Hans Ingebregtsen - aner

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Kristian Fremstad
Sted: BODØ

Hans Ingebregtsen - aner

Legg inn av Kristian Fremstad » 26. november 2007 kl. 21.05

Er det noen der ute som har kjennskap til Hans Ingebregtsen? Den 24. januar 1820 fikk han en sønn med "pige" Inga Olsdatter Schør..... resten av etternavnet er vanskelig å lese, muligens ...aassund. De var ikke gift. Sønnens navn er Ole Hansen Spakmo, som er min oldefar. I følge Ministrialboka skal han på dette tidspunkt vært artellerist og fra Trondheim.

17887
Sted: OPPHAUG

Re: Hans Ingebregtsen - aner

Legg inn av 17887 » 26. november 2007 kl. 22.02

Hei Kristian
Det kan være lettere å hjelpe om lenken til spørsmålet du la inn under Rissa legges inn:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=63469
Jeg mener at moras navn er Inger Olsdatter Schøraas.
Jeg har ikke funnet dette gårdsnavnet i FT 1801, men i 1865 finnes i alle fall gardsnavnet Søraas i Rissa.

mvh Aud Marion

Kristian Fremstad
Sted: BODØ

Legg inn av Kristian Fremstad » 27. november 2007 kl. 0.11

Hei Aud Marion!
Takk for svaret, men jeg trodde kanskje det var smart å legge spørsmålet under Trondheim ettersom Hans Ingebregtsen var fra Trondheim. Jeg har ikke klart å finne noen flere opplysninger om ham. Derfor dette skuddet i "natten"

Mvh Kristian

17887
Sted: OPPHAUG

Legg inn av 17887 » 27. november 2007 kl. 7.07

Hei Kristian
Jo da, det er greit å starte nytt tema, men det er viktig at opplysningene som alle rede er funnet tas med, slik at en unngår at det letes "dobbelt". Jeg søkte i FT 1801 etter Hans Ingebrigtsen (i Trondheim), men fant ingen som passet der. På Strinda var det 2 - de var 3 år ved FT - begge de kan jo "passe". Jeg har erfart at det noen ganger kan ta både måneder og år før en finner de en leter etter .... men det "går seg som oftest til" etter hvert.
Lykke til videre med letinga - jeg skal ha slekta di i minne, jeg også.

mvh Aud Marion

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»