I 1811 ble Petter Clausen Sørsæter gift med Elen Pedersdatter. Jeg tror det var hun som var fra Sørsætra og at hun er den Elen som er 14 år i 1801 og datter av Peder Jacobsen. Jeg tror derimot denne Petter Clausen er født i Ørland, og at han er sønn av Claus Pedersen som er oppført under gården Ansnes i 1801 (Langfjæra).
I så fall kan denne Petter ha blitt født i Gulbrandsvika (Ørland) i 1783. Jeg tror også at Petter er tjenestekar på gården Volden i Barmanfjorden i 1801 og at det kan være en søster av ham som bor samme sted (Marta).
Så å si alt dette er hypoteser, men jeg håper noen dere ute kanskje vet mer og kan verifisere.
Håper på svar.
Krister
Petter Clausen Sørsæter, Hitra
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: Hitra
Re: Petter Clausen Sørsæter, Hitra
Hei !
Har registrert Elen Pedersdtr. Sørsæther, f. 1887, foreldre Peder Jacobsen og Berit Larsdtr.
Ut fra konfirmerte i 1840, nr. 13, har jeg at Peter Andreas Petersen Sørsæters
foreldre var Peter Hansen og Elen Pedersdatter. Men når jeg ser nærmere på dette nå, kan det hende at det er Peter Clausen det står ...
Sønnen var 18 år i 1840.
Knut
Har registrert Elen Pedersdtr. Sørsæther, f. 1887, foreldre Peder Jacobsen og Berit Larsdtr.
Ut fra konfirmerte i 1840, nr. 13, har jeg at Peter Andreas Petersen Sørsæters
foreldre var Peter Hansen og Elen Pedersdatter. Men når jeg ser nærmere på dette nå, kan det hende at det er Peter Clausen det står ...
Sønnen var 18 år i 1840.
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
-
- Sted: Hitra
Det skal nok være Peter Clausen ja, hadde også registrert Claus Petersen Sørsæther, født ca 1815. Fant ham nettopp konfirmert som nr. 104 i 1833, foreldre Peter Clausen og Elen Pedersdatter; men her er de riktignok oppført med Mellemsæther som bosted. Det er jo ikke så langt unna da !
Interessant dersom noen kan bekrefte opphavet til denne Petter Clausen ( Ørland ? )
Knut
Interessant dersom noen kan bekrefte opphavet til denne Petter Clausen ( Ørland ? )
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
I kirkebokavskriften for Ørland er Peter Clausens foreldre oppgitt å være Marit Nilsd. og Klaus Pedersen Guldbrandsvik. Peter ble døpt 16.03.1783.
Jeg har ikke funnet Marta som passer som hans søster.
Aud Marion
Jeg har ikke funnet Marta som passer som hans søster.
Aud Marion
Takk for innspill. Så langt har jeg registrert følgende barn på Peter Clausen og Elen Pedersdatter:
1) Benjamin Petersen, f. ca. 1811
2) Claus Petersen, f. ca. 1814
3) Morten Petersen, f. 20/6-1819
4) Peter Andreas Petersen, f. 20/9-1822
Det aner meg at dette familien flyttet fra Sørsætra til Mellomsætra rundt 1830. Benjamin bor på Mellomsætra sammen med kona Beret Olsdatter (tror Benjamin var hennes andre ektemann) i 1865. Ti år etter er han enkemann med samme bosted.
Klaus finner vi igjen i Båtsvika (under Reksen) i både 1865 og 1875. Han er gift med Marselia Mortensdatter og har minst to barn: Magnus, f. 1845 og Kornelius f. 1853. I tillegg vet jeg fra før at han en datter utenfor ekteskap med Gjertrud Hansdatter Kjølsø: Andrea Clausdatter, f. 3/8-1837. Da Andrea ble født skriver faren seg som Claus Pedersen Sørsæther.
Morten og Peter Andreas finner jeg ikke igjen. Det bor en Peter Andreas Petersen på Ulvneset i 1865, men det betinger feil oppgitt fødselsår og jeg har ikke sjekket dette videre.
Det viktigste for meg er å få sjekket opphavet til Peder Clausen Sørsæther og få bekreftet at han er sønn av Claus Pedersen som bodde i Langfjæra i 1801. Mye tyder på nettopp det, men jeg mangler "beviset".
Krister
1) Benjamin Petersen, f. ca. 1811
2) Claus Petersen, f. ca. 1814
3) Morten Petersen, f. 20/6-1819
4) Peter Andreas Petersen, f. 20/9-1822
Det aner meg at dette familien flyttet fra Sørsætra til Mellomsætra rundt 1830. Benjamin bor på Mellomsætra sammen med kona Beret Olsdatter (tror Benjamin var hennes andre ektemann) i 1865. Ti år etter er han enkemann med samme bosted.
Klaus finner vi igjen i Båtsvika (under Reksen) i både 1865 og 1875. Han er gift med Marselia Mortensdatter og har minst to barn: Magnus, f. 1845 og Kornelius f. 1853. I tillegg vet jeg fra før at han en datter utenfor ekteskap med Gjertrud Hansdatter Kjølsø: Andrea Clausdatter, f. 3/8-1837. Da Andrea ble født skriver faren seg som Claus Pedersen Sørsæther.
Morten og Peter Andreas finner jeg ikke igjen. Det bor en Peter Andreas Petersen på Ulvneset i 1865, men det betinger feil oppgitt fødselsår og jeg har ikke sjekket dette videre.
Det viktigste for meg er å få sjekket opphavet til Peder Clausen Sørsæther og få bekreftet at han er sønn av Claus Pedersen som bodde i Langfjæra i 1801. Mye tyder på nettopp det, men jeg mangler "beviset".
Krister
Er det noen som har vært borti dødsfallene til Claus Pedersen d.e. og Marit/Marta Nilsdatter? Det aner meg at de kan ha bodd i området rundt Sørsætra da de døde. Jeg har ikke funnet dem døde på Ansnes i alle fall.
Da de fikk ei datter i 1792 står for øvrig Claus Pedersen oppført med Stranden som bosted. Jeg lurer på om dette også kan ha noe med Sørsætra å gjøre, eventuelt Akset. Langt tilbake i tid skal også Langfjæra ha blitt omtalt som Langfjærstranden, men jeg har ikke like god magefølelse for at Stranden i dette tilfellet henspeiler på Langfjæra.
Krister
Da de fikk ei datter i 1792 står for øvrig Claus Pedersen oppført med Stranden som bosted. Jeg lurer på om dette også kan ha noe med Sørsætra å gjøre, eventuelt Akset. Langt tilbake i tid skal også Langfjæra ha blitt omtalt som Langfjærstranden, men jeg har ikke like god magefølelse for at Stranden i dette tilfellet henspeiler på Langfjæra.
Krister
Jeg har ikke funnet Claus eller Marits dødsfall i kirkebokavskriftene, men jeg fant deres giftemål i 1783:
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=vi16211767&gardpostnr=348&personpostnr=995&merk=995#ovre>Lenke</a>
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=vi16211767&gardpostnr=348&personpostnr=995&merk=995#ovre>Lenke</a>