Jakob på Storfosna

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn19444
Sted: TILLER

Re: Jakob på Storfosna

Legg inn av dn19444 » 11. november 2003 kl. 11.02

Rundt 1766 ble det født en Anders Jakobsen på Storfosna. Han havnet etterhvert i Børøsundet på Hitra. Han stå faktisk i veien for en slektsbok som jeg har gjort ferdig manuset til. Problemet er at han kommer inn som en ukjent bror til en av mine aner, og derfor gjør bildet usikkert.

Mitt håp er at han er halvbror og at hans mor var Margrethe (Grethe) Marie Steffensdatter fra Roan. Også hun havnet på Hitra. Jeg håper bare så inderlig at hun var innom Storfosna på vei dit, for da går puslespillet mitt opp.

Dersom noen kan hjelpe meg med denne, vil jeg være evig takknemlig.

Vennlig h
Krister

Lars Elvrum

Re: Jakob på Storfosna

Legg inn av Lars Elvrum » 27. mars 2007 kl. 12.01

Jfr Ørland I s. 89, denne Jakob Amundsen skulle jeg gjerne ha funnet bakgrunnen til. Kom fra Grindvika, opplyses det, men finner han ikke nevnt Sandstadboka s. 117 osv. Han var gift, man det må ha skjedd før han kom til Grindvika. Det var en del gjennomtrekk mellom husmannsplassene på Storfosna og gårdens eiendommer på Hitra, og alle måtte til Storfosna på onnearbeid om sommeren. Han kan ha hatt familie fra Roan? og være far til den Anders du spør om, nevnt Sandstadboka s. 93.

Den Jakob som bodde på Holmen var del av gårdens program med satsing på moderne arbeidsliv, industri osv. i disse årene. Den irskfødte kjøpmann Archdall i Trondheim samarbeidet med Colstrup på Storfosna og hadde en del nordmenn opplært til å hjelpe engelske fagfolk med tangbrenning i Fosen på 1760-tallet. Den nye smia på gården tjente samme hensikt, en annen husmann på Holmen (Jens) hadde ansvaret for den. Forrige familie på Holmen, Arnt Tomassen (tiggerfamilie, hans kone spedalsk) ble visst skviset ut, da de nye fagfolkene skulle få plass. Jakob var en av de husmenn som hadde god økonomi i disse tidene. Han hadde kanskje vært assistent for engelskmennene også da han bodde i Grindvika. Eksempel på forflytninger innen husmannsvesenet på en setegård den gang.

Svar

Gå tilbake til «Ørland»