Innflyttere til Jøssund ca 1874: Kristian Sivertson m/famili
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Innflyttere til Jøssund ca 1874: Kristian Sivertson m/fa
Noen som kan gi meg opplysninger om denne familien:
Kristian Sivertson f 1832
Johanna Tølløvsdotter f 1830
barn:
Anders f. 1856
Tomas f. 1862
Sivert f. 1865
Johan Martin f.1868
De kom antakelig til Jøssund i 1874, men jeg veit ikke hvor de bodde.
I 1875 var Tomas på Steinvik i Nes og Sivert på Val i Nes.
Men hva med de andre?
VELDIG takknemlig for alle opplysninger om deres opphold i Jøssund/Åfjord-området!
Mvh
Bjørn Høgstmyr
epost: [email protected]
Kristian Sivertson f 1832
Johanna Tølløvsdotter f 1830
barn:
Anders f. 1856
Tomas f. 1862
Sivert f. 1865
Johan Martin f.1868
De kom antakelig til Jøssund i 1874, men jeg veit ikke hvor de bodde.
I 1875 var Tomas på Steinvik i Nes og Sivert på Val i Nes.
Men hva med de andre?
VELDIG takknemlig for alle opplysninger om deres opphold i Jøssund/Åfjord-området!
Mvh
Bjørn Høgstmyr
epost: [email protected]
I Jøssund kirkebok 654.A01 1880-1894,side 70, nr. 12 kan jeg lese at Johan Martin Kristiansen, f.27/1 1868, døpt 8/3 s.å,foreldr: Kristian Sivertsen Fandrem og hustru Johanna Tollefsdtr. ble konf. fra Drilen den 9/8 1883. Om foreldrene bor på Drilen eller at Johan er i tjeneste der, vet jeg ikke, men dette kan kanskje være et spor?
MVH Rune Andre
MVH Rune Andre
-
- Sted: UTHAUG
I "Gårdshistorie for Nes", Bind II, av Leif Wahl, under Tørum 201C 5/8, side 150 og 151 står det følgende om Kristian og Johanna's barn:
1. Anders f. 24/12-1856, ble gift 1894 i Bergen med piken Marie Anna Kristine Holmgren
f. 3/10-1870 i Bossekop. Paret hadde 4 barn. Anders Kristiansen døde i Alta 21/5-1934, 77 år gammel. Hans kone Marie Anna Kristine Holmgren døde 3/7-1908, 37 år gammel.
2. Thomas f. 9/11-1862 i Orkdal, døpt 25/12-1862 i Orkdal kirke.Han kom som 13 års gammel gutt til Ole Olsen på Steinvik, omtales på Tørum.
3. Sivert f. 14/4-1865 i Orkdal, kom som 10 års gammel gutt til Bertram Vahl og var der som gjetergutt. Sivert Kristiansen døde på Vahl 12/10-1893, ugift. Han hadde et guttebarn Sigvald f. 19/11-1889 med piken Ane Bergitta Johansdtr. Vahl. Gutten Sigvald Haugen ble senere gårdmann på Melum.
4. Johan Martin f. 27/1-1868 på Fannrem, ble gift med Anette Kristoffersdtr. f. 1873 i Leksvik. Paret ble bosatt i Leksvik og hadde 2 barn.
Thomas Kristiansen ble som før omtalt gift 29/12-1888 med Johan Kristian Amundsens datter Mette Sofie f. 12/5-1869. Etter sitt giftemål reiser Thomas Kristiansen til USA, og en sønn blir født John 1890. Thomas Kristiansen blir der borte enkemann, hans kone Mette Sofie Johansdtr. døde i USA. Thomas Kristiansen og sønnen John kommer tilbake til Tørum i 1896. Her blir han gift 29/12-1896 med piken Laura Sofie Hansdtr. f. 23/4-1878, datter av gårdmann og fisker Hans Albrigt Andersen på Tørum 198 (5-2). En må anta at Thomas Kristiansen kjøpte gårdsbruket i 1896 av enken Beret Johnsdtr.
Thomas Kristiansens barn:
1. John f. 1890 i USA. Denne gutten reiste tilbake til USA i året 1909.
2. Anna f. 14/11-1898, ble gift med Knut Grøtan Melum. De ble de neste gårdfolk.
3. Claus f. 31/5-1901, døde 31/5-1901.
4. Johanna Margrethe f. 17/2-1907, ble gift med Gustav Melum.
5. Aslaug f. 27/4-1908.
I folketellingen fra året 1900 finner vi Thomas Kristiansen og hans kone Laura Sofie som gårdfolk på Tørum 5-8. Paret har fått et barn. Av tjenestefolk er det gårdsdrengen Anders Karlsen f. 20/4-1847, sønn av husmann Karl Sivertsen Tørum. På kåret finner vi enken Beret Johnsdtr., hun døde 25/3-1902. Thomas Kristiansen døde 3/2-1941 og hans kone Laura Sofie døde 15/3-1956.
Mvh
Jann
1. Anders f. 24/12-1856, ble gift 1894 i Bergen med piken Marie Anna Kristine Holmgren
f. 3/10-1870 i Bossekop. Paret hadde 4 barn. Anders Kristiansen døde i Alta 21/5-1934, 77 år gammel. Hans kone Marie Anna Kristine Holmgren døde 3/7-1908, 37 år gammel.
2. Thomas f. 9/11-1862 i Orkdal, døpt 25/12-1862 i Orkdal kirke.Han kom som 13 års gammel gutt til Ole Olsen på Steinvik, omtales på Tørum.
3. Sivert f. 14/4-1865 i Orkdal, kom som 10 års gammel gutt til Bertram Vahl og var der som gjetergutt. Sivert Kristiansen døde på Vahl 12/10-1893, ugift. Han hadde et guttebarn Sigvald f. 19/11-1889 med piken Ane Bergitta Johansdtr. Vahl. Gutten Sigvald Haugen ble senere gårdmann på Melum.
4. Johan Martin f. 27/1-1868 på Fannrem, ble gift med Anette Kristoffersdtr. f. 1873 i Leksvik. Paret ble bosatt i Leksvik og hadde 2 barn.
Thomas Kristiansen ble som før omtalt gift 29/12-1888 med Johan Kristian Amundsens datter Mette Sofie f. 12/5-1869. Etter sitt giftemål reiser Thomas Kristiansen til USA, og en sønn blir født John 1890. Thomas Kristiansen blir der borte enkemann, hans kone Mette Sofie Johansdtr. døde i USA. Thomas Kristiansen og sønnen John kommer tilbake til Tørum i 1896. Her blir han gift 29/12-1896 med piken Laura Sofie Hansdtr. f. 23/4-1878, datter av gårdmann og fisker Hans Albrigt Andersen på Tørum 198 (5-2). En må anta at Thomas Kristiansen kjøpte gårdsbruket i 1896 av enken Beret Johnsdtr.
Thomas Kristiansens barn:
1. John f. 1890 i USA. Denne gutten reiste tilbake til USA i året 1909.
2. Anna f. 14/11-1898, ble gift med Knut Grøtan Melum. De ble de neste gårdfolk.
3. Claus f. 31/5-1901, døde 31/5-1901.
4. Johanna Margrethe f. 17/2-1907, ble gift med Gustav Melum.
5. Aslaug f. 27/4-1908.
I folketellingen fra året 1900 finner vi Thomas Kristiansen og hans kone Laura Sofie som gårdfolk på Tørum 5-8. Paret har fått et barn. Av tjenestefolk er det gårdsdrengen Anders Karlsen f. 20/4-1847, sønn av husmann Karl Sivertsen Tørum. På kåret finner vi enken Beret Johnsdtr., hun døde 25/3-1902. Thomas Kristiansen døde 3/2-1941 og hans kone Laura Sofie døde 15/3-1956.
Mvh
Jann
Først til Jann Innstrand:
alt dette stoffet er kjent for meg fra før, men takk skal du ha, likevel. Forøvrig er det ikke riktig det som Leif Wahl skriver at Johan Martin blei gift med Annette Kristoffersdotter og bodde i Leksvik; dette er en annen Johan Martin Kristiansen som er født i 1867, i Leksvik.
Så til Rune Andre Nygård:
dette er rett person, da fødsel, dåp og foreldre stemmer. Takk for at du hadde mulighet til å slå opp dette. Jeg er ikke lokalkjent, så derfor: hvor er Drilen? Og i hvilken kirke var denne konfirmasjonen?
alt dette stoffet er kjent for meg fra før, men takk skal du ha, likevel. Forøvrig er det ikke riktig det som Leif Wahl skriver at Johan Martin blei gift med Annette Kristoffersdotter og bodde i Leksvik; dette er en annen Johan Martin Kristiansen som er født i 1867, i Leksvik.
Så til Rune Andre Nygård:
dette er rett person, da fødsel, dåp og foreldre stemmer. Takk for at du hadde mulighet til å slå opp dette. Jeg er ikke lokalkjent, så derfor: hvor er Drilen? Og i hvilken kirke var denne konfirmasjonen?
Sønn av Peder Jakobsen Drilen, Johannes Meyer Pedersen Klakken (Dahl) er nevnt i folketelingen på Klakken 241a, Bjugn i 1865,
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61627&gardpostnr=269&sokefelt=skjul>Lenke</a>
Han har tre tjenestekarer hos seg, født i Orkdal.
Ole Sivertsen ug Tjenestekarl 1848 Ørkedals Prgj.
Gabriel Sivertsenug Tjenestekarl 1852 Ørkedals Prgj.
Johan Sivertsen ug Tjenestekarl 1843 Ørkedals Prgj.
Jeg antar at disse tre er brødre.
Ole vet jeg ike noe videre om.
Gabriel:
Protokoll henv.: 1 Side .: 101B Nr : 69
År ............: 1867 Kirke : Næs
Krets ....:
Konf.dato.: 06.10.1867
Fornavn ..: Gabriel Farsnavn:
Sl.navn ..: Klakken
Bosted ...:
Kjønn ...: M Alder : Født : 22.08.1851 Døpt : . .
Fødested .: Ørkedal
Far.Forna.: Sivert Farsn. : Sivertsen
Sl.na.: Bosted :
Yrke .: Sivilst.:
Mor.Forna.: Marit Farsn. :
Johan antar jeg ble gift med Berit Johnsdatter Døsvik?
Protokoll henv.: 2 Side .: 275 Nr : 6
År ............: 1870 Kirke : ØRLAND
Vielsesdato : 31.05.1870
Brudg:F.navn.:JOHAN Farsn..: SIVERTSEN
Sl.navn: Bosted.: DØSVIG
Yrke...:INDERST Siv.st.: UNGK.
Fødest.:ØRKEDALEN Alder..: 28
F.dato.: . . Ekte.nr: Alterg.:
Konf.da: . . Konf.st:
Far : F.navn.:SIVERT Farsn..: SIVERTSEN
Sl.navn: Bosted.:
Yrke...: Siv.st.:
Brud :F.navn.:BERET Farsn..: JOHNSDTR.
Sl.navn: Bosted :
Yrke...: Siv.st.: PIGE
Fødest.
ØSVIG Alder..: 31
Far: F.navn.:JOHN Farsn..: ANDERSSEN
Merknader ..: BRUDG: CONF. ATT. 13/5-70. GAARDER.
1.Forl.Forna.:NILS MARTIN FarsN:ARNTSEN
Sl.navn: Bost.:OPHAUG
Yrke...: Siv.st: Kj:M
2.Forl.Forna.:GABRIEL FarsN:OLSEN
Sl.navn: Bost.
ØSVIG
Kongelig bevill.: Bevillingsdato ..: . .
1.lysn.dato ....: .4 .SØNDA? 2.lysn.dato .....: .5 .SØNDA?
3.lysn.dato ....: .6 .SØNDA?
Lysningsforl....: BRUDGOMMEN
Brudg. koppest..: Brudg. vaks.dato.: . .
Brudens koppest.: Brudens vaks.dato: . .
3.Forl.Forna.: FarsN:
Sl.navn: Bost.:
Yrke...: Siv.st: Kj:
4.Forl.Forna.: FarsN:
Oldemora mi fikk en sønn,
Protokoll henv.: 2 Side..: 29 Nr : 85
År ............: 1872 Kirke : ØRLAND
Født dato: 04.09.1872 Døpt dato:13.10.1872
Fornavn .: AUDUN MEIER Farsnavn :
Sl.navn .:
Kjønn : M Ekte/uekte : U Hj.døpt : Tvilling :
Far: Fornavn : GABRIEL Farsnavn : SIVERTSEN
Slektsnavn:
Bosted ...: VIG
Yrke/stand:
Sivilstand: UNGKARL Leiermål nr : 1
Født dato.: . . Alder: Fødested :
Mor: Fornavn : JENSINE Farsnavn : IVERSDTR.
Slektsnavn: Bosted...: VIG
Yrke/stand:
Sivilstand: PIGE Leiermål nr : 1
Født dato : . . Alder : Fødested :
Intr.dato : . . Vigd år: År gift :
Merknader: BEGGES 1STE LEIERMAAL. OPGAVEN SKEET AF BARNEFADEREN.
Fad.1:Fornavn: ANTHON Farsn: JOHANSEN
Yrke...: Sivs.: Kj:M
Fad.2:Fornavn: ANDERSEN Farsn: LARSSEN
Yrke...: Sivs : Kj:M
Fad.3:Fornavn: E. Farsn:
Sl.navn: SØLBERG Bost.:
Fad.4:Fornavn: MARTHA Farsn: CHRISTOFERSDTR.
Yrke...: Sivs : Kj:K
Fad.5:Fornavn: BERET Farsn: PEDERSDTR.
Antar at dette er den samme Gabriel. Er det noen som kjenner bakgrunn og skjebne til disse? Har en teori om at Maren Sivertsdatter Øien som blir gift med Anton Nilsen Døsvik er søster til disse.
Folketelling i Fannrem 1865:
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61638&gardpostnr=329&sokefelt=skjul>Lenke</a>
Takknemlig for alle innspill.
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61627&gardpostnr=269&sokefelt=skjul>Lenke</a>
Han har tre tjenestekarer hos seg, født i Orkdal.
Ole Sivertsen ug Tjenestekarl 1848 Ørkedals Prgj.
Gabriel Sivertsenug Tjenestekarl 1852 Ørkedals Prgj.
Johan Sivertsen ug Tjenestekarl 1843 Ørkedals Prgj.
Jeg antar at disse tre er brødre.
Ole vet jeg ike noe videre om.
Gabriel:
Protokoll henv.: 1 Side .: 101B Nr : 69
År ............: 1867 Kirke : Næs
Krets ....:
Konf.dato.: 06.10.1867
Fornavn ..: Gabriel Farsnavn:
Sl.navn ..: Klakken
Bosted ...:
Kjønn ...: M Alder : Født : 22.08.1851 Døpt : . .
Fødested .: Ørkedal
Far.Forna.: Sivert Farsn. : Sivertsen
Mor.Forna.: Marit Farsn. :
Johan antar jeg ble gift med Berit Johnsdatter Døsvik?
Protokoll henv.: 2 Side .: 275 Nr : 6
År ............: 1870 Kirke : ØRLAND
Vielsesdato : 31.05.1870
Brudg:F.navn.:JOHAN Farsn..: SIVERTSEN
Sl.navn: Bosted.: DØSVIG
Yrke...:INDERST Siv.st.: UNGK.
Fødest.:ØRKEDALEN Alder..: 28
Far : F.navn.:SIVERT Farsn..: SIVERTSEN
Brud :F.navn.:BERET Farsn..: JOHNSDTR.
Sl.navn: Bosted :
Yrke...: Siv.st.: PIGE
Fødest.

Far: F.navn.:JOHN Farsn..: ANDERSSEN
Merknader ..: BRUDG: CONF. ATT. 13/5-70. GAARDER.
1.Forl.Forna.:NILS MARTIN FarsN:ARNTSEN
Sl.navn: Bost.:OPHAUG
2.Forl.Forna.:GABRIEL FarsN:OLSEN
Sl.navn: Bost.

Kongelig bevill.: Bevillingsdato ..: . .
1.lysn.dato ....: .4 .SØNDA? 2.lysn.dato .....: .5 .SØNDA?
3.lysn.dato ....: .6 .SØNDA?
Lysningsforl....: BRUDGOMMEN
Brudg. koppest..: Brudg. vaks.dato.: . .
Brudens koppest.: Brudens vaks.dato: . .
3.Forl.Forna.: FarsN:
4.Forl.Forna.: FarsN:
Oldemora mi fikk en sønn,
Protokoll henv.: 2 Side..: 29 Nr : 85
År ............: 1872 Kirke : ØRLAND
Født dato: 04.09.1872 Døpt dato:13.10.1872
Fornavn .: AUDUN MEIER Farsnavn :
Sl.navn .:
Kjønn : M Ekte/uekte : U Hj.døpt : Tvilling :
Far: Fornavn : GABRIEL Farsnavn : SIVERTSEN
Slektsnavn:
Bosted ...: VIG
Yrke/stand:
Sivilstand: UNGKARL Leiermål nr : 1
Født dato.: . . Alder: Fødested :
Mor: Fornavn : JENSINE Farsnavn : IVERSDTR.
Slektsnavn: Bosted...: VIG
Yrke/stand:
Sivilstand: PIGE Leiermål nr : 1
Født dato : . . Alder : Fødested :
Intr.dato : . . Vigd år: År gift :
Merknader: BEGGES 1STE LEIERMAAL. OPGAVEN SKEET AF BARNEFADEREN.
Fad.1:Fornavn: ANTHON Farsn: JOHANSEN
Yrke...: Sivs.: Kj:M
Fad.2:Fornavn: ANDERSEN Farsn: LARSSEN
Fad.3:Fornavn: E. Farsn:
Sl.navn: SØLBERG Bost.:
Fad.4:Fornavn: MARTHA Farsn: CHRISTOFERSDTR.
Fad.5:Fornavn: BERET Farsn: PEDERSDTR.
Antar at dette er den samme Gabriel. Er det noen som kjenner bakgrunn og skjebne til disse? Har en teori om at Maren Sivertsdatter Øien som blir gift med Anton Nilsen Døsvik er søster til disse.
Folketelling i Fannrem 1865:
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61638&gardpostnr=329&sokefelt=skjul>Lenke</a>
Takknemlig for alle innspill.
Konfirmasjonen var i Jøssund kirke, og når det gjelder Drilen så ligger det i Bjugn Kommune(tidligere Jøssund kommune) og gården har gårdsnr. 85. Har sjekket "Åfjord og Jøssund gårdshistorie bn. II 1801-1875" av lektor H.H. Hansen, og jeg kan ikke se at det står noe om denne familien på Drilen, de kom jo til Jøssund ca 1875.Men tar jeg ikke helt feil så tror jeg det er skrevet gårdshistorie for Drilen gnr. 85 for perioden etter 1875 og frem til ca. 1940.
MVH Rune Andre
MVH Rune Andre
Først til Odd Karsten Pettersen:
bra, men jeg kan ikke se at dette har noe med mine spørsmål å gjøre.
Rune Andre Nygård:
takk for info; jeg vil fortsette mine undersøkelser med å prøve å få fatt i folketellinga for Jøssund 1875; jeg trur at den ikke er digitalisert enda, og må vel derfor oppsøke den originale papirutgava.
Er det noen som veit om den også er avskrevet og utgitt på papir?
Takk for all hjelp så langt!
Bjørn
bra, men jeg kan ikke se at dette har noe med mine spørsmål å gjøre.
Rune Andre Nygård:
takk for info; jeg vil fortsette mine undersøkelser med å prøve å få fatt i folketellinga for Jøssund 1875; jeg trur at den ikke er digitalisert enda, og må vel derfor oppsøke den originale papirutgava.
Er det noen som veit om den også er avskrevet og utgitt på papir?
Takk for all hjelp så langt!
Bjørn
Har nå sjekket Alf Sundseths Gårdshistorie for Nord-Melum, Rabban, Haldorhavn, Melemsvika, Vallersund, Vasøya, Drilen og Tranøya, gnr 84 og gnr 85.
I tillegg til de opplysninger vi allerede har, finnes jeg disse opplysningene på side 101, under "Larsstua" strandsitterstue i Drilsvika:
"Denne boplassen er den tredje nevnt i Drilsvika og var uten jord. Den var ny tellet i 1875 og beliggenheten er ment å være på nord side av veien gjennom Drilsvika og Melemsvika. Området Drilsvika hørte opprinnelig til Nedre Drilen løpenr 152 eller gnr 85, bnr 3, men etter at Drilen ble delt 3/5-1888 til gnr 85, bnr 6, ble også Drilsvika delt. Hvilken gård som fikk denne stua er usikkert."
Sundseth skriver at "I 1874 kom en innflytterfamilie fra Orkdalen som fikk husvære hos Lars" - og nevner personer og fødselsår.
Johan Martins fødseldata oppgis slik:
"F. 27/1(9/")- 1868. Nå ser det ut til at de 3 eldste barna ikke kom til Drilsvika, for de er ikke med i skolegang, konf. eller nevnt mere i Jøssund."
- så kommer litt om de eldste barna (kjent fra før)
"Johan Martin Kristiansen gikk alle sine skoleår i Jøssund, også etter at foreldrene var døde. Og ble konf. 1883 og ble så borte".
mvh Aud M
I tillegg til de opplysninger vi allerede har, finnes jeg disse opplysningene på side 101, under "Larsstua" strandsitterstue i Drilsvika:
"Denne boplassen er den tredje nevnt i Drilsvika og var uten jord. Den var ny tellet i 1875 og beliggenheten er ment å være på nord side av veien gjennom Drilsvika og Melemsvika. Området Drilsvika hørte opprinnelig til Nedre Drilen løpenr 152 eller gnr 85, bnr 3, men etter at Drilen ble delt 3/5-1888 til gnr 85, bnr 6, ble også Drilsvika delt. Hvilken gård som fikk denne stua er usikkert."
Sundseth skriver at "I 1874 kom en innflytterfamilie fra Orkdalen som fikk husvære hos Lars" - og nevner personer og fødselsår.
Johan Martins fødseldata oppgis slik:
"F. 27/1(9/")- 1868. Nå ser det ut til at de 3 eldste barna ikke kom til Drilsvika, for de er ikke med i skolegang, konf. eller nevnt mere i Jøssund."
- så kommer litt om de eldste barna (kjent fra før)
"Johan Martin Kristiansen gikk alle sine skoleår i Jøssund, også etter at foreldrene var døde. Og ble konf. 1883 og ble så borte".
mvh Aud M
Heisann - hastverk er lastverk som vanlig;
Her er det blitt skrivefeil ! Retter opp den ene som gjelder Johan Martins fødselsdato:
F. 27/1 (9/6) - 1868
Her er det blitt skrivefeil ! Retter opp den ene som gjelder Johan Martins fødselsdato:
F. 27/1 (9/6) - 1868
Etter det jeg vet finnes det ikke noe papiravskrift av FT 1875 i dette tilfellet Åfjord prestegjeld. Men folketellinga er filmet på mikrofilm og har filmnr. NT 260. Denne kan du låne på et biblotek nær der du bor eller de kan bestille mikrofilmen for deg.
MVH Rune Andre
MVH Rune Andre
Hei, mange takk for info,
dette betyr vel da at begge foreldrene døde mellom 1875 og 1883;
dere har vel ikke også noe om dette?
Bjørn
dette betyr vel da at begge foreldrene døde mellom 1875 og 1883;
dere har vel ikke også noe om dette?
Bjørn

Skal på statsarkivet idag, så jeg kan sjekke det.
MVH Rune Andre
MVH Rune Andre
Åfjord kirkebok 1873-1879, mini 655.A08 folio 222b, nr.18: Inderst Kristian Sivertsen og hustru Johanne Tøllefsdt. døde samme dag på Melumsvika den 1/2 1876 av lungebetennelse og begge ble gravlagt på Jøssund kirkegård 27/2 s.å.
MVH Rune Andre
MVH Rune Andre
Takk, Rune Andre, dine undersøkelser har vært til kjempestor hjelp for meg. Endelig, etter mange års funderinger, har jeg fått svar på hvorfor alle de fire sønnene blei satt bort (dvs. eldstemann Anders f.1856 var jo voksen).
Hvor ligger Melumsvika?
Bjørn
Hvor ligger Melumsvika?
Bjørn
Melum har gnr 2 i Bjugn kommune. Melumsvika er et svært populært område for fritidsbebyggelse - og det ER et veldig fint område, sjønært og med vakker utsikt. Området tilhørte "gamle" Jøssund kommune. Søk i kartprogrammet på gnr 2, bnr 5, i Bjugn kommune, så tror jeg du vil få med Melumsvika.
Det var vel forresten ikke uvanlig at barna kom ut i arbeide i "svært ung alder" i den tida ...
Thomas og Sivert ble vel konfirmert fra Nes kirke siden de gårdene de bodde og arbeidet på tilhørte "gamle" Nes kommune (og kirke).
mvh Aud M
Det var vel forresten ikke uvanlig at barna kom ut i arbeide i "svært ung alder" i den tida ...
Thomas og Sivert ble vel konfirmert fra Nes kirke siden de gårdene de bodde og arbeidet på tilhørte "gamle" Nes kommune (og kirke).
mvh Aud M
I følge kirkebok for Åfjord og Jøssund som jeg har fått tilgang til døde Johanne Tøllefsdatter
1.2.1876, mens enkemann Kristian Sivertsen døde først den 13.2.1877.
Mvh. Birger
1.2.1876, mens enkemann Kristian Sivertsen døde først den 13.2.1877.
Mvh. Birger
Oi, her har det vært en liten mistolkning fra min side. Det er riktig det som Birger skriver at Kristian Sivertsen f. 1833 døde på DRILEN 13.2.1877 og ble gravlagt 10.07 s.å. I begravelsen Johanne har presten ført inn Kristian sammen med Johanne. Men når jeg leste en gang til står det "Inderst Kristian Sivertsen hustru Johanne Tøllefsdt. Presten bryter litt med standaren på innføringa i kirkeboka, ser det ut for i dette tilfellet. Beklager
MVH Rune Andre
MVH Rune Andre
Er det mulig med gravferd 10.juli etter et dødsfall 13.februar ?
Hvis ikke dette er skrivefeil eller avlesningsfeil, så må det vel være jordpåkastelsen som har skjedd så lenge etter (det var ikke uvanlig).
Mvh Bjørn.
P.S.:
Sannelig flott forum dere har her!
OG: dyktige bidragsytere.
D.S.
Hvis ikke dette er skrivefeil eller avlesningsfeil, så må det vel være jordpåkastelsen som har skjedd så lenge etter (det var ikke uvanlig).
Mvh Bjørn.
P.S.:
Sannelig flott forum dere har her!
OG: dyktige bidragsytere.
D.S.
Kan jeg virkelig ha sett feil igjen? Jeg mener bestemt at det sto 10. juli, men som du skriver så er jo det litt rart. I listene for denne perioden så
er det vel såvidt jeg husker rubrikk for beravelsesdato og ikke jordfestelse. Men som sagt kan jeg ha sett feil, igjen.
Jeg skal rette eller bekrefte opplysningen i morgen. Så du hører nok fra meg igjen:)
MVH Rune Andre
er det vel såvidt jeg husker rubrikk for beravelsesdato og ikke jordfestelse. Men som sagt kan jeg ha sett feil, igjen.
Jeg skal rette eller bekrefte opplysningen i morgen. Så du hører nok fra meg igjen:)
MVH Rune Andre
Listene du refererer til er vel denne avskriften av kirkeboka. Lønner seg vel å sjekke opp i mot originalen. Beklager mitt forrige innlegg. Intensjonen var bare å spørre om noen så none sammenhenger her, da vi har en viss erfaring med at navn, familier, valg av ektefelle og flytting følger visse mønstre. Skjønner at det ikke er lett å henge på med stedsnavn hvis dere ikke har lokalkunnskap.
Med beste hilsen OKP
Post : 227 Bilde 1 av 2 Henting av poster. Utvalg av 14 BEGRAVDE 339
Protokoll henv.: 10 Side..: 228 Nr : 32
År............ : 1877 Kirke : Jøssund
Dødsdato: 13.02.1877 Begr.dato : 10.06.1877 J.fest dato : . .
Fornavv.: Kristian Farsnavn: Sivertsen
Sl.navn.: Bosted..:
Yrke....: Fattiglem
Siv.st..: Enkem.
Kjønn...: M
Alder...: Født dato: . .1833
Fødested :
Opph.sted : Drillen
Dødsårsak :
Legebesøk :
Anmeldt...:
F1:Postnr F2:Utvalg F3:Nr i utv. F4:Rette F7,F8-Dump "#8593;"#8595;"#8592;"#8594;:Bla F10:Ferdig
Med beste hilsen OKP
Post : 227 Bilde 1 av 2 Henting av poster. Utvalg av 14 BEGRAVDE 339
Protokoll henv.: 10 Side..: 228 Nr : 32
År............ : 1877 Kirke : Jøssund
Dødsdato: 13.02.1877 Begr.dato : 10.06.1877 J.fest dato : . .
Fornavv.: Kristian Farsnavn: Sivertsen
Sl.navn.: Bosted..:
Yrke....: Fattiglem
Siv.st..: Enkem.
Kjønn...: M
Alder...: Født dato: . .1833
Fødested :
Opph.sted : Drillen
Dødsårsak :
Legebesøk :
Anmeldt...:
F1:Postnr F2:Utvalg F3:Nr i utv. F4:Rette F7,F8-Dump "#8593;"#8595;"#8592;"#8594;:Bla F10:Ferdig
Jeg har nå sjekket kirkeboka og begravelsesdatoen er 10. juni 1877. Selv skrev jeg 10. juli men det må være et tastefeil fra min side. I 1877 satt presten i Åfjorden, og det er jo et lite stykke til anekssognet Jøssund, selv sjøveien. Kanskje ble den avdøde gravlagt, og det kunne ta mange uker eller måneder før presten foretok den kirkelige handlingen, jordfestelsen. Mange av prestene så jo ikke på begravelse som kirkelig handling på den tida og det kan godt være at denne datoen er jordfestelsen.
En annen mulighet kan være at Kristian druknet, og at han har blitt funnet igjen lenge etter at han døde. Men dette vet jeg jo ikke.
Kan også legge til at samme dagen ble en annen gravlagt, han døde 24.7 1876!! Altså året før.
MVH Rune Andre
En annen mulighet kan være at Kristian druknet, og at han har blitt funnet igjen lenge etter at han døde. Men dette vet jeg jo ikke.
Kan også legge til at samme dagen ble en annen gravlagt, han døde 24.7 1876!! Altså året før.
MVH Rune Andre