Breili og Gravås i Vanvikan

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Gunnar Morten Gravås
Sted: ORKANGER

Re: Breili og Gravås i Vanvikan

Legg inn av Gunnar Morten Gravås » 14. mai 2006 kl. 23.08

Hei

I 1730 døper Ole Grafaasen og Barbro Goutsdtr. sin sønn Niels.
Blant fadderne er nevnt Marit Jonsd., og hun er ifølge presten halvsøster til Ole Christoffersen Grafaasen.
Selv tror jeg at hun er den samme Marit som var gift med Jon Marcussen Dalsaune, og hun kom fra Breili.
Blant de øvrige fadderne denne dåpsdagen finner vi Helle Balsta som var gift med Marits bror Knut Jonsen, og deres bror Ole Jonsen Hindrem. Både Knut og Ole var født i Breili.

Er det noen som kjenner til sammenhengen mellom disse folkene, og hvem som var Ole Grafaasen&#;s foreldre ?

mvh
Gunnar Morten Gravås

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 18. mai 2006 kl. 21.02

Hei! Jon Marcussen Dalsaune og Marit Jonsdatter var gift før 1717. Disse er blant mine aner. Kanskje Marit Dalsaune heller, etter minst 13 års ekteskap ville blitt omtalt som Jon Dalsaunes qv?

Det vet jeg selsagt ingenting om, blir bare spekulasjoner fra min side.

I 1742 ble Christopher Olsen Skaudal og Marit Jonsdatter Breili gift. Hvem var hun? Kanskje hun var den halvsøsteren til Ole (Chr) Gravås som var nevnt i 1730? Når det er flere personer med samme navn til omtrent samme tid, blir det vanskelig å plassere de enkelte, syns jeg.

Jan

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 18. mai 2006 kl. 21.32

Vel, Marit gm Christopher Olsen Skaudal i 1742 (f 1723), var (nok) datter av Ole Christophersen Hindrem og Karen Jonsdtr Breili, (g 1722, brukere i Breili)De er også blant mine aner. Karen var søster av Ole Jonsen Hindrem og Knut Jonsen Balstad.

Karens foreldre var Jon Tørrisen Breili og Marit Christophersdatter.

Jan

Jan

Legg inn av Jan » 18. mai 2006 kl. 21.53

ok, Jon Christophersen Hindrem

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. mai 2006 kl. 3.02

Jon Christophersen Hindrem var vel bror av min ane Ane Christophersdatter Hindrem som var oppgitt å være 82 år og 3 mnd da hun ble gravlagt den 24.02.1765(altså født ca 24.11.1682). Jeg har Jon som gift med Karen Jonsdatter Breilien den 05.05.1722, og jeg har ikke noen kone på Ole Christophersen.

Som foreldre til disse har jeg: Christopher Arntsen Hindrem og Siri Jonsdatter. Det var skifte på Christopher i 1697, og Siri og Christopher har jeg disse barna på:

1)Jon Christophersen

2)Ole Christophersen

3)Anne Christophersdatter født ca 24.11.1682, og gravlagt 24.02.1765. Hun ble gravlagt 02.03.1765.Gift med Isach Jonsen Keiserås som var født ca 1687, og ble gravlagt 04.05.1760.

4)Boel Christophersdatter som var tvilling med Anne, og hun ble gift med Nils Povelsen Hoven den 13.10.1720 i Stranden kirke.

Jeg hadde ikke noen Knut i denne søskenflokken, så takk for den opplysningen. Når ble Knut født? Er det funnet noen kone på han?

Far til Christopher Arntsen Hindrem var Arnt Torstensen som var 70 år ved manntallet 1663-66

Gunnar Morten Gravås
Sted: ORKANGER

Legg inn av Gunnar Morten Gravås » 25. mai 2006 kl. 1.15

Hei

Kan godt være enig med deg Jan i dette du nevner om Marit Jonsdtr. Dalsaune. Ser fra barnedåpen til Sophie Brelien i oktober 1730 at blant fadderne er både Marit Dalsøvnet og Marit Brelien, sistnevnte er kanskje Marit Christophersdtr. Brelien som ble viet til Ellev Guttormsen Aarøjen fra Skoudalen i juni 1728, mulig de bodde i Breili de første årene etter vielsen? Men det kan være at denne fadder er den 80-årige Marit Christophersdtr. Breili som var gift med Jon Tørrisen.

Bakgrunnen for at jeg tror det er en sammenheng mellom Ole Christophersen Grafaas og Breilia, er det faktum at Ole Christophersen Breili er benyttet som fadder sammen med blant andre Karen Jonsdtr. Breili, Marit Jonsdtr. Dalsaunet og Helle Jonsdtr. Balstad. Andre faddere som går igjen i disse familiene i perioden fram til 1731: Karen Christophersdtr. Breili, Knud Christophersen Breili, Marit Christophersdtr. Breili, Ole Jonsøn Brelien på Hindrem og Knud Jonsøn Balstad. Men etter 1726 nevnes ikke Ole Christophersen Breili, men derimot Ole Christophersen Grafaas (han fikk byksel på Gravåsen 11.09.1726) Når presten i tillegg skriver at Marit Jonsdtr. er halvsøster til Ole Grafaas, virker det naturlig å koble alle disse som søsken / halvsøsken. De er ihvertfall på et eller annet vis i nær familie.

Dette har vært min teori så langt. Begynner etterhvert å bli litt usikker. For når vi ordner disse søsknene etter fødselsår, stemmer det ikke helt:

Ole Christophersen Brelien (1694 – 1778) g.m. Barbro Goutsdtr, ble bruker på Gravåsen i 1726.
Karen Christophersd. Brelien (ca. 1701 – 1773) gift 1726 med Carl Olsen Roten.
Marit Christophersd. Brelien ( ) gift 1728 med Ellev Guttormsen Aarøjen fra Skaugdal
Knud Christophersen Brelien ( )

Marit Jonsd. Brelien (1681 – 1766) gift ca. 1715 med Jon Markusen Dalsaune.
Ole Jonsøn Brelien (1692 – 1745) gift 1720 med Berit Amundsdtr. Aksnes, brukere på Hindrem.
Karen Jonsd. Brelien (1696 – 1784) gift 1722 med Jon Christophersen Hindrem, brukere i Breili.
Knud Jonsen Brelien ( ) gift 1721 med enken Helle Jonsdtr. fra Tr.heim, ble brukere på
Balstad.
Siden de sistnevntes far Jon Tørrison levde helt til 1738, må han være den 2. ektemannen til Marit Christophersd. som døde 91 år gammel i 1741. Den første ektemannen må da være Christopher.

I tilleg til de ovenfor nevnte, dør en annen Ole Jonsen Brelien den 21.02.1751, 64 år gammel, altså født 1687.
Niels Jonsen (1703-1740) som ble gift med Karen Andersdtr. Rian i 1730, er også ofte nevnt sammen disse folkene.

Som det går fram av ovenstående, er det vel lite sannsynlig at alle disse har den samme mora, hvis vi skal stole på fødselsårene. Marit Christophersdtr. (1650-1741) ser altså ut til kun å ha vært gift med Jon Tørrisen. Og Niels er kanskje ikke hennes sønn, da ville hun isåfall vært 53 år ved hans fødsel.
De 4 Christophersen-barna er nok en annen Breili-familie. Det er vel også utelukket at de kan være barn av Christopher Arensen Hindrum, siden de ikke er nevnt i skifte etter ham i 1697.

Det som er ekstra underlig er at Christopher-barna har de samme fornavnene som barna til Jon Tørrisen.
Kanskje disse heller er søskenbarn og oppkalt etter de samme besteforeldre og oldeforeldre ?

Det spørs om ikke Ole’s halvsøster Marit Jonsdtr. var fra en helt annen plass enn Breili.

Jeg ser at det er noen bånd mellom folkene i Breili og Gravås på denne tida, også etterkommerne etter Jon Tørrisen, men klarer ikke helt å forklare sammenhengen. Det som også styrker teorien noe, er det faktum at Guru Jonsdtr. Grafaas dør i januar 1724, 84 år gammel. Og hun skal være født i Breili, altså født 1640. Tok Ole Christophersen Breili over i Gravåsen etter en slektning fra Breili ?
Siden Guru er født Breili, var det med andre ord en Jon Breili født ca. 1600-1620. Han levde omtrent samtidig med Tørris Lauridsen Breili (1614 – 1674), men vet ikke om de var i slekt.
Og ifølge skattematrikkelen i 1647 for Legxwigen och Strandenn var Lauridtz Graffaas bruker i Gravåsen. I teorien kan han være far til Tørris, men mangler dokumentasjon for den påstanden.
Har dessverre ikke notert hvem som var bruker i Breili i 1647.

Finnes det feks. noen skifter som kan kaste lys over søskenflokkene i Breili først på 1700-tallet ?

mvh
Gunnar Morten

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 26. mai 2006 kl. 2.54

Hei! Skattematrikkelen 1747 viser at Joenn Bredlien var bruker da.

Jeg ser ikke bort fra at Ole Christophersen Gravås er identisk med han på Breili, men da både Gravås og Dalsaune grenser til gården på hver sin side, kan vi ikke utelukke at også naboer ble brukt som faddere.

Hvilken Jon som Ole sin mor først/sist var gift med er like vanskelig å finne ut av. Ingen skifter å forholde seg til heller. Men fra et skifte på Kråkmo Store 3/12 1697 etter Jon Gulliksen, enke Ingeborg Olufsdatter samt 7 umyndige barn, var Lensmanden Amund Axnes, Jon Breili og Jon Bjøset nevnt til stede.

Jan

gj02812
Sted: RISSA

Legg inn av gj02812 » 18. september 2006 kl. 13.18

Her var det "kjentfolk" å finne ja.
Til Jan. Kan du nevne de 7 umyndige barna til Ingebor Olsdatter og Jon Gulliksen i Kråkmo i 1697? Har 2, Magli og Gullik.
Mvh Weronica

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 19. september 2006 kl. 0.49

Hei Weronica! Her er copi fra skiftet:

KRÅKMO STORE STRANDA SOGN

1697 3/12 JON GULLICHSEN
ENKE: INGEBORG OLLUFSDATTER
Barn:
1. Gullich Jonsen
2. Olluf Jonsen
3. Nils Jonsen
4. Birgitte Jonsdatter
5. Magli Jonsdatter
6. Ingeborg Jonsdatter
7. Maritte Jonsdatter
8. Beritte Jonsdatter umyndige

Arv til deling: 32-2-00.
Overværende lensm Amund Axnes, Jon Breili og Jon Bjørset.

Stjør og Verdal Skifteprotokoll nr 1 (1689-1701) Folio 204 a.

Jan

Svar

Gå tilbake til «Leksvik»