Anders Rasmussen Ervig og Karen Andersdtr. Waagen

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
3599
Sted: ÅL

Anders Rasmussen Ervig og Karen Andersdtr. Waagen

Legg inn av 3599 » 8. september 2005 kl. 15.16

Hvem var disses forfedre ? Anders Rasmussen brukte Spandet som etternavn når han giftet seg 15.9.1799 med Karen Andersdtr. Waagen. Anders er f. ca 1751 og Karen ca. 1765, begges alder basert på alder ifm FT 1801. Anders er gift 2 ganger og den første kona het sannsynligvis Christiana. Anders og Christiana Spandet er mye nevnt ifm fadderskap på denne tiden.
Er det noen som kan ha opplysninger om Anders og Karens opphav??
mvh
John Brandvik

gj04308
Sted: Denmark

Re: Anders Ervig og Karen Andersdtr. Waagen. SPANDET

Legg inn av gj04308 » 20. januar 2007 kl. 11.47

jeg er selv i gang med at forske efter navnet Spanne / Spandet.
Der ses en del slægter med Efternavnet Spandet født i Spandet sogn i sønder jylland.
Spandet sogn ligger i Tønder Amt, Hviding herred. Ikke langt fra Vestkysten ud for Mandø og Rømø. ikke langt fra den tyske grænse. Derfor kaldes det også hertudømmet slesvig engang da Tyskland havde taget den del af Danmark.

Selvom det er 3 år siden du har lagt eftelysningen ud, håber jeg at din mailadresse virker endnu. Jeg kan ikke lige nu give dig konkret svar, men arbejder selv med det.
mange Spandet / Spanne er immigreret til USA og blevet der. jeg har kontakt med Lawrence Spanne vhor vi sammen forsøger at finde hans oldefar her i Danmark.

Lene Flink Knudsen [email protected]

3599
Sted: ÅL

Re: Anders Ervig og Karen Andersdtr. Waagen. SPANDET

Legg inn av 3599 » 1. februar 2007 kl. 16.00

Takk for ditt svar. Navnet Spandet i forbindelse med Anders Rasmussen Ervig synes i dette tilfelle og være et gårds-/plassnavn i Ervik, Bjugn kommune. Foreløpig har jeg fortsatt ingen dokumentasjon hvor Anders opprinnelig kommer fra, - men i et annet Slektsforum (Trønderslekt) er det satt fram en teori om at Anders kan komme fra Stadsbygd i nåværende Rissa kommune. På nåværende tidspunkt vil jeg tro at det ikke er noen sammenheng mellom Spandet i Ervik og Spandet/Spannet i Danmark.
mvh
John Brandvik

Svar

Gå tilbake til «Ørland»