Navneindex for kirkebøker, rettsprotokoller m.v.

Moderator: MOD_Kildereg

Svar
dn17500
Sted: GRESSVIK

Navneindex for kirkebøker, rettsprotokoller m.v.

Legg inn av dn17500 » 19. juli 2007 kl. 21.34

Kyrre og Augustus synes for meg nå å ha blitt en tragisk historie som har forsinket registreringen av kirkebøkene.

Mitt spørsmål er om vi som slektsgranskere trenger disse registerne med alle disse dataene registerert i Augustus etter Kyrre.

Bør vi heller utvikle og registrere en navneindex (i Excel tilsvarende gravminneregisteret) for hver kirkebok, rettsprotokoll m.v. Da trenger vi kun å registrere; kilde ID, fornavn, etternavn, handling og år i en database. Kilde ID kan være lenke til kirkeboksiden på DA hvor personen er registrert for den aktuelle handlingen.

Medgått tid for å registrer en navneindex for en kirkebok er kun en brøkdel (kanskje max 1/10-del?) av den tid som medgår til å registrere dataene for samme kirkebok i Augustus.

Noen som har synspunkter?
Hilsen
Per Kåre

Gro Berit Sternang
Sted: SVENE

Re: Navneindex for kirkebøker, rettsprotokoller m.v.

Legg inn av Gro Berit Sternang » 19. juli 2007 kl. 22.28

Og det har vi allerede starta på:

http://nr-norge.blogspot.com/

Gro Berit Sternang

Legg inn av Gro Berit Sternang » 19. juli 2007 kl. 22.35

Debatter under Digitalarkivet: 49033 , 47665 , 47575 og 47042.

Gro Berit Sternang

Legg inn av Gro Berit Sternang » 19. juli 2007 kl. 22.43

Jeg bør vel legge til at 'vi' er en gruppe utenfor DIS.

dn17500

Legg inn av dn17500 » 20. juli 2007 kl. 8.17

Hvem er "vi", hvilken organisasjon tilhører dere.
Hilsen
Per Kåre

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Legg inn av Kjell Halvorsen » 20. juli 2007 kl. 22.25

Hei Per Kåre,

Ref Digitalarkivet/Brukerforum tema nr 47042, en av flere nevnt av Gro Berit ovenfor: vi er en - foreløpig - liten gruppe mennesker som bedriver navneregistrering i sin enkleste form fra de scannede kirkebøkene til Arkivverket og i slektsgranskingssammenheng er vi organisajonsmessig helt uavhengig.

Initiativtaker er Kari Thingvold, som for lang tid siden tok kontakt med Arkivverket og foreslo etablert et enkelt digitalt oppslagsverk/søkbar database for å lette arbeidet den enkelte slektsgransker har med å bla i de scannede kirkebøkene (med argumentasjon mye likt det du selv framfører i ditt første innlegg her).

Pga manglende respons, lanserte Kari idèen i Digitalarkivets Brukerforum om en dugnadsinnsats blant interesserte (ref tema 47575). Pr idag er vi 14 eller 15 utålmodige personer som registrerer navn, primært fra kirkebøker som en selv har interesse av og litt geografisk lokalkunnskap om. Vi er utålmodige fordi vi ikke har tid å vente til en tilsvarende service blir et tilbud fra det offentlige Norge, men heldigvis har vi god kontakt med Arkivverket og når deres løsning blir lansert har vi god tro på at det arbeid vi har nedlagt til nå, også vil bli endel av deres tilbud. Det må også tilføyes at den enkelte av oss har stor nytte - for vår egen slektsgransking - av en slik systematisk gjennomgang av kirkebøkene !

En oppfordring: Spre ryktet og bli gjerne med på dugnaden !

Mvh Kjell Halvorsen

dn17500

Legg inn av dn17500 » 21. juli 2007 kl. 8.17

Jeg har brukt noen timer på å gjennomgå debattene på DA samt registreringsveiledningen og de publiserte databasene. Tiltaket er prisverdig og langt på vei slik jeg selv tenker, men dette er en for stor oppgave for privatpersoner. Navneindexen må dessuten være søkbar, lokalt og globalt.

Hvorfor er ikke DIS-Norge blitt forespurt. DIS har gravstedsregisteret som kan sammenlignes med en slik navneindex og for all del en organisasjon som vil kunne gjennomføre registreringen og ivareta drifts- og vedlikeholdsansvaret inn i frmtiden.

Jeg spørr igjen, hvilken organisasjon ligger bakom tiltaket. For noen dager siden leste jeg at Mormonerkirken nå skal registrere alle navner i bygdebøker på tilsvarende måte.
Hilsen
Per Kåre

Svar

Gå tilbake til «Kilderegistrering»