Duche, Hitra/Trondheim

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn19444
Sted: TILLER

Duche, Hitra/Trondheim

Legg inn av dn19444 » 15. oktober 2006 kl. 11.24

Hei

Georg Frederik Duche, f.ca. 1753, kom antakeligvis fra Sverige til Hitra. Her slo han seg til som handelsmann og lensmann i Vikan i Barmfjorden. I 1801 oppgis han som enkemann etter sitt andre ekteskap, og det er kun oppført tjenestefolk på gården, ingen barn.

Hvem var han gift med?
Hadde han noen barn?
Når kom han til Hitra?

I 1811, nærmere bestemt 27. februar, giftet en Johan Ducke seg med Anna Marie Parelius fra Ansnes på Hitra. Vielsen fant sted i Vår Frue kirke i Trondheim.

Johan Ducke, muligens også omtalt som Johannes Ducke, skal ha blitt født rundt 1782.

Var dette en sønn av Georg Frederik?
Var også Johan født i Sverige?

Opplysninger jeg har fått gjennom dugnaden på disse sidene, tyder på at dette kan ha vært far og sønn, men at forholdet dem imellom ikke var verdens beste. Det sies at Johan var en ustabil (farlig?) kar, som bebreidet og anklaget sin far for det meste

Hvor ble det av Johan/Johannes Ducke og kona Anne Marie Parelius?

Alt er av interesse. Jeg har søkt lenge etter Ducke-opplysninger uten å komme særlig videre. Hjelpen jeg nå har fått vil forhåpentlig føre meg videre.

Mvh.
Krister Olsen

dn10058
Sted: LARVIK

Re: Duche, Hitra/Trondheim

Legg inn av dn10058 » 6. februar 2007 kl. 7.54

En som synes å ha hett Jens Dukke(?) var fadder 4/10 1782 da "uægte" barn, Johan Christian, ble døpt i Domkirken i Tr.h.. Foreldre var Beret Maria Pedersdtr Øyen og Johan Christian Boutellier, med et Hollandsk Ostindie Skiib (han som døpes er ant kona sin tipp-tippoldefar).

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: Duche, Hitra/Trondheim

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 23. juni 2007 kl. 11.53

Krister,
du har sikkert sett i kirkebokavskriftene at Georg Fr. Duche giftet seg med Ingebor Anna Hammer fra Scong ( Skogn ? ) den 1.2.1801. Men var dette det andre ekteskapet, slik at Ingebor døde før folketellingen ble holdt - eller muligens et tredje ?

Mvh
Knut

Svar

Gå tilbake til «Hitra»