navn på fadder

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
dn21980
Sted: MO I RANA

navn på fadder

Legg inn av dn21980 » 5. mai 2008 kl. 22.18

har et problem med å komme videre siden det er døpt 2 stykker med nesten same navn i samme periode

herøy

nr 18 og 21

Andreas bech nilsen

kan noen hjelpe meg med tyding , håper navnene på fadderne skal kunne si noe om hvilken Niels/Elen eller Niels/Berit som er mine aner :D

dn21980

Re: navn på fadder

Legg inn av dn21980 » 12. mai 2008 kl. 14.59

:oops: nr 18 Andreas bech f 24 juli nils larsen o....and Elen stenarsdatter t..enden
ibit lars jacobsen !! christofer eriksen

:oops: nr 21 Andreas bech f 18 sept nils andersen ... og berit andersen ugelfadere
ibit nils andersen kolbere !! ??????? anders bech ugelfadere elen nilsdatter ibit

:shock: dette må vel være å sette seg selv i gapestokk .... hehe

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 12. mai 2008 kl. 18.47

Noe mer -

f. 10. juni Andreas Bech - Nils Larss: Strand og Elen Stenersd: Tenden.
Fadd: Moderen, Lars Johns: Tend:, Lars Isachs: og K: ibid, Christopher Christophers: ibid.

f. 23. aug. Andreas Bech - Nils Anders: gmd. og Beret Arnsd: Ugelfoden.
Fadd: Nils Anders Sloen?, ...............?, Anders Peers:? Ugelfoden, Elen Nilsd: ibid.

Det er vel umulig å si hvem som er den rette på dette grunnlaget. Har du sjekket konfirmerte i håp om at feil mann kan være død eller flyttet?
hilsen
Arild Kompelien

dn21980

Legg inn av dn21980 » 12. mai 2008 kl. 19.04

f. 23. aug. Andreas Bech - Nils Anders: gmd. og Beret Arnsd: Ugelfoden.
Fadd: Nils Anders Sloen?, ...............?, Anders Peers:? Ugelfoden, Elen Nilsd: ibid.

har Arnt Peersen som morfar kandidat, han vil da i 1831 være 83 år

dn21980

Legg inn av dn21980 » 12. mai 2008 kl. 21.41

er nok ikke feil - eller flyttet for i tellings år 1865 er de begge i herøy og blir ikke no enklere å skille de da :(

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 12. mai 2008 kl. 23.10

Jeg skjønner ikke helt problemet.

Hvem søker du far til? Er det et barn født utenfor ekteskap som skaper problemer?
På en måte er det ellers lett å skille de to. Den Andreas Nilsen som var på Tenden 1865 gift med Marta Jørgensdatter, ble gift 1854 og det opplyses da at faren var Nils Larsen og at Andreas var født på Tenden og skulle bosette seg på Tenden.

Vet ikke om dette eller den andre er din ane, men med dette skulle det være lett å skille dem. Den andre må da være sønn av Nils Andersen.
hilsen
Arild Kompelien

dn21980

Legg inn av dn21980 » 13. mai 2008 kl. 0.16

ja :? Hansine a. s. Andreasdatter f 19.01.1852 mor : Ingeborg Dorthea Hansdatter

men finner det veldig sansynlig at andreas på sildvalen er mine aner

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 14. mai 2008 kl. 0.20

Ja, skal være enig i at han på Sildvalen er din ane.

Han blir konfirmet 1849 og kalles Andreas Bech Nilsen Silvalen født på Ugelfoden og far Nils Andersen.
Ved Hansines dåp er han på Nordh:[erø], slik Silvalen skal ha vært nevnt før ifølge Ft. 1865.

Et annet indisium er at faren og mora til den andre Andreas er faddere. For meg ser det ut som de er faddere fordi mora er fra Tenden. Etter mi erfaring forekommer det praktisk talt ikke at foreldrene til faren av et barn født utenfor ekteskap stiller som faddere. Det er helst moras slekt eller vennekrets som stiller opp.

Den andre Andreas bor på Tenden ved vielse og hadde tenkt å bli boende der.
Jeg synes derfor alt peker i retning av at sønn av Nils Andersen er den rette. Men dette er ikke stort mer enn indisier, men de peker etter mitt syn samme vei.
hilsen
Arild Kompelien

dn21980

Legg inn av dn21980 » 14. mai 2008 kl. 1.23

:D nejer pent og takker for hjelpen

debatt fortsetter under nordland - herøy - nils andersen

gj04981
Sted: ENGLAND

Legg inn av gj04981 » 16. mai 2008 kl. 20.51

Marit,

Jeg har kikket litt videre angående Andreas Bech Nilsen, sønn av Nils Larsen Tanden, og Andreas Bech Nilsen, sønn av Nils Andersen Nordre Herøy. De ’konklusjoner’ som har blitt dratt tidligere, samt støttende kommentarer fra Arild Kompelien må
kanskje revurderes ?

Begge disse Andreas er i live i 1900 Census, men det er et ’problem’. ’Min’ Andreas Bech Nilsen bor med familie på gården Grindstrand, hvorfra familien tok sitt etternavn - Han er min TipOldeFar så dette er korrekt i mine linjer. Men så finner jeg Andreas Nilsen Tanden, riktignok vist som født 1835 istedenfor 1831, på ’Glein under Inderodden’ sammen med Hansine og hennes ektmann, Johan Andersen, og deres barn. Man kan kanskje derfor spørre - ’Hvorfor er Andreas Beck Nilsen Tanden, sønn av Nils Larsen Tanden, på Glein i gammel alder dersom han ikke var faren til Hansine Ane Saling Andreasdatter ?’

Da Hansine ble døbt 25.04.1852, ble hun ført som uekte datter av Andreas Bech Nilsen NordHerø, men så vidt jeg vet er Tanden også på NordHerøn, og det kan derfor ha vært en forveksling her på grunn av hva presten skrev i kirkeboken. Kanskje også litt uvanlig å føre NordHerø for Andreas her, med mindre han da jobbet på Nord Herø gård.

Men, for å tåkelegge det hele, så har Nils Andersen Nordre Herøy også en datter Rebecha Andrea Nilsdatter som gifter seg med Peder Andreas Paulsen i 1855 og de får flere barn på Glein. Selv om jeg ikke har kommet så langt, er det kanskje en felles forfar for begge Andreas Bech Nilsen et par generasjoner lengre bak som kan være årsaken til forvekslingene ? Begge disse linjene ser ut til å omgås på de samme gårder over den samme tidsperiode.

Arild Kompelien - Vi ’møtes’ igjen i de utroligste diskusjoner om folk i mine linjer. Disse folkene er på min mors side av familien, langt unna våre felles ’jaktområder’ i Gravberget med Liitiäinen. Er veldig interessert i din kommentar om dette da det trekker litt tvil om hvem som var faren til Hansine, eller kanskje rettere, ’bytter’ far i forhold til tidligere ’konklusjoner’.

Mvh,

Tore Skjærstad
Whitley Bay
England

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 17. mai 2008 kl. 0.05

Som det er blitt gjentatt i tidligere innlegg har jeg trukket fram indisier. Med andre ord er det vanskelig å si noe sikkert.

Det Tore trekker fram uroer også, og bidrar til usikkerheten. Men det sier for lite til å være snakk om ei revurdering. Man kan se det på mange måter.

Gitt at Andreas som er hos Hansine ikke er hennes far, så er det ikke det minste merkelig med det, han kunne bo der midliertidig på lik linje med hvem som helst andre. Det er ikke angitt noe slektskap, bare at han bor der midlertidig.

Men ved motsatt tilfelle - at Andreas her er Hansines far, ville det for meg være i det minste uvanlig. Skikkene kan være forskjellig forskjellige steder i landet. Men skal jeg legge erfaringer fra austlandet til grunn, har jeg aldri sett en far ha tilhold hos ei datter han fikk utenfor ekteskap (og ikke ble gift med mora). Det blir litt analogt med det jeg skrev rundt Hansines dåp, at foreldre til en far som får barn utenfor ekteskap normalt ikke stiller opp som faddere. Det usikre er selvfølgelig at det ikke er noe som hindrer dem i å gjøre det.

Ser en nærmere på dåpen til Hansine, er det påfallende at Nils Larsen føres som Nils Larsen Tenden (og kone), mens derimot den eventuelle sønnen føres med Nordh. som bosted. Det er vel dette jeg ser som det sterkeste indisiet på at han er en annen enn Nils Larsens sønn. Men igjen - virkeligheten kan være anderledes enn den fortoner seg som.

Jeg ser heller ikke hvordan man skulle få sikker opplysning om farskapet til Hansine. Selv har jeg ingen lokalkunnskaper her, men en som var godt inne i pantebøker og skifter kunne kanskje finne noe.
hilsen
Arild Kompelien

gj04981

Legg inn av gj04981 » 17. mai 2008 kl. 1.12

Arild,

Det var som vanlig et vel balansert svar og jeg er forsåvidt enig i tankegangen. Men, det at det ikke er angitt slektskap i Census er i grunn ikke noe bevis for at et slektskap ikke existerer selv om jeg er enig i at det kanskje ville ha vært uvanlig.

Jeg har et eksempel på dette på min fars side for gården Skjærstad i Tørberget, Trysil, Census 1900 hvor ei Minde Martinusdatter ( 6170 ) er kun vist som ’Tjenestepige’, selv om hun er yngste datter av min TipOldeFar Martinus Mortensen ( 6171 ) og søster av min OldeFar Martin Martinussen ( 6165 ) som eier gården.

Jeg venter på svar fra en tremenning som mener å kunne følge linjene tilbake til 1600 årene så jeg kommer tilbake når jeg har mere og hvor kilder kan bekreftes.

Forøvrig - Gratulerer med Dagen, jeg savner en skikkelig 17 Mai feiring, har ikke hatt muligheten til å reise til Norge for 17 Mai for mange år.

Mvh,

Tore Skjærstad

gj04981

Legg inn av gj04981 » 17. mai 2008 kl. 13.41

Har endelig funnet et detaljkart som dekker Nordland - Jeg renger med at Tenden er det som i dag er kjent som Tenna, en øy et steinkast unna Sør Herøy, så det er sannsynlig at det derfor var mye kontakt mellom folk i et lite øysamfunn på den tiden vi diskuterer.

Inderodden er derimot 'langt' ute i havgapet, en øy rett nord for Gåsvær og ikke fult så langt ute som Samsundvær, kjent for den store stormen i 1901 hvor 34 mennesker mistet livet.

Da Andreas Bech Nilsen Tenden var på Inderodden i 1900 Census, holder jeg nok på at han er faren til Hansine. Ja hun er hans 'uekte' datter, men i et lite øysamfunn er det kanskje ikke så rart at folk omgås 'mot normalt'. Inderodden er i hvertfall en lang vei ut for en som er 69 år, tror ikke det var pga fiske han var der pga hans alder. Men, han døde i 1907 med bosted vist som Tenden.

Min Andreas Bech Nilsen døde i 1915 på Grindstrand.

Mvh,

Tore Skjærstad

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 17. mai 2008 kl. 14.34

At det var stor avstand mellom Inderodden og Tenden vil jeg heller tolke som ei rimelig forklaring på at Andreas oppholdt seg midlertidig på Inderodden da folketellinga ble tatt opp, han trengte et midlertidig losji på grunn av avstanden.

Hadde derimot Inderodden og Tenden lagt nær hverandre ville slektskap vært mer nærliggende å tenke på. Særlig når Andreas Beck i 1900 også er ført på Tenden. Det er der han bor, og der bor kona hans også. Han var bare på kort opphold på Inderodden. Om han var på fiske eller noe annet er ikke godt å vite. På disse tider var det ikke vanlig å pensjonere seg, man stod på så lenge man klarte. Det ville ikke være merkelig om han var på fiske, han blir da også oppgitt som fisker mens han er på Inderodden.

Siden Hansine var født utenfor ekteskap burde det på denne tida være en bidragssak. Den kunne kanskje si noe mer sikkert. Tror Marit burde henvende seg til Statsarkivet for å høre hva de har.
hilsen
Arild Kompelien

dn21980

Legg inn av dn21980 » 17. mai 2008 kl. 22.31

:D vel overstått feiring ... litt synd at debatten fortsetter her .. må se på 2 forum etter linker etc... er ikke like erfarne som dere .. :?

satser på tilgivelse for at jeg flytter debatten tilbake ..til Herøy da jeg har nye opplysninger å komme med

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»