Johannes Eilertson Skarsvåg
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Johannes Eilertson Skarsvåg
Er det noen som har opplysninger om etterkommerne til Johannes Eilertson Skarsvåg og kona Karen. Folketellinga i 1900 bodde de på
Fillan Hitra og hadde barna: a)Ida f.1885 b) Johannes f.1891 og
c) Karl f.1897.
Fillan Hitra og hadde barna: a)Ida f.1885 b) Johannes f.1891 og
c) Karl f.1897.
-
- Sted: Hitra
Interessant om noen vet mer om dette. Bare en antagelse fra meg: Familien Skarsvåg drev butikk i Fillan. I 1904 startet familien Strøm butikk samme sted, kanskje overtok de etter Skarsvåg, som da flyttet annetsteds ?
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
-
Jon Ulrik ! Kom på at jeg skulle slå opp på FT 1900, og det var jammen bra, for jeg har vært for snar her. Fillan er jo flere begrep: Fillan sogn, som omfattet halve Hitra en gang, Fillan kommune, som var en del av Fillan Sogn, Fillan skolekrets og gården(e) eller stedet Fillan. Jeg antok at Skarsvåg bodde på stedet/gården Fillan -men neida, de holdt til på Nordbotn på Fjellværsøya, et annet handelssted i Fillan kommune den gang. Dermed stiller saken seg annerledes ! Sjekk Norges Bebyggelse, Fillan kommune, ( fra ca 1954 ) der vil du fortsatt finne Skarsvåg som handlemann. Husker ikke hva han het, men hans kone het Bjørg Skarsvåg, fra Valen i Fillfjorden, hun var faktisk i slekt med meg. Kanskje finner du navn på hennes mann og svigerforeldre der.
Sikkert mange i området som husker dem, tror kanskje etterkommere bor der ennå.
Beklager feilen i første forsøk !
Knut
Sikkert mange i området som husker dem, tror kanskje etterkommere bor der ennå.
Beklager feilen i første forsøk !
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
-
Fikk min bror på Hitra til å slå opp i N B, Fillan herred. Bjørg Storvik Skarsvåg var gift med Otto Skarsvåg, født 6.6.1914. Hans foreldre:
Marie og Edvard Skarsvåg. Bjørg og Ottos barn ( som levde opp ) : Johan Wessel og Marie.
Gjenstår vel bl.a. å finne ut hvem foreldrene til Edvard Skarsvåg var ? Kanskje Johannes ?
m v h Knut
Marie og Edvard Skarsvåg. Bjørg og Ottos barn ( som levde opp ) : Johan Wessel og Marie.
Gjenstår vel bl.a. å finne ut hvem foreldrene til Edvard Skarsvåg var ? Kanskje Johannes ?
m v h Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
I FT 1900 er Marie Wessel tjenestepike på Nordbotn. Det må være denne Marie som ble gift med Edvard Skarsvåg, siden Wessel-navnet er beholdt i etterslekten. Marie ble født i Hemne i 1885. Iflg. Hemneslekt var faren handelsbetjent Mads Lund Olsen Wessel, Vinje, født i Tynset i 1852, mor var Elen Arntsdatter Bustli Wessel fra Snillfjord, f. 1853. Edvard Skarsvåg er ikke nevnt i FT 1900 under Fillan, finner ham heller ikke andre steder i landet. Han må vel også ha vært sønn av Johannes og Karen Skarsvåg ? Noen som vet noe ?
Det er mange Skarsvåg slekter på Frøya. Denne som jeg søker er innflyttet. Foreldrene til Johannes kom opprinnelig fra Oppdal, flyttet til Ytterøya var innom Åfjord før de slo seg ned på Frøya og tok etternavnet Skarsvåg. De fleste barna ble igjen i Åfjord, bare Johannes ble med foreldrene.
Johannes var jaktskipper og hadde jakta "Dyrafjeld" som i dag er skoleskip i Oslofjorden.
Johannes var jaktskipper og hadde jakta "Dyrafjeld" som i dag er skoleskip i Oslofjorden.
Hvis du søker på bosted Dyrafjeld i 1900-tellingen får du opp skipet, Johannes og besetningen på den tida. Der står Verran oppført som fødested til Johannes. Jeg antar at det kan være hans bror Jørgen som i 1900 bor i Grimstad og også er fartøyskipper.
Er det fartøyskipper Johannes sine etterkommere du leter etter? Slik jeg har forstått det hadde han en sønn som het Edvard som igjen var far til Otto som Knut har nevnt tidligere. Det er sikkert mulig å spore opp etterkommerne etter disse. Er denne Johannes du nevner i ditt første innlegg selve fartøyskipperen, eller er han sønn av ham?
I 1900-tellingen nevnes det også en kokkepige som het Marie Skarsvaag, f. 1879 Hitra, bosatt i Trondheim.
Krister
Er det fartøyskipper Johannes sine etterkommere du leter etter? Slik jeg har forstått det hadde han en sønn som het Edvard som igjen var far til Otto som Knut har nevnt tidligere. Det er sikkert mulig å spore opp etterkommerne etter disse. Er denne Johannes du nevner i ditt første innlegg selve fartøyskipperen, eller er han sønn av ham?
I 1900-tellingen nevnes det også en kokkepige som het Marie Skarsvaag, f. 1879 Hitra, bosatt i Trondheim.
Krister
Ytterøya var muligens en del av Verran i 1848 ? Handelsmann Johannes på Nordbotn i 1900 er også titulert som skipper, og han var født i Verran i 1848, gift med Karen. Krister, har du fått bekreftet at Johannes og Karen hadde en sønn ved navn Edvard ?
Johannes Eilersen Skarsvaag f. 14. mai 1848 er den namdsporde jakteskipperen. En periode eide han i alt tre seilfartøyer. Johannes var både skipper, fiskeoppkjøper og handelsmann. Mer om ham å jakta "Dyrafjeld" kan man lese om i praktboka om skuta som ble utgitt i fjor sommer (Forlaget Ukrut ISBN 82-92501-03-7). En av hans oldebarn Johannes Wessel Skarsvaag, er en av informantene til boka. Vi ser at Johannes har vært innom både Verran, Åfjord, Frøya (navnet herfra)og USA, men det er tilknytningen til handelsstedet Nordbotn og som skarpseiler og Hitterværing han blir husket.
Trolig kom navnet Wessel inn i slekten med giftermålet i neste generasjon. Wesselnavnet er knyttet til selveste Petter Wessel Tordenskjold, så her vil det vel være gode motiver for å gå litt videre.
Lykke til videre.
Trolig kom navnet Wessel inn i slekten med giftermålet i neste generasjon. Wesselnavnet er knyttet til selveste Petter Wessel Tordenskjold, så her vil det vel være gode motiver for å gå litt videre.
Lykke til videre.
Ja, nå har jeg vært i kontakt med Johan Wessel Skarsvaag. Edvard er en sønn av Johannes Eilertson
Skarsvåg, han er nok på en av båtene i 1900 da han ikke finnes i FT. Så nå har jeg å bygge på.
Skarsvåg, han er nok på en av båtene i 1900 da han ikke finnes i FT. Så nå har jeg å bygge på.
-
Otto Skarsvåg ( far til Johan Wessel ) hadde en eldre søster, Esther Valborg Skarsvåg, født 16051912 på Nordbotn. Gift i 1938 og bosatt i Knarrlagsundet; ektemann fiskeoppkjøper Asbjørn Olaf Selvaag, av kjøpmannsslekt. Jeg husker dem godt fra barndommen. 4 døtre og en sønn, 2 av døtrene ble døpt med navnet Wessel. Det er tydelig at etterkommerne etter Marie Wessel fra Hemne hegnet om Wesselnavnet og dets historiske betydning. Familien flyttet til Trondheim før 1960. Videre info om barna, og bilde av barndomshjemmet( nålevende personer dette ) finner du i Norges Bebyggelse, Herredsbindet, Sør-Trøndelag Nordre del, side 28.
m v h Knut
m v h Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken