Hans datter, Maren Dorthea Hansdatter f. ca. 1796 (ved giftermålet står Øyestad som fødested, men har ikke funnet henne innført i kirkebøkene med dåp der) ble gift med Gunlek Christophersen (f. ca. 1796) Tangen den 18.12.1821 i Risør. Gunlek var sønn av Christopher Gunleksen (f. ca. 1772) og Trine Andreasdatter Tangen (f. 1762)
Barn i ekteskapet var:
Christopher Gunleksen Risør ble født den 11 Jan 1822 i
Risør, Aust-Agder og ble døpt den 22 Jan 1822 i Risør, Aust-Agder.
Hans Gunleksen Risør ble født den 4 Jul 1824 i Risør,
Aust-Agder og ble døpt den 13 Jul 1824 i Risør, Aust-Agder.
Andreas Gunleksen Risør ble født den 3 Jun 1827 i Risør,
Aust-Agder og ble døpt den 15 Jun 1827 i Risør, Aust-Agder.
Anne Cathrine Gunleksdatter Risør ble født den 29 Mar 1830
i Risør, Aust-Agder og ble døpt den 13 Apr 1830 i Risør, Aust-Agder.
Anne (jeg tror kanskje det kan være henne) giftet seg med Carl Martin Olsen den 8 Feb 1866 i Risør, Aust-Agder .
Trine Gunleksdatter Tangen, Risør [4945] ble født den 9 Mar 1834 i
Risør, Aust-Agder og ble døpt den 29 Mar 1834 i Risør, Aust-Agder.
I boken om Østre Risør står det at det var Hans Taraldsen Nipe som kom til Risør som smed og slo seg ned der. Dette kan ikke medføre riktighet. Ut fra det jeg har funnet ut må det antagelig ha vært

Gunlek Christophersen hadde også tilhold i Øyestad en tid og jeg finner han to ganger nevnt som fadder. Den ene gangen med bosted Revesand,Tromøy og andre gang med bosted Strømmen, Hisøy.
Jeg har flere spørsmål i forbindelse med ovennevnte familiemedlemmer.
Christopher Gunleksen f. ca. 1772 har jeg ikke funnet døpt i Risør. Naturligvis kan jeg ha oversett det. Men det finnes en Christopher Gunleksen som blir født på Lindstøl, Søndeled. Kan dette være samme mann?
Kan noen fortelle meg hvor det ble av barna til Maren Dorthea og Gunlek Christophersen?
I forsøket på å finne ut mer om Hans Taraldsen forsøkte jeg å finne et skifte etter ham, men finner til min forskrekkelse ut at det ikke finnes skifter fra Risør fra slutten av 1770-tallet frem til 1829. Finnes det andre kilder her??
Håper det er noen med god lokalkunnskap og kanskje familietilknytning som kan hjelpe meg.
Med vennlig hilsen
Bodil Øvernes