Ola Vika, Ørlandet 1856

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj01097
Sted: BREKSTAD

Re: Ola Vika, Ørlandet 1856

Legg inn av gj01097 » 12. februar 2007 kl. 20.07

Hallo, hallo!
Nå har jeg kjørt meg helt fast, og jeg påkaller alle nødhjelpere!
Problemet er at jeg ikke klarer å identifisere en mann som ble kalt Ola Vika. Han var skipper på fartøyet "Bjørnen" som var med og fraktet stein fra Sørfjorden og Frengen i forbindelse med oppføringen av Heggvik kirke i Bjugn 1855-1856. Han sies å ha bodd på Skjæret under Austrått. Jeg har sjekket Ørlandsbøkene, men finner ingen Ole/Ola i passende alder der. Jeg har også tenkt at det kunne være plassen Vika (Ørlandsboka III, s.560) under Rønningen som var bostedet hans og at folk hadde gitt han etternavn ut fra det. Vika ligger jo ikke så langt unna Skjæret, om det kan ha noen betydning.
Som innest på Skjæret bodde ved folketellingen i 1865 Christopher OLSEN fra Tarva og kona Christianne Rasmusdatter f. Hovde. (Hennes alder er forresten feilaktig oppgitt i Ørlandsboka III, s.555, men hennes fødselsår er rett angitt i Ørlandsboka II, s.29). De giftet seg i 1839. Jeg har ikke rukket å sjekke om de fikk noen barn, da eventuelt en sønn OLE, oppkalt etter farfaren Ole Johnsen. Men uansett måtte jo en slik sønn ha vært for ung til å være fartøyfører på midten av 1850-tallet dersom han var ektefødt. Men Christianna som var 45 år da hun giftet seg, kunne jo ha rukket å få mange sønner før 1839 om hun hadde beflittiget seg på det. Men dette har jeg ikke gransket nærmere. Jeg har også tenkt på Christophers far, het OLE Johnsen som mulig kandidat, men nærmest avskrevet ham som aktiv skipper i 1855-56 på grunn av alder.

I en fartøysliste for Ørlandet fra 1859 finner jeg en skipper som her Christopher Olsen på den 14 år gamle spridtseileren "Veirbiten" på 72 tønner, bygd på "Østerod", men dessverre ingen skute "Bjørnen" med Ole som fører.

Det jeg grubler over nå, er om Christopher Olsen på Skjæret kan ha hatt en bror, Ole/Ola, som også har holdt til der,(eller eventuelt i Vika) en stund.

Kan noen hjelpe meg med å oppspore Ola Vika?

Terje

17887
Sted: OPPHAUG

Re: Ola Vika, Ørlandet 1856

Legg inn av 17887 » 13. februar 2007 kl. 21.37

Hei
Jeg har sett i Leif Wahls bøker og han skriver at Christianna og Christopher ikke fikk barn.
Christopher hadde en (halv)bror som het Ole, men han var født i 1777.

mvh Aud M

Svar

Gå tilbake til «Ørland»