Registrering av stedsnavn

Moderator: MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
dn22520
Sted: MOLDE
Kontakt:

Registrering av stedsnavn

Legg inn av dn22520 » 9. juli 2008 kl. 17.10

Når jeg skal registrere stedsnavn, foretrekker jeg denne måten:

Sør-Trøndelag, Bjørnør, Hopen

På den måten blir det enkelt å sortere alfabetisk alle hendelser fra samme fylke, og deretter by/sogn. Jeg ser det er vanlig å registrere hendelser på en omvendt måte, altså ved å sette byen FØR fylket, men på den måten blir det jo slitsomt å sortere på fylke i en database. Jeg benytter for øvrig Family Tree Maker.

Er det noen som har kommentarer knyttet til hva som er "riktig", og da spesielt med tanke på GEDCOM-konvertering?
Beste hilsen
Stig Ove Voll

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Registrering av stedsnavn

Legg inn av dn03022 » 9. juli 2008 kl. 18.16

Jeg vet ikke nok om databaser,
men husk at Bjørnør og Hopen er eldre og har lenger levetid enn dagens fylkesnavn, som snart skal eller kan forsvinne
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 12. juli 2008 kl. 9.55

Stig Ove Voll skrev:Når jeg skal registrere stedsnavn, foretrekker jeg denne måten:

Sør-Trøndelag, Bjørnør, Hopen

På den måten blir det enkelt å sortere alfabetisk alle hendelser fra samme fylke, og deretter by/sogn. Jeg ser det er vanlig å registrere hendelser på en omvendt måte, altså ved å sette byen FØR fylket, men på den måten blir det jo slitsomt å sortere på fylke i en database. Jeg benytter for øvrig Family Tree Maker.

Er det noen som har kommentarer knyttet til hva som er "riktig", og da spesielt med tanke på GEDCOM-konvertering?

Det vanlige i slektsprogram er som nevnt å registrere stedsnavn med det mest detaljerte stedet først, altså feks <gård>, <bygd>, <Kommune>, <fylke>, <landet>. I programmet The Master Genealogist bruker jeg disse datafelta for stedsnavn: <gård/plass>, <bygd/by>, <Kommune>, <fylke>, <landet>. Sortering av hendelser etter stedsnavn gjøres her ved å velge rekkefølge på de datafelt som ønskes sortert, vanligvis i omvendt rekkefølge av den ovenfor nevnte. Eller ofte er det aktuelt å filtrere på stedsnavn, feks "Personer født i Gausdal kommune".

For GEDCOMeksport betyr rekkefølgen ingenting, der blir de enkelte deler av stedsnavnet skilt med komma på samme linje. Men det er viktig å være konsekvent, særlig hvis GEDCOMfilen skal importeres i DIStreff.

T. Haugødegård

Kjell Arild Olaussen
Sted: SANDE I VESTFOLD

Legg inn av Kjell Arild Olaussen » 1. januar 2009 kl. 21.02

Litt videre på temaet:

Hvordan er det riktig (eller normalt) å registrere stedsnavn dersom fylkene endrer seg? For eksempel Skoger kirke utenfor Drammen. Før tilhørte denne Vestfold fylke, mens den nå tilhører Buskerud. Hva skriver vi i vår programmer i dag for å sikre at alle vet hvilket sted vi mener?

Skrivemåten på steder endres også med årene og er i noen grad påvirket av dialekten. Skal man bruke eldre stavemåte, evt dialektpreget, eller den stavemåten som fremkommer ved søk på offesielle kartsteder o.l? Et eksempel kan kanskje være Hokksund, Eiker, Buskerud. Før skrev man kanskje Hougsund, Eker, Buskerud.

(Dette er kanskje en del av en større språkdebatt..... Flere bygdebøker er skrevet på "røff" dialekt, noe som også gjenspeiles i omtalte person- og stedsnavn.)

Svar

Gå tilbake til «Kilderegistrering»