskog kirke 6/11 1825, bodde da på Korskjølen i Eidskog, fødested opp gitt til Børslunghøyden. Da Olia ble døpt er hennes mor oppgitt til å være ifra Åserudmoen, men bosatt i Kongsvinger leir. Maris yngste søsken ble født på Åserudmoen i Vinger. Dette skulle være god nok dokumentasjon på at det er den rette Mari Torsdatter som ble gift med Ole Gulbrandsen Føsker. Mvh. Finn Sollien.