Legg inn
av gj04981 » 16. mai 2008 kl. 20.51
Marit,
Jeg har kikket litt videre angående Andreas Bech Nilsen, sønn av Nils Larsen Tanden, og Andreas Bech Nilsen, sønn av Nils Andersen Nordre Herøy. De ’konklusjoner’ som har blitt dratt tidligere, samt støttende kommentarer fra Arild Kompelien må
kanskje revurderes ?
Begge disse Andreas er i live i 1900 Census, men det er et ’problem’. ’Min’ Andreas Bech Nilsen bor med familie på gården Grindstrand, hvorfra familien tok sitt etternavn - Han er min TipOldeFar så dette er korrekt i mine linjer. Men så finner jeg Andreas Nilsen Tanden, riktignok vist som født 1835 istedenfor 1831, på ’Glein under Inderodden’ sammen med Hansine og hennes ektmann, Johan Andersen, og deres barn. Man kan kanskje derfor spørre - ’Hvorfor er Andreas Beck Nilsen Tanden, sønn av Nils Larsen Tanden, på Glein i gammel alder dersom han ikke var faren til Hansine Ane Saling Andreasdatter ?’
Da Hansine ble døbt 25.04.1852, ble hun ført som uekte datter av Andreas Bech Nilsen NordHerø, men så vidt jeg vet er Tanden også på NordHerøn, og det kan derfor ha vært en forveksling her på grunn av hva presten skrev i kirkeboken. Kanskje også litt uvanlig å føre NordHerø for Andreas her, med mindre han da jobbet på Nord Herø gård.
Men, for å tåkelegge det hele, så har Nils Andersen Nordre Herøy også en datter Rebecha Andrea Nilsdatter som gifter seg med Peder Andreas Paulsen i 1855 og de får flere barn på Glein. Selv om jeg ikke har kommet så langt, er det kanskje en felles forfar for begge Andreas Bech Nilsen et par generasjoner lengre bak som kan være årsaken til forvekslingene ? Begge disse linjene ser ut til å omgås på de samme gårder over den samme tidsperiode.
Arild Kompelien - Vi ’møtes’ igjen i de utroligste diskusjoner om folk i mine linjer. Disse folkene er på min mors side av familien, langt unna våre felles ’jaktområder’ i Gravberget med Liitiäinen. Er veldig interessert i din kommentar om dette da det trekker litt tvil om hvem som var faren til Hansine, eller kanskje rettere, ’bytter’ far i forhold til tidligere ’konklusjoner’.
Mvh,
Tore Skjærstad
Whitley Bay
England