Gustav og Anna Aspen f. 1875 og 1876

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Gustav og Anna Aspen f. 1875 og 1876

Legg inn av Roger Johan Engvik » 12. november 2006 kl. 19.03

Er det noen som kjenner til slekta (foreldrene) bakover i tid for bryggeformann Gustav Magnus M. Aspen, født i Kristiansund 24. desember 1875 og hans kone Anne Regine O. Aspen, født i Hemne 3. november 1876?

Roger Engvik, Ålesund

[email protected]

Brukeravatar
dn17856
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Gustav og Anna Aspen f. 1875 og 1876

Legg inn av dn17856 » 12. november 2006 kl. 23.26

Hei Roger
Her har jeg funnet dåpen til Anna Regine. Der finner du hennes foreldre:Ole Olsen Dalsbø (31 år) og h. Karen Olsdtr. (25 år) Det står også at de har vært gift 1 år.
Se dåp nr. 107
En liten start iallfall :)

Blandt fadderne er det ofte man finner slektninger, derfor tar jeg de med her...

Fadderne tyder jeg til å bli: Mikkel Kristensen Stølan, Anders Andersen Strand, Johannes Andersen Toftø, Kristi Pedersdtr, Dalum, Anna Olsdtr Vaage og Karen Nilsdtr. Bjøldvig.
Disse stedsnavnene er mulig feiltolket, så de bør kanskje sjekkes med lokalkjente :roll:

Mvh Anne-Lise

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 13. november 2006 kl. 12.54

Takk for svar. Jeg fant også denne fødselen og kom litt videre her.

Vet noen noe mer om slekta til Gustav? I folketellingen 1900 finner jeg også en Peder Olaus M. Aspen, født 28.09. 1871 i Fredø(Frei?).

Er disse sønner av Martinus Aspen født 1832 i Fredø(Frei?) som figurerer som stedfar i folketellingen 1900 i Kristiansund? Han kan jo ha giftet seg opp igjen? Spørsmålet er om M. hos Gustav og Peder står for Martinussen?

Er takknemlig for innspill!

Roger

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 13. november 2006 kl. 15.42

Jeg holdt på litt med Gustav Aspen tidligere i høst, men jeg har ikke tid til å finne det fram før i slutten av denne uka. Tidligst torsdag. Hvis ingen andre hjelper deg, får du vente i noen dager. :)
:) Tore

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 13. november 2006 kl. 18.04

Jeg venter gjerne!

Roger

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 16. november 2006 kl. 21.29

Vi var flere som holdt på med denne slektsgreina på ettersommeren i år. Spesielt Tor Larsen og meg holdt på. Vi jobbet fra hver vår kant, men kombinasjonen av kunnskaper førte til at vi løste opp flokene. Jeg har mistet den eposten hvor jeg hadde alle disse opplysningene, og opplysningene har jeg tydeligvis skrevet på et løsblad, og ikke i permen min, så jeg får ta det fra minnet, og vha. et par raske søk på internett.

Martinus Aspen var faren til Gustav og Peder. Martinus bor sammen med dattera si, Marie som var enke etter Nils Hønsvik. Marie var stedatter fordi kona til Martinus, Guri Bolgen, hadde fått henne før hun ble gift med Martinus.

Det som var interessant i denne forbindelsen var letinga etter Martinus' opphav. Han ble født på Nedalstrøa i Kvernes sogn på Averøya og døpt i Kvernes kirke 3. mai 1835. Faren var Ole Olsen Hals og mora var Ane Markusdatter. Det står Martinsdatter også i kirkeboka, i originalen, så vidt jeg husker. Foreldrene ble gift året etter i Kverneskirka i juli 1836. De flyttet et par år etter til Tustna, der de fikk en ny sønn i 1839, som de kalte for Ole.

Ole jr og Ole senior dør begge to i 1840. Enka, Anne Markusdatter, gifter seg på nytt med Peder Johansen, og der finner du dem samt Martinus i FT1865. Martinus har her fått patronymet etter stefaren sin.

I FT1865 i Bolga på Bolghaug finner du Guri Olsdtr sammen med dattera si, Marit, hun som senere ble gift Hønsvik, og Guris foreldre. Her ser du patronymet på mora hennes, og at Martinus og Guri ble gift var ikke så rart. De var søskenbarn, da deres mødre var helsøstre. Anne Markusdatters dåp i Stangvikkirka i 1807. Kjersti Markusdtrs dåp i Kverneskirka i 1813

Anne Markusdatter Nedalstrø og Ole Olsen Hals var også etter det jeg fant ut søskenbarn. Faren til Ole står såvidt nevnt under Hals i Straumsnesboka, men de flyttet til en annen plass og står nevnt der. Ole står det at han flyttet til Nordland. Fedrene deres kan du følge tilbake til Todalen i Stangvik prestegjeld.

Etterkommere etter Gustav Aspen i Kristiansund leter etter noe(n) slekt som ble gift i Ålesund. Hvis du er av denne slekta, eller hjelper dem, vil familiene i Kristiansund ha beskjed og kontakt. Forbindelsen til de slektsinteresserte etterkommerne etter Gustav Aspen i Kristiansund, tar vi på epost. :)

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 17. november 2006 kl. 20.49

Takk for verdifullt innspill. Dette hjelper virkelig på! Har såvidt fått gått inn i materien og kan i alle fall nevne at i tredje avsnitt i innlegget over, står det at det i kirkeboka muligens sto Martinsdatter. Det gjør det ikke. Om man forstørrer den digitale kirkeboksida til 150% ser man at der står Markusdatter.

Når de gifter seg skriver presten(eller klokkeren) Marcusdatter - med c....

Takk for hjelpen så langt!

Roger Engvik

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 14. desember 2006 kl. 19.14

Hei igjen,

da jeg lette etter noe annet, kom jeg over vielsen til Martinus og Guri i 1868.

Brannskadd kirkebok for Kristiansund 1865-1876, ekteviede. De har denne mikrofilmen på biblioteket i Ålesund;
gift 13. juli 1868, Ungk. Martinus Olsen Aspen og Pige Guri Olsdt. Nedalstrøe eller Bolgen,

Han: født Qværnæs, bopel Fredøe; alder 34; far: Ole Olsen Schjesvold
Henne: født Qværnæs; alder 32; far: Ole Olsen Nedalstrøe nu Bolgen

Forlovere ?? Peder Johnsen ??pen og Ole ???lsen Bolgen.

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 5. januar 2007 kl. 17.41

Takk for opplysningene! Det er nok foreldrene som står oppført (og som muligens var forlovere), Martinus sin stefar Peder Johnsen Aspen og hennes far Ole Olsen Bolgen.

Så til Martinus Olsen Aspen sin mor, Anne Markusdatter Nedalstrø. Etter at mannen Ole Olsen døde i Tustna i 1840(samme år som Ole Olsen jr.) giftet hun seg opp igjen med Peder Johnsen Dalen på Aspmekran. Vet noen når? Har ikke lykkes i å finne dette.
Heller ikke når hun døde og det samme gjelder Peder Johnsen Aspen. Er takknemlig om noen vet noe mer.

Med hilsen Roger :?:

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. januar 2007 kl. 22.50

Anne Markusdtr og Peder Johnsen ble gift i Frei i 1843 eller 1844. Se i kirkebok for Kristiansund prestegjeld 1843-1855.

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»