Anne Margrete Vedø
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Anne Margrete Vedø
Lars Ulrik Olsen Vedø var født 1880 i Fillan. Der finner vi ham på Vedøen, g.nr.52, b.nr.1"2 ved FT 1900. Han kom siden til Meldal der han arbeidet som transportformann ved Løkken Verk. Han ble gift med Anne Margrete, f.1876. Jeg vet verken hvor hun kom fra, hvem hennes foreldre var eller hvor gammel hun ble. Som gift kalte hun seg Anne Margrete J. Vedø. Bokstaven J. er trolig en patronym-forkortelse. Kan Anne være identisk med Anne Johnsdatter Sommervoldmo som vi ved FT1900 finner på Sommervoldmo under g.nr.201, b.nr1, i Orkdal? Eller var Lars Vedøs kone en helt annen? Noen som vet?
Mvh
Terje
Mvh
Terje
-
- Sted: TRONDHEIM
Etter hva jeg har fått opplyst, ble Lars Ulrik Vedø gift med Anne Margrethe Sørbotn, f. 1876, Fjellværøya, Hitra, og døde 1968 på Løkken, Meldal.
Jeg har kun fragmentarisk oversikt over etterkommerne, så hvis noen er oppdatert, så ta kontakt.
mvh
Bjørn F
Jeg har kun fragmentarisk oversikt over etterkommerne, så hvis noen er oppdatert, så ta kontakt.
mvh
Bjørn F
Min mormor Anne M Vedø kom fra Sørbotn på Fjellværøya, se Norges Bebyggelse, S.Tr.lag Vestre del. s. 41. Hun var søster av en av de to nevnt der, Anton eller Anna Sørbotn (står litt uklart for meg akkurat nå), av Nordbotnslekta. De bodde på Heimly lengst sør i Meldal, se Norges Bebyggelse Vestre del, side 1000. Mener hun døde siste del av 1960-årene. J-en antakelig fra farsnavnet. Trodde jeg husket dette bedre, slik går det når man ikke har ei bygdebok (Krister Olsen sikkert oppdatert).
Tusen takk!. Da tror jeg Anne J. Vedø var den samme som Anne Johansdatter Sørbotn. Det som ikke stemmer helt er at FT 1900 oppgir sistnevntes fødselsår til 1875, mens jeg har notert at Anne J. Vedø var født 1876. Men slike avvik i kildematerialet må en vel regne med.
Terje
Terje
Fant igjen Anne Margrethe Johansdatter (med fødested Laukvik og bopel Sørbotten) blant konfirmantene i Fillan 1891 i "Skannede kirkebøker" på Digitalarkivets nettsider. Der står det at hun var født 16.03.1876.
Terje
Terje
-
- Sted: Hitra
Jeg har ikke noen hjelpemidler her hvor jeg befinner meg, men vil likevel gi et par små kommentarer:
Lars Ulrik Olsen Vedø: Kan han ha forbindelse med "min" slektsgrein fra Vedøya ? Min tippoldemor het Lavina Knudtsdatter Vedø,født ca 1837, hennes foreldre var Knudt Olsen og Marie Larsd. Knudt var fra Orkdal. Lavina hade en yngre bror som het Ole ... kan han være far til Lars Ulrik ?
Ellers vedrørende Anne Margrethe Johansd.: Hjemme har jeg et lite hefte med slekt på Aksetøya, deriblant Laukvika. Godt mulig jeg har mer info om hennes aner der. Jeg prøvde å finne Laukvika for et par år siden, og befant meg snart i bratte bergsider og lurte på hvordan jeg skulle komme tilbake ... En robåt hadde passet bedre til turen. Laukvika er et fullstendig isolert sted, faktisk en kløft som går tvers over en odde på Aksetøya, med Storstraumen of Mastadøya på en side og utsikt mot Fillan på den andre. I bunnen av kløfta ca 5 mål stor gresslette, hvor rådyr beitet. Sandstrand på hver side. Her har det visstnok bodd både en og to familier.
Knut
Lars Ulrik Olsen Vedø: Kan han ha forbindelse med "min" slektsgrein fra Vedøya ? Min tippoldemor het Lavina Knudtsdatter Vedø,født ca 1837, hennes foreldre var Knudt Olsen og Marie Larsd. Knudt var fra Orkdal. Lavina hade en yngre bror som het Ole ... kan han være far til Lars Ulrik ?
Ellers vedrørende Anne Margrethe Johansd.: Hjemme har jeg et lite hefte med slekt på Aksetøya, deriblant Laukvika. Godt mulig jeg har mer info om hennes aner der. Jeg prøvde å finne Laukvika for et par år siden, og befant meg snart i bratte bergsider og lurte på hvordan jeg skulle komme tilbake ... En robåt hadde passet bedre til turen. Laukvika er et fullstendig isolert sted, faktisk en kløft som går tvers over en odde på Aksetøya, med Storstraumen of Mastadøya på en side og utsikt mot Fillan på den andre. I bunnen av kløfta ca 5 mål stor gresslette, hvor rådyr beitet. Sandstrand på hver side. Her har det visstnok bodd både en og to familier.
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
-
Hei !
far til nevnte Johan Olsen Vedø var Ole Knudsen. Hans foreldre må da ha vært Knudt Olsen og Marie Larsd., Knudt var fra Orkdal. Ole Knudsen hadde bl.a en søster ved navn Lavina Knudtsd, født 27.02.1839, død 28.12.1914. Gift med Albert Gjertsen Ulvan. De er mine tippoldeforeldre.
Ellers ble jeg veldig interessert da Laukvika ble nevnt som fødested for Anne Margrethe Johansd. Jeg har her et skriv kalt "Aksetøya og folket der" forfattet av Anne Brit Fjeldvær. Johan eller datteren Anne er ikke nevnt, men det var stor gjennomtrekk av bosatte i Laukvika. Jeg prøvde å finne fram til Laukvika for et par år siden, og befant med snart i bratte bergsider og lurte på om jeg skulle komme meg tilbake. Robåt hadde egnet seg mye bedre. Laukvika viste seg å være en bergkløft tversover en odde på Aksetøya, med en strand mot Mastadøya og Storstarumen, den andre mot Fillan og sørvestvinden. Ca 5 mål jord, nå beite for rådyr, men dengang bodde det visstnok både en og to husstander der.
mvh Knut
far til nevnte Johan Olsen Vedø var Ole Knudsen. Hans foreldre må da ha vært Knudt Olsen og Marie Larsd., Knudt var fra Orkdal. Ole Knudsen hadde bl.a en søster ved navn Lavina Knudtsd, født 27.02.1839, død 28.12.1914. Gift med Albert Gjertsen Ulvan. De er mine tippoldeforeldre.
Ellers ble jeg veldig interessert da Laukvika ble nevnt som fødested for Anne Margrethe Johansd. Jeg har her et skriv kalt "Aksetøya og folket der" forfattet av Anne Brit Fjeldvær. Johan eller datteren Anne er ikke nevnt, men det var stor gjennomtrekk av bosatte i Laukvika. Jeg prøvde å finne fram til Laukvika for et par år siden, og befant med snart i bratte bergsider og lurte på om jeg skulle komme meg tilbake. Robåt hadde egnet seg mye bedre. Laukvika viste seg å være en bergkløft tversover en odde på Aksetøya, med en strand mot Mastadøya og Storstarumen, den andre mot Fillan og sørvestvinden. Ca 5 mål jord, nå beite for rådyr, men dengang bodde det visstnok både en og to husstander der.
mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
-
Første linje: Bytt ut Johan med Lars Ulrik.
Takk, og beklager feilen.
Knut
Takk, og beklager feilen.
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Mer eksakte dødsår (hvis det har interesse), Lars Vedø 1932, Anne Vedø 1968. Mennesker med mye omtanke og engasjement (som hitterværinger flest).
Ole Andersen nevnt Sandstad-boka s. 156 var født på Gjøåsen 1765, se Orkdal 4 s. 119. Et fraflyttet sted ved Søvassli, smal grusvei til et bruk som idag er feriested for en organisasjon. Ute på enga lå det ca. 1985 rester av en mindre plass, noen lafteverk av et uthus bl.a. Ole flyttet til Vedøya 1812, var nok innom Steinan på Storfosna hvor frøknene Frølich/Colstrup hadde gått i gang med et nybrottsbruk. At de hadde Vedøya var nok en del av avtalen om at de skulle stelle den sinnsforvirrede, fraskilte fru Nannestad på hovedgården. De fikk lån av både Fredrik Nannestad og den rike kjøpmann Otto Beyer i Trondheim, som var den fraskilte fruens svoger.
Dette var interessant! Det leder meg til å spørre om følgende:
Har jeg forstått det riktig når jeg oppfatter det slik at frøknene Charlotte Frølich og Christianne Colstrup i sin tid eide (eller hadde bygselsretten til) Vedøya?
Terje
Har jeg forstått det riktig når jeg oppfatter det slik at frøknene Charlotte Frølich og Christianne Colstrup i sin tid eide (eller hadde bygselsretten til) Vedøya?
Terje
Enda et spørsmål:
Vet noen om Ole Andersen som nevnes i Sandstad-boka, s.156 og kom til Vedøya i 1812, var en slektning av Knudt Olsen g.m. Marie Larsd.?
Terje
Vet noen om Ole Andersen som nevnes i Sandstad-boka, s.156 og kom til Vedøya i 1812, var en slektning av Knudt Olsen g.m. Marie Larsd.?
Terje
Denne parten av Vedøya ble forsøkt solgt allerede rundt 1770, da var det sekvestreringer, tvangsauksjoner osv på Storfosna pga de vanskelige tidene og den tidligere fogd Colstrups enorme kassamanko. Den gang var det nesten umulig å få solgt eiendommer som Vedøya og Kongensvold, så Storfosna ble sittende igjen med den ene parten på Vedøya i flere tiår til. De to frøknene fikk så skjøte i 1807, men solgte videre til Ole Gjøås 1812. Charlotte Frølich så vidt jeg husker niese av fruen som bygde Stiftsgården, mens Christianne Colstrup var datter av fogden. Til slutt bodde det 3 ugifte frøkener (og den sinnssyke fru Nannestad, som gikk bort ca. 1814)på den forblåste husmannsplassen på Storfosna (Steinan), huset fullt av gamle kåper og varme klær fra slektninger i byen osv.
Ole Gjøås var far til Knut Olsen, som ble gift med Maria Larsdatter Børø.
Ole Gjøås var far til Knut Olsen, som ble gift med Maria Larsdatter Børø.