Ane Marie Rasmusen - født Stokken i 1865

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
gj05666
Sted: KRISTIANSAND

Ane Marie Rasmusen - født Stokken i 1865

Legg inn av gj05666 » 17. oktober 2007 kl. 10.39

Kan noen hjelpe å finne slekten til min oldermor Ane Marie Rasmusen født i Stokken Ø.Moland.Ned i 1865? Vi har hørt at AM muligens var av fante/sigøynerslekt.
AM fikk to barn utenfor ekteskap med forskjellige menn.

I 1898 min bestemor Randi (gift med Aleksander Davidsen og bosatt på Havstad), etternavnet hennes er på 1900-tellingen er Abrehamsen ( til pleie/Tromø fattigvern). Ting jeg har etter bestemor før hun giftet seg bærer hun etternavnet Karlsen. Hun ble adoptert av en skolemester( bestyrer/lærer) og hans kone bosatt på Fævik Tromøya. Ingen husker hans navn med sikkerhet, men tror det var Henriksen ( eller Karlsen ), dette var et barnløst ektepar.

A.Marie fikk også en sønn Christian som utvandret til Canada.
Er det mulig å få adopsjonspapirene på min mormor Randi, hvem var hennes far?

Med vennlig hilsen
Aud Nordahl :lol:

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Ane Marie Rasmusen - født Stokken i 1865

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 17. oktober 2007 kl. 12.26

Hei Aud

Her er Randis dåp, faren heter Abrahamsen til etternavn
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-40

Kan dette være Anne Maries dåp i Hisøy, nr 42
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-59

Her har vi nok Anne Maries foreldre med barn i 1865
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4156#ovre

Mvh
Marit

17887
Sted: OPPHAUG

Legg inn av 17887 » 17. oktober 2007 kl. 12.41

Hei

Jeg fant Randis dåp her:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-40
Dette forklarer jo hvorfor hun brukte etternavnet Karlsen.

mvh Aud Marion Røen

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 17. oktober 2007 kl. 13.48

Kan dette være vielse til Anne Maries foreldre
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-163

Marit

gj05666

Legg inn av gj05666 » 18. oktober 2007 kl. 18.49

Hei Marit

Fantastisk hva du har klart å finne om Ane Marie Rasmusen!
Det jeg hvet om henne er det min mor som har fortalt, dette med at hun kommer fra fante/sigøynerslekt.

Hun fortalte også at Ane Marie er født og oppvokst på VINDHOLMEN. Jeg har selv vært på ruinene av huset?! Jeg er aldri blitt fortalt at hun heter noe annet enn Marie(Ane fant jeg fra folketellingen 1900).

Hennes datter Randi og min onkel (hennes sønn) ble hentet av politiet under krigen de ble undersøkt (spesielt målt på nesen), dette fordi det var mistanke om en annen rase.

Derfor er jeg ikke sikker på om det er samme personen du fant. Har du noen tips om hva jeg gjør videre?

Hilsen Aud :D

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 18. oktober 2007 kl. 21.39

Hei igjen Aud

Det er bare hyggelig å kunne være til hjelp.
Jeg finner ingen Anne Marie født i Østre Moland i 1865 +- 2-3 år. Er den jeg fant.

Kan det være denne Karl Abrahamsen som er av sigøynerslekt?
Han har jeg ikke klart å finne i 1900 telling, står i Randis dåp at han er matros. Det er alt som er opplyst om ham. En vanskelig mann å finne, men sikkert ingen umulighet :)

Her kan du se at det finnes bygdebøker for Austre Moland og Øyestad som du kan fjernlåne til ditt nærmeste bibliotek hvis de da ikke har dem.

Den Anne Marie Rasmussen fra folketellingen 1865 bor på garden Gjervoldsø i Øyestad slik at du vil kanskje finne noe om familien i en av bygdebøkene.

Vet du når og hvor Anne Marie døde? Der vil jo antagelig hennes fødselsdato være oppført slik at du kan se om det stemmer med den jeg fant.

Ble Anne Marie gift senere?
Når ble Randi gift og hvor?

Mvh
Marit

gj05666

Legg inn av gj05666 » 19. oktober 2007 kl. 9.15

Hei igjen Marit

Jeg finner heller ingen Ane Marie Rasmusen fra Stokken. Supert da skal jeg prøve meg på biblioteket!
Jeg hvet ikke når hun døde eller hvor hun er begravet. Min mor har fortalt at hun ble forlatt på kirketrappen, men ikke av Karl Abrehamsen.

Hun fikk en sønn noen år etter min bestemor( Randi ) som hette Cristian. Tror det var hans far som forlot henne på kirketrappen. Cristian emigrerte til Canada og bygde opp et hvalfangst mottak ( eller båter ).

Karl Abrehamsen kan meget godt være av sigøynerslekt!
Randi giftet seg med Aleksander Davidsen ( født i Cristiania 15.07-1900) 05.07-1927, vil tro i Barbu siden Aleksander er fra Havstad og der bodde de resten av livet.

Randi døde bare 50-52 år gammel, hun er begravet på Barbu kirkegård.

Jeg finner ikke så mye om Aleksander heller, han seilte stuert og hans båt eksploderte på et hav langt borte, så han er begravet på ett annet kontinent.

Det hadde vært så flott å finne alle disse slekningene!

Mvh Aud :roll:

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 19. oktober 2007 kl. 10.11

Hei igjen Aud

Har har vi Aleksander Davidsen i 1900 med sine foreldre Peder og Thomine.
Harald Davidsen er antagelig Peders bror.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =6295#ovre

Hvis Aleksander Davidsen døde like før eller under krigen kan han være omtalt i bøkene "Våre Falne". Bibliotekene har antagelig disse bøkene.

Randis konfirmasjon på Tromøy i 1912
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-119

Har ikke funnet Randi og Aleksanders vielse hverken i Barbu eller Tromøy, kanskje de ble borgelig viet?

Vet du når og hvor Christian ble døpt?
Jeg skal kikke ltt på dette senere i dag.

Marit

gj05666

Legg inn av gj05666 » 20. oktober 2007 kl. 13.21

Hei igjen Marit

Så flott Marit!

Jeg er ikke sikker på når eller hvor Cristian ble født, men han var noen år yngre enn Randi.
Han ble nok gammel for jeg husker han var hjemme hos oss på besøk et par ganger.......må ha vært på 80-tallet, da tror jeg han var +- 80.

Aleksander døde i skipsforliset på 50-60 tallet ( jeg er født i 57 og har aldri sett hverken Randi eller Aleksander ), men jeg husker Peder Albert som ble nærmere 100 år. Han er nok helt sikkert såkalt krigsseiler.

Jeg har sett litt på Sunde sine nedtegninger om omstreifere og Anne Marie og Rasmus er hyppige brukte navner!
Både hun og Randi hadde utseende til å bli tatt for sigøyn/fanteslekt. Dette har alltid versert i familien.

mvh Aud :)

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 20. oktober 2007 kl. 17.28

Hei igjen Aud

Anne Marie var vel nærmere 40 år kanskje når hun fikk Christian. Vet du hva han het til etternavn og har han noen etterslekt i Canada du kan kontakte for noe informasjon?
Vet du når han emigrerte?
Jeg har sett litt i emigrantlistene fra Arendal som ligger på Digitalarkivet, men det er ikke enkelt når jeg ikke vet etternavn. Ikke sikkert han reiste derfra heller.
Mange reiste fra Oslo eller Bergen og Stavanger.

Hvis Anne Marie bodde i området burde det være mulig å finne hennes dødsfall. Hvis hun døde etter 1927 finner vi henne ikke på nett da de scannede kirkebøkene ikke inneholder opplysninger om døde etter 1927 pga personvernet.

Hvis opplysningene om at hun var født i 1865 stemmer ville hun være ca 60 år i 1925 og hun kunne jo leve lenge etter det.

Mvh
Marit

gj05666

Legg inn av gj05666 » 20. oktober 2007 kl. 23.14

Hei igjen Marit

Jeg vet ikke fødselsår eller etternavn på Cristian. Det jeg vet er at han giftet seg i Canada, men han fikk ingen barn.

Ja, jeg tror Anne Marie levde til etter 1927, dette fordi min mor som var født i 1927 har fortalt om henne. Jeg har en onkel som var gift med mammas søster,( bosatt i Arendal ) tar meg en tur til han på mandag å håper han kan bidra med noen opplysninger.

Denne siden av familien har alltid vært et mysterie ingen ikke engang min mor eller tante visste noe om Anne Marie`s opphav. Det vil jo si at hennes datter Randi heller ikke visste noe. Men det er meg fortalt at ho var ei greipa tøff dame!

Om hun er død etter 1927 hvor kan jeg få opplysninger om hennes begravelse?

Mvh
Aud :P

gj05666

Legg inn av gj05666 » 22. oktober 2007 kl. 20.50

Hei Marit

Min onkel kunne ikke belyse noe ang. Anne Marie.

Han kunne fortelle at bestefar Aleksander Davidsen døde ombord på Gundine ( Jensens rederi Arendal) da den eksploderte mens den lå til kai på Trinidad, der er han også begravet. Min onkel,( som var gift med min tante) min bestemor ( Randi Davidsen) og min tante var gått i land en uke før ulykken...

Er det riktig at Stokken fra gammelt av var et område fra Dyvika-til Eydehavn?
Hvor kan jeg lete for å finne denne Ane (Anne Marie) Rasmusen?

Mvh
Aud :shock:

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 22. oktober 2007 kl. 22.46

Hei igjen Aud

Her kan du lese om Stokken http://www.aaks.no/Eydehavn/Stokken%20kommune/ og her
http://no.wikipedia.org/wiki/Stokken

Statsarkivet i Kristiansand har dødsfallsmeldinger for Aust-Agder og Vest-Agder så hvis Anne Marie døde i området bør det finnes noe der [email protected]
Men da må man vite dødsfallsdatoen.
Du kan prøve å kontakte Arendal kirkelige fellesråd på [email protected]
Mulig de kan hjelpe med dødsfallsdato hvis dette er registrert hos dem.

Statsarkivet kan også ha utflytterlister hvis hun flyttet fra Tromøy hvor hun bodde da Randi ble født.
Jeg skal lete litt mere etter Christian.

Mvh
Marit

gj05666

Legg inn av gj05666 » 23. oktober 2007 kl. 0.10

Hei Marit

Takk for linkene du sendte!

Jeg har sendt en forespørsel til Agderkirken om Anne Marie, men også ang Randi`s adopsjonspapirer, mulig de kan belyse noen ubesvarte spørsmål.

Mvh
Aud :P

Brukeravatar
dn03975
Sted: FEVIK
Kontakt:

Legg inn av dn03975 » 23. oktober 2007 kl. 19.34

Lokalaviser er nok ofte en god kilde ved dramatiske hendelser a la eksplosjonen på Gundine, men tidkrevende hvis du ikke vet dato/måned.

Fant omtale av Gundine via google'søk. Kanskje finnes det mer?
http://www.usscurrituck.org/rusby/norfolktrip.html
http://www.usscurrituck.org/av7p93a.jpg

- Jarl -

gj05666

Legg inn av gj05666 » 24. oktober 2007 kl. 10.16

Hei Jarl

Takk for linkene med informasjon om Gundine! Denne brannen kunne tatt fire av min nærmeste familie.....

Mvh
Aud :D

Per Bernt Knudsen
Sted: ARENDAL

Re: Ane Marie Rasmusen - født Stokken i 1865 / Randis far

Legg inn av Per Bernt Knudsen » 7. august 2013 kl. 15.01

Aud skrev:Kan noen hjelpe å finne slekten til min oldermor Ane Marie Rasmusen født i Stokken Ø.Moland.Ned i 1865? Vi har hørt at AM muligens var av fante/sigøynerslekt.
AM fikk to barn utenfor ekteskap med forskjellige menn.

I 1898 min bestemor Randi (gift med Aleksander Davidsen og bosatt på Havstad), etternavnet hennes er på 1900-tellingen er Abrehamsen ( til pleie/Tromø fattigvern). Ting jeg har etter bestemor før hun giftet seg bærer hun etternavnet Karlsen. Hun ble adoptert av en skolemester( bestyrer/lærer) og hans kone bosatt på Fævik Tromøya. Ingen husker hans navn med sikkerhet, men tror det var Henriksen ( eller Karlsen ), dette var et barnløst ektepar.

A.Marie fikk også en sønn Christian som utvandret til Canada.
Er det mulig å få adopsjonspapirene på min mormor Randi, hvem var hennes far?

Med vennlig hilsen
Aud Nordahl :lol:

Hei!
Jeg hjelper min nabo Kåre Johnsen for å prøve å finne ut mr om hans bestefar Karl Bertinius Abrahamsen, født i desember 1869 på Tromøy. I den anledning fikk jeg et tips om din etterlysning om Anne Marie. Henne vet jeg ikke noe om, men hennes datter Randi har Karl Abrahamsen til far. Dvs at Kåre (født 1945) sin far (født 1912-død 1980) var halvbror til Randi.

Hvis du sjekker dette forumet etter Karl Haldor Johnsen så finner du sammenhengen.

MVH Arendalitten
Per Bernt Knudsen 8)
MVH Arendalitten
Per Bernt Knudsen

Per Bernt Knudsen
Sted: ARENDAL

Re: Ane Marie Rasmusen - født Stokken i 1865 / eller 1862 ?

Legg inn av Per Bernt Knudsen » 7. august 2013 kl. 16.43

Ifølge kirkebøkene ved Randi og Kristians dåp var Anne Marie født i 1862.

Randi var født i 1898 og Kristian i 1890 ifølge kirkebøkene. Se link fra familySearch:

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWNS-J8M

så da var Kristian eldre, ikke yngre enn Randi.

Se også svaret jeg gav til Aud Nordahl.

Forøvrig så foreligger de nå to bind av bygdebøker for Tromøy. Første bind dekker østre del av øya og den andre dekker midtre del av øya.

I den første er Karl Abrahamsen sin far Abraham Sivertsen nevnt. Han bodde en kort tid på Skare med sin første kone. Med sin andre kone fikk han sønnen Karl Bertinius. Karls far er forøvrig fra Austad sogn / Korshavn ved Lyngdal. Om der er noe taterblod her vet jeg ikke.
I bok nr. to er Randi sin pleiefar: skolebestyer og kirkesanger Karl Henriksen nevnt. Se linken vedr. tellingen i 1910:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6555000797

Det er jo Karl Abrahamsen min nabo og jeg leter etter, men så dukker det jo opp mye av interesse på veien.

MVH
Arendalitten
Per Bernt Knudsen 8)
MVH Arendalitten
Per Bernt Knudsen

Svar

Gå tilbake til «Arendal»