Etterlysn. Anne Larsd. Hveberg f. ca 1762

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Brukeravatar
Liv Eftestøl
Sted: BERGEN

Etterlysn. Anne Larsd. Hveberg f. ca 1762

Legg inn av Liv Eftestøl » 18. august 2008 kl. 0.19

Anne Larsdatter Hveberg f. ca. 1762 - hun var 39 år ved 1801-tellingen for 0423 Grue
g 23/11 1790 m Peder Tostensen Huseby døpt 1/1 1766. Anne og Peder er mine tipp tippoldeforeldre. Peder var husmand med jord på en husmannsplass under Hveberg Østre -Hvebergsmoen.

Jeg håper noen kan hjelpe meg med å finne hennes foreldre og besteforeldre. Jeg har lett i kirkeboken for Grue etter registrering av dåpsdatoen hennes, men finner ingenting. Jeg har funnet en Anne Larsdatter Hveberg konfirmert 3/10 1779 - dette må være min tipp tippoldemor

I 1801-tellingen under Hveberg Østre står også nevnt en Peder Larsen g m Olea Olsdtr. Peder var også husmand med jord. Andre steder har jeg funnet at husmannsplassen var Hvebergsmoen. Jeg har forsøkt å finne ut om Peder kan være en bror av Anne, men har ikke funnet noen dåpsregistrering på ham heller.

Både Anne og Peders far heter Lars til fornavn - dette er jo et faktum. I IGI Individual Record har jeg funnet Lars Olsen Hveberg f. ca. 1737 (ingenting i kirkeboken om ham, hverken dåp eller ekteskap) g ca. 1767 m Kristine Mathisen f. ca. 1744. Her står det at foreldrene til Lars Olsen Hveberg het Ole Rasmussen Hveberg f. 1683 og Marte Tostensdatter Nes, d. 1773 (trolovet 26/2 1722). Jeg har funnet dåpsregistreringen til Ole og Martes 5 barn, men ingen Lars er blant disse. Opplysningene jeg har om at far og bestefar til Anne er Lars Olsen Hveberg og Ole Rasmussen Hveberg, stammer fra en Kaare Bye, Utah, USA.

Kan noen hjelpe meg med å finne hvem som er Annes foreldre og besteforeldre, og om Peder Larsen er hennes bror. Jeg ville være takknemlig om noen også kunne oppgi kilder dersom de finnes. Jeg finner det merkelig at det ikke er noen registrering i kirkeboken om dåp hverken for Anne eller Peder Larsen.

Håper på svar!

Svar

Gå tilbake til «Grue»