Det er noe jeg ikke forstår av enkelte tekster i kirkebøkene:
Kirkeboka 1717-1731 på side 40: Gravlagt den 28.02.1728 var Mons Pedersen Vanvig, som fød og død ???62 år. Han døde den 19.02 ved middagstid, og ble gravlagt på Stranden kirkegård, men hvor var han født og død. Jeg kan ikke få det til å bli Vanvig hvor han bodde.
Noe tilsvarende angående mange opplysninger har jeg aldri sett i andre kirkebøker på samme tid der i det i det heletatt er kirkebøker på den tiden, og ofte ser en da at det ikke en gang er nevnt navn på de døde.
Side 48 i samme kirkebok, den 13.08.1729: Isach Sætres gamle fader er nevnt i forbindelse med prediken, men hva gjorde han?
1751-1783. Her gjelder det konfirmerte i 1776, og blant annet finner jeg Jon Povelsen Østre Vanvig som konfirmert som 17-åring. Jeg tror jeg vet så noenlunde hva som står om han, men mangler noe: Han var blant 5 som har "gaaet lenge for undervisning(???) til cofirmationens behandling(???), men har nu kundet lære minnes(????) ?? lille Luthers catecisme udenad. Er jeg helt på villspor?
1783-1816 side 202: Her gjelder det konfirmerte 18.søndag etter trefoldighet 1784. Ole Paalsen Østre Vanvig ble konfirmert da som 16-åring, men jeg forstår ikke hva han fikk i karakter.
På manntallet 1664-1666 finner jeg noen av mine aner i Leksvik, og lurer på om det er min ane Christopher Arntsen som er oppsitter i Henrumbs. Han er da 54 år. Her er også en oppsitter til, og han heter Aren Ellensen. Jeg har jo fra før at skrevet opp at Christopher hadde 2 sønner: Jon og Ole, og her er det en Jon som er 4 år i 1666. Det er f2 Ole å velge mellom av sønner: Oluf 24 år og Oluf 9 år, men alle disse kan jo like gjerne være sønner av oppsitteren Aren Ellensen. Kanskje var sønnene til Christopher alt flyttet fra gården og oppholdt seg andre steder i 1666? Var Christophers sønner som er nevnt i skiftet i 1697 født etter 1666?
Hvis jeg har funnet riktig Christopher her så ble han jo en gammel far på 71-73 år hvis hans fødselsår som da blir ca 1612 stemmer, og døtrene Anne og Boels fødselsår ca 1683 stemmer? Det er jo likevel mulig, og jeg har jo fedre blant aner på andre steder som var i samme alder de fikk barn med betraktelig yngre koner. Har jeg funnet riktig Christopher? Hvis alderen stemmer er det jo også sannsynlig at han har vært gift flere ganger, og er det da så sikkert at Siri Olsdatter er mor til alle barna som er nevnt i 1697 i skiftet etter han, selv om hun da var hans kone? En kan vel da regne med at hun var mor til døtrene Anne og Boel iallefall.
Problemer med kirkebøker for Leksvik på mikrofilm, og mannta
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
-
- Sted: STJØRDAL
Re: Problemer med kirkebøker for Leksvik på mikrofilm, og ma
Hei! Fra kirkeboken: "Die 28 Febr. holdt fasteprædiken paa Stranden. Samme dag Graffæstet (1) den Sl. Mand Lars Jacobsen Haaven. Fød paa den gaard Rørvig i Stadsbygdens Hovedsogn, død paa Haaen 1ste Søndag mod aftenen i hans alders 70 aar. (2) Den sl Mand Mons Pedersen Øster-Vamvig. Ibm. fød og død da han var 62 aar gl. d. 19 Febr. ved middagstide. (3) Det Salige Pigebarn Synneve Pedersdatter Hindrem. Ibm. fød og død d. 16 Februarii om eftermiddagen i hendes alders 12te aar."
Når det står: "Ibm fød og død" så betyr det at han her var født og her døde han, ): på Øster-Vanvig.
Med hensyn til aldersangivelse på denne tiden blant mannfolk så kan de være temmelig vilkårlige. Hadde f eks gårdbrukeren behov for å ha sønnene hjemme og ikke sende dem ut i krigen, fikk de muligens ofte for lav alder, det motsatte var tilfelle for seg selv, de oppgav for høy alder (ubrukelige til tjeneste i forsvaret).
Det er bevart skifte etter Arnt Christophersen Hindrem, derfor har vi her nøyaktige data.
Jan
Når det står: "Ibm fød og død" så betyr det at han her var født og her døde han, ): på Øster-Vanvig.
Med hensyn til aldersangivelse på denne tiden blant mannfolk så kan de være temmelig vilkårlige. Hadde f eks gårdbrukeren behov for å ha sønnene hjemme og ikke sende dem ut i krigen, fikk de muligens ofte for lav alder, det motsatte var tilfelle for seg selv, de oppgav for høy alder (ubrukelige til tjeneste i forsvaret).
Det er bevart skifte etter Arnt Christophersen Hindrem, derfor har vi her nøyaktige data.
Jan
Der det står Haaen, skal det sjølsagt være Haaven, likedan skal det være Vanvig og ikke Vamvig.
Så vil jeg ikke være så bastant på alders-opplysningene fra "riktig gamle dager", bare peke på mulige forklaringer...
Jan
Så vil jeg ikke være så bastant på alders-opplysningene fra "riktig gamle dager", bare peke på mulige forklaringer...
Jan
Hei! På side 48: "Berettet før prædiken Isaak Sæters gle. fader."
Konfirmerte 1776: "Disse 5 har gaaet længe nu for undervisning til Confirmations behandling, men har ey kundet læse megen ved den lille Lutheri Catechism udenad." tror jeg det står, ordet "megen" i betydingen "kan noe men ikke mye", det kan være at det står "nogen" i betydningen ingenting..
18 søndag e trefoldighet 1784, konfirmasjon har jeg ikke.
Jan
Konfirmerte 1776: "Disse 5 har gaaet længe nu for undervisning til Confirmations behandling, men har ey kundet læse megen ved den lille Lutheri Catechism udenad." tror jeg det står, ordet "megen" i betydingen "kan noe men ikke mye", det kan være at det står "nogen" i betydningen ingenting..
18 søndag e trefoldighet 1784, konfirmasjon har jeg ikke.
Jan
-
Takk for disse opplysningene. Ja når der står ibm så er det vel forkortelse for ibidem, og det vet jeg jo hva er. Jeg forsto rett og slett ikke i det heletatt hva som sto der etter født og død.
Ver du noenlunde når sønnene til Christopher Arntsen ble født? Levde de i 1666? Er jo klar over at aldersangivelse på 1600-tallet, 1700-tallet og 1800-tallet ikke alltid var nøyaktig, og det var vel ikke alltid de selv visste hvor gamle de var de det gjaldt.
Jeg trodde vel kanskje at Isach Sætres gamle fader hadde berettet noe i 1729, men var ikke sikker. Kanskje var han en slags medhjelper i kirken, siden han også gjorde det samme en gang i 1728 og kanskje til andre tider som jeg ikke har fått med meg?
Det du skriver her om det som står om konfirmasjonen på de 5 som Jon Povelsen Vanvig var blant høres mer rimelig ut enn det jeg tolket det som. Syns det var litt merkelig at de som hadde problemer med å lære plutselig hadde lært seg en sikkert omfattende katekisme utenat.
Jeg kommer sikkert før eller senere til å se skiftet etter Christopher Arntsen Hindrem i 1697 på mikrofilm,men jeg vet ikke når.
Ver du noenlunde når sønnene til Christopher Arntsen ble født? Levde de i 1666? Er jo klar over at aldersangivelse på 1600-tallet, 1700-tallet og 1800-tallet ikke alltid var nøyaktig, og det var vel ikke alltid de selv visste hvor gamle de var de det gjaldt.
Jeg trodde vel kanskje at Isach Sætres gamle fader hadde berettet noe i 1729, men var ikke sikker. Kanskje var han en slags medhjelper i kirken, siden han også gjorde det samme en gang i 1728 og kanskje til andre tider som jeg ikke har fått med meg?
Det du skriver her om det som står om konfirmasjonen på de 5 som Jon Povelsen Vanvig var blant høres mer rimelig ut enn det jeg tolket det som. Syns det var litt merkelig at de som hadde problemer med å lære plutselig hadde lært seg en sikkert omfattende katekisme utenat.
Jeg kommer sikkert før eller senere til å se skiftet etter Christopher Arntsen Hindrem i 1697 på mikrofilm,men jeg vet ikke når.
Hei! Det levde personer på Hindrem på 1600-tallet som hadde samme navn. Christopher Arntsen født ca 1612 (1608?), død ca 1689 for på tinget i 1690 måtte enken svare skyldig skatt for sin avdøde mann. Denne Christopher var trolig sønn av Arn Pedersen Hindrem. Det er kanskje han gården Hindrem 98/1 har navn etter: "Krestaverstu".
Christopher Arntsen Hindrem (Nederstuen) som det var skifte etter 1697 var født ca 1658. Han var sønn av Arnt Torsteinsen født ca. 1594. Denne Arnt var sikkert gift iallefall 2 ganger, eldste barna født ca 1636 og ca 1639. De yngste som sikkert nok tilhørte et annet barnekull var Christopher født ca 1658 og Nils født ca 1663.
For å skille disse 2 Christopher fra hverandre, ble sistnevnte ofte omtalt som "Christopher Unge".
Jan
Christopher Arntsen Hindrem (Nederstuen) som det var skifte etter 1697 var født ca 1658. Han var sønn av Arnt Torsteinsen født ca. 1594. Denne Arnt var sikkert gift iallefall 2 ganger, eldste barna født ca 1636 og ca 1639. De yngste som sikkert nok tilhørte et annet barnekull var Christopher født ca 1658 og Nils født ca 1663.
For å skille disse 2 Christopher fra hverandre, ble sistnevnte ofte omtalt som "Christopher Unge".
Jan
-
Takk for det svar, og jeg skal se om jeg finner Christopher født ca 1658 og faren Arnt Torsteinsen på manntallet 1666 på internett. Har fått bind 1 og 2 av "Leksvik Bygdabok" på fjernlån som jeg gleder meg til å lese i, og noe fra begge bind er det iallefall som er fra tiden før 1800.