Augustinus Olsen og Ingeborg Olsdatter

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Paul Ivar Pettersen

Re: Augustinus Olsen og Ingeborg Olsdatter

Legg inn av Paul Ivar Pettersen » 1. september 2002 kl. 4.18

Jeg sitter med dåpsattesten til min Oldefar Odin Magnus Olsen født 05.03.1886 i Hitra. Døpt 16.05.1886 i Kvenvær kirke. Han giftet seg med Isidora Nordisa Atlanta Finstad i 1915 i Vardø men heter da (I følge «Våre Falne» Tredje bok) for Odin Magnus Pettersen (?)

Hans foreldre er Augustinus Olsen og Ingeborg Olsdatter. Jeg har en snikende følelse om at Augustinus Olsen kommer fra Bjugn el. omegn. Noen som har informasjon om dette? Finner ikke noe om dette ekteparet eller deres sønn i folketellingene(?)

dn15231
Sted: HAGAN
Kontakt:

Legg inn av dn15231 » 3. september 2002 kl. 17.20

Kirkeboka på Digitalarkivet sier at Augustinus var f. 1867 og Ingeborg f. 1860. Bopel Sørkvam, Korshavn. De var ikke gift, hans 1, hennes 2 leiermål. Om de var fra Hitra er jo et åpent spørsmål, trolig var ihvertfall en av de derfra. At du ikke finner de i ft betyr ingenting, de kan jo være døde, emigrert eller uregistrert. Det finnes bygdebøker fra Hitra, se slektshistoriske kilder på http://www.dis-norge.no, lykke til.

Leif

Paul Ivar Pettersen

Legg inn av Paul Ivar Pettersen » 6. september 2002 kl. 3.08

Takker og bukker, jeg har nå funnet de i folketellingen. Og det er riktig som du sier at de bodde på Sørqvam. Men både i folketellingen av 1865 og 1875 er Agustinus fødselsår 1865 (??) Har du link direkte til den kirkeboka? Og hva er mest troverdig kilde? Augustinus far var mest sansynlig Ole Olsen Belling f.1823 i Rissa (Sjølislekt). Stor takk til L.K. for denne informasjonen :O)

dn15231
Sted: HAGAN
Kontakt:

Legg inn av dn15231 » 6. september 2002 kl. 3.57

<a href=http://www.dis-norge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=102873>Lenke</a>

En kirkebok er jo det sikreste vi har når det gjelder dåp, vielse og dødsfall, men alderen på foreldrene ved en dåp kan godt variere en god del.

Leif

Roald Pettersen

Legg inn av Roald Pettersen » 9. april 2005 kl. 2.41

Jeg søker etter farmor som jeg kjenner som Isadora pettersen, skulle gjerne funnet ut mer om henne og farfar. dersom opplysninger kontakt
[email protected]

Terry Dean Olson

Legg inn av Terry Dean Olson » 2. januar 2007 kl. 1.29

As I do not speak Norwegian, only English, I have had to translate the previous posts online with vague results. However, I understand that my ancestor Ole Olsen Belling to be the same as that above. I have Ole marrying Ingeborg Olsdatter Skråstad, but I have no information about Ole and Ingeborg's birth, marriage, or death dates, or places of burial. Neither do I have any further information about their ancestry, which I would love to acquire.

What I do know is that Ole and Ingeborg had two daughters, and one of them is my grandmother's grandmother (mormormormor), thus Ingeborg Olsdatter Skråstad is my mormormormormor!

Their daughter is my ancestor Ingeborg Anna Olsdatter Sørquam, born 16 Feb 1842, Hitra parish, Sør-Trøndelag, Norway. She married John Christian Olsen Muurvold 27 Apr 1861 at Hitra parish, Sør-Trøndelag, Norway. In the 1865 census they were living at Muurvold, Hitteren, Sør-Trøndelag, Norway. Ingeborg died 8 Mar 1872, and is buried at Kvenvær churchyard, Hitra Island, Sør-Trøndelag, Norway. John Christian married secondly Oline Sevrine Hroaldsdatter Bækvig at Dolm church.

The other child I have for Ole and Ingeborg is Anne Olsdatter, born abt 1847 at Stadsbygd parish, Sør-Trøndelag, Norway. I have no other information about her.

I would love to have more information about Ole and Ingeborg. Please write to me, Mr. Terry Dean Olson at [email protected]

Thank You!

This is how my Englsh translates to Nowegian on the online website- good luck!

Idet jeg snakker ikke Norsk , bare Engelske , jeg ha måtte gå oversette gårsdagen stolpe online med løs resultater. Imidlertid , jeg forstå det meg anen Ole Olsen Klokken å bli det likt idet det over. jeg ha Ole gifte Ingeborg Olsdatter Skråstad , bortsett fra jeg mangle opplysninger på Ole og Ingeborg's fødselen , giftermål , eller død datoer , eller stedene av begravelse. Ingen av to gjøre jeg ha alle flere opplysninger om deres anen , hvilke jeg ville elske å erverve. Hva jeg gjøre vite er det alt Ole og Ingeborg fikk to døtre , og ettall av seg er på min alder bestemor bestemor mormormormor ), således Ingeborg Olsdatter Skråstad er på min alder mormormormormor! Deres datter er på min alder anen Ingeborg Annaler Olsdatter Sørquam , født 16 Feb Hitra Paris Sør Trøndelag , Norge. Hun gift John Kristen Olsen Muurvold Apr 1861 for Hitra Paris Sør Trøndelag , Norge. Inne det 1865 stilling de var lever for Muurvold Hitteren Sør Trøndelag , Norge. Ingeborg døde 8 Mar 1872, og er begravde for Kvenvær churchyard Hitra Øy Sør Trøndelag , Norge. John Kristen gift for det andre Oline Sevrine Hroaldsdatter Bækvig for Dolm kirken. Det annet barn jeg ha for Ole og Ingeborg er Adusere Olsdatter , født abt 1847 for Stadsbygd Paris Sør Trøndelag , Norge. jeg mangle annet opplysninger på henne. jeg ville elske å ha flere opplysninger på Ole og Ingeborg.

Behage skrive til meg , Herr Skrekkelig Dean Olson for [email protected]

Takk skal du ha!

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 2. januar 2007 kl. 14.11

Hello Terry,
please find below ( if working ) links to the farm Sørkvam re census 1875 (Hitra) and 1900 census (Fillan). Possibly you have these already ? If not, you will find additional info here to the 1865 census. You will also note that your grandmother's grandmother was still alive in 1900, as a widow. It will prove difficult to find her in scanned books, as the Church registries for Sandstad and Kvenvær are so far not published on the net. But someone with access to the original books might find her death for you ...? Her husband died after 1875. I have not yet been able to find his death in the church registries for Fillan nor for Dolm. Not everything from these books is scanned so far; if he died shortly before 1900 he may even be registered in the Sandstad or Kvenvær books.

Your translation into Norwegian is not bad at all, easlily understood. Please note however that you need not use mormormormormor - a grandmother's mother is called oldemor, and her mother again tippoldemor. Next tipptippoldemor, and so forth. In case of males, it is of course oldefar and tippoldefar.

<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=56&filnamn=f01616&gardpostnr=367#nedre>Lenke</a>

<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=59&filnamn=f71617&gardpostnr=40&merk=40#ovre>Lenke</a>

Kind regards
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 3. januar 2007 kl. 0.03

To: All here who are especially aquainted with old families in the Stadsbygd/Rissa parish: Perhaps you can assist Terry further back in time ?

Here follows a link to ( I believe ) Ingeborg at the 1900 census:

<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=f01616&gardpostnr=368#nedre>Lenke</a>

It appears that she also was born at Stadsbygd, along with the parents of Oluf Augustinus Olsen.

In 1900, Ingeborg is married to the younger man Johan Skagen, who is absent at the moment - visiting the neighbouring community. They live at Korsmyren, a small farm inbetween Sør-Kvam and Korshavn, at what in 1900 was the Fillan municipality.

Regards, Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Svar

Gå tilbake til «Hitra»