Angivelse av stedsnavn for DIStreff

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Brukeravatar
Dag Harald Liberg
Sted: BRÅRUD

Angivelse av stedsnavn for DIStreff

Legg inn av Dag Harald Liberg » 17. april 2006 kl. 22.15

Jeg har lastet ned DIStreff for å gjøre en viss kvalitetssjekk av egne data før de sendes inn.
Jeg skjønner at data må registreres på en bestemt måte for at de skal kunne matches mot andres bidrag, men jeg synes det er synd at navn skal bli forkastet selv om sted mangler eller ikke finnes i DIStreff basen.

Hvordan skal hendelser på den danske øya Grønland registreres ?
Hvordan skal dødssted for personer som er døde på havet (Atlanterhavet / Det indiske hav) registreres?
Hvordan skal hendelser for Sør-Korea registreres ?

Jeg har oppfattet at DIStreff ikke er for å finne slekt, men slektsgranskere. Men mye av hensikten blir borte når slike "hull" gjør at en ikke kan klatre i slektstrær.

Dag H

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Angivelse av stedsnavn for DIStreff

Legg inn av dn01013 » 17. april 2006 kl. 23.03

Beklager, men en god del mennesker faller nok utenfor. Det må vi bare finne oss i. Det skal vanskelig finnes en eksakt algoritme som identifiserer individer såpass unikt at vi kan ta med f.eks. områder i Atlanterhavet på tilsvarende måte som meteorologisk institutt i sine værmeldinger. For å ikke rote sammen Ole Olsen som druknet i Atlanterhavet ved ekvator med Ole Olsen som samme år druknet oppe ved Grønland må vi ha et relativt finmasket nett å forholde oss til. Det gir ikke verdenshavene. og dermed masse falske tilslag.
Og, det er ikke mange N N som både ble født på havet, giftet seg på havet og døde på havet. Før eller senere finner du begivenheter vedkommende var tilstede ved ellers på land som gjør at lenkene ikke blir brudt, såfremt du registrerer stedsnavn såpass nøye med i det minste et unikt soknenavn og årstall for begivenheten, så blir det ikke brudd.

For øvrig kommer personer med hvor man har intet, men er far eller mor til et barn som er registrert med fødselssted og år på en slik måte at algoritmene i Gedtreff klarer å analysere stedsnavnet.

Men, dess mer oppløselig en navnetolkealgoritme (parser) er, dess større sjanse er det også at den går til feil sted. F.eks. vil en person hvor man som stedsnavn hhar skrevet opp Ole vokste opp havne i Opp county i USA: Dette er bieffekten av å klare å tolke setninger som "Austre Landbø Austre Moland Aust Agder"

Husk, det er ikke fadder som leser stedsnavnene, men et program. Det er faktisk trent til å takle mange skrivemåter, men må gi tapt for diverse avanserte forkortelser.

Det viktigste man kan gjøre for å få stedsnavn godkjent er å la være å forkorte noe samt å skrive alle på en form. Dvs. enten "plass, gård, sokn, kommune, fylke, nasjon" (ikke alle elementer trengs å være med, med unntak av enten sokn eller kommune som er obligatorisk. Jeg har ikke oversikt over gårdsnavn, og skulle jeg legge inn støtte for også å gjette gårdsnavn, så ville du trenge minst 8 GB RAM for å kjøre programmet og selv få data vil ta ulidelig lang tid med mulighet for tusenvis av søk mot dataregistrene pr stedsnavn og for hver nasjon som vi har data for.

Det er ikke krav om helt spesiell skrivemåte, men bruk normal rettskriving.

Når det gjelder Sør-Korea fantes det ikke noen nasjon ved dette navn før 1925. Korea er nok det korrekte for data som blir vurdert av GEDtreff.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 17. april 2006 kl. 23.05

Grønland registres som det. Vi har ingen opplysninger pr idag på soknenavn på øya. Og da behandles øya som selvstendig nasjon. (En programmatisk tilsnikelse)

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 17. april 2006 kl. 23.08

Alf Christophersen skrev:Grønland registres som det. Vi har ingen opplysninger pr idag på soknenavn på øya. Og da behandles øya som selvstendig nasjon. (En programmatisk tilsnikelse)

Mer om stedsnavn og bruk se her (om det fungerer vet jeg ikke, ant, må man først logge seg på og gå dit via http://www.disnorge.no/distreff/prog/ :

http://www.disnorge.no/distreff/GedtreffBruk/HTML/gtb_stedsnavn.htm

Brukeravatar
Rolf Bjerke Holte
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Rolf Bjerke Holte » 17. april 2006 kl. 23.25

Dag H. Liberg skrev:...jeg synes det er synd at navn skal bli forkastet selv om sted mangler eller ikke finnes i DIStreff basen.
...
Jeg har oppfattet at DIStreff ikke er for å finne slekt, men slektsgranskere. Men mye av hensikten blir borte når slike "hull" gjør at en ikke kan klatre i slektstrær.
Dag H

Data legges kun inn dersom vi klarer å identifisere personenen på ett sted i ett gitt år. Vi er fullstendig klar over dette problemmet gir hull.

Tjenesten er lagd for å match'e slekt mellom ulike medlemmer, ikke for å vise slektstrær på nettet. Slektstrær er noe som har kommet til i ettertid. Det har derfor ikke vært interresant å lagre data som det ikke kan match'es mot. For å bøte på problemmet har vi gjort modifseringer slik at far/mor gis barnas fødselshendelser (man antar at de er tilstede indirekte på fødselen).

Det store problemmet er at dersom man ikke kan plassere en person i tid, er at man må anta at personen lever. Da har vi ikke lov til å vise denne informasjonen.

Vi vil i fremtiden førsøke å finne løsninger på dette problemmet. Tjenesten er fortsatt i stadig utvikling..
mvh Rolf B. Holte
DNA koordinator i Vestfold
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 18. april 2006 kl. 8.45

Det er et savn at vi som har mange sjøfolk i familien må "jukse" det til i og med at korrekte dødsteder ikke kan tas med eller gi treff.

Døde man i Vesfjorden eller o Nordvest Atlamteren ; da er dette realiteter og korrekte opplysninger

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 18. april 2006 kl. 12.34

Otto Jørgensen skrev:Det er et savn at vi som har mange sjøfolk i familien må "jukse" det til i og med at korrekte dødsteder ikke kan tas med eller gi treff.

Døde man i Vesfjorden eller o Nordvest Atlamteren ; da er dette realiteter og korrekte opplysninger

Men det trengs normalt ikke for matching, har du registrert fødselsår og sted, og kanskje til og med når og hvor gift, samt barn registrert, så er det tilstrekkelig for matching.

Det at man har tilstrekkelig med data forå gi match er det som er påkrevd. Har man alle basishendelser som skjedde i identifiserbare, små områder i Norge eller andre steder, så er det tilstrekkelig. Mangler man også slike basisdata, men kun vet at vedkommende druknet på sjøen bør man kanskje bruke litt mer tid til å identifisere hvor de ble født, døpt, konfirmert etc.

Og nei, dessverre, vi kommer ikke til å bruke Sjøen som felles matchingssted. Det er for mange med samme navn som har endt sitt liv der. Vi skal dog ikke belaste etterslekta unødvendig. Vi fikk mange nok klager over bom da vi kun trakk ut familienavn sammen med sted. Det var alt for unøyaktig, især for utlandet. Familien Olsen i USA mellom 1829 og 1900 f.eks. :-)

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 18. april 2006 kl. 16.04

Da bør Distreff legge en annen melding i respons ig ikke benevne det som ukjent sted. For de aller fleste vil Lofotehavet, Hordatlanteren osv være det mest entydige man har og slik det np er fristen innsenderne å angi et sted bare for å unngå avvisning på stedsnavnet.

Dette har ingenting ved at innsender legger inn "riktige" fødested vielsessted bosted etc.
Problemet et at DIStreff avviser det mest nøyaktige man har om en død, feks "nordsjøen" om en båt med mann og mus forsvangt mellom Norge og England og ingen har noe bedre.

Brukerne nærmest "tvinges" til å fikse sinne data for unngå avvisninger på noe som burde aksepteres selv om dette ikke legges ut i databasen. Dette er en programmeringsjobb. Jeg vet det kan ta tid, men bør ikke avvises.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 18. april 2006 kl. 16.20

Beklager, men DIStreff er ingen kildedatabase. For matching er det tilstrekkelig med opplysning når født og hvor. DIStreff skal ikke brukes som utgangspunkt for kopierings av andres data. Derfor kutter vi også ut opplysninger som gård etc. Det at Ole døde på havet er en informasjon du får når du har kontaktet vedkommende som ahr registrert Ole.
Det får holde.

Det er for øvrig ikke for fadderen at Nordsjøen er ukjent, men for dataprogrammet. Skal et dataprogram klare å parse sånne opplysninger kan man i verste fall komme opp i kjøringstider på dager og uker for et enkelt lite bidrag fordi dtaatabellene som brukes å matche mot vil måtte inneholde da alle kjente måter å forkorte f.eks. Nordsjøen på, f.eks. N-sjøen, N.sjøen, Nord-sjøen etc.etc. Vi bruker slike alternative tabeller kun for steder på land hvor det er aktuelt, f.eks. Nordre Land som kan skrives på ganske mange måter som folk blir sure for når programmet ikke klarer å tolke det som er skrevet, f.eks. N.lnad for å sette det på spissen :-) Dess flere alternativer, dess lenger tid tar tolkingen av data. Lange fritekster kan faktisk for USA-basen bruke opptil 10-15 sekunder pr navn pga. alle variantene som da skal kombineres..

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 18. april 2006 kl. 17.56

Det er vel del andre navn som tilpasses.?

Og prinsippet om at man ikke kan f.eks Nordsjøen la går som et sted, er i prinsipp om programmering. Som man mange andre stede aksepterer en standard, er det også greit å
akseptere Nordsjøen som stedsnavn. Det ville være en kjærkommen opplysning for mange.

Jeg sier ikke at Distreff skal være en fasit men opplysningen er av like stor betydning og interesse som at en person er døpt et sted.

"Nordre Land" og tilsvarende kan man konkretisere bedre, men Nordsjøen har ikke noe bedre begrep på; det måtte bli lengde- og bredde-grad og det har man ikke mulighet til.

Jeg synes at "normaliserrte" navn som Nordsjøen. Stillehavet etc burde aksepteres og komme frem i Distreff på lik linje med andre stedsnavn.

Brukeravatar
Rolf Bjerke Holte
Kontakt:

Legg inn av Rolf Bjerke Holte » 18. april 2006 kl. 23.26

Otto, du og andre misforstår hva DIStreff er/ gjør

DIStreff skal ikke gi _alle_ svarene eller oppplysningene som den enkelte har. DIStreff er til for at man skal ha ett felles grunnlag for å finne felles slekt.

DIStreff er ikke en kilde.

Den som innehar dataene bør kontaktes for at han skal vite om deg og omvendt. Etter denne kontakten kan man samarbeide videre. Det er dette som er tanken bak DIStreff.
mvh Rolf B. Holte

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 18. april 2006 kl. 23.45

Jeg har aldri omtalt Distreff til å være noe annet enn et hjelpemiddel
Skulle gjerne vite hvor og når jeg har oppgitt Distreff som kilde?

Påpeker at dødsfall over folk som død på have og f.eks forsvinner på havet ikke blir ivaretatt, selv om det finnes datoer for død, da de ikke døde i noe sogn eller ikke er begravet i noe sogn. Det finnes ingen levninger som er lagt til hvile i noen jord.
Grunnen oppgis til at det ikke er noe sokn. Men det er ikke mer enn en datamessig sak å fikse dette.

Og dette betrakter jeg som en vesentlig mangel

Brukeravatar
Rolf Bjerke Holte
Kontakt:

Legg inn av Rolf Bjerke Holte » 19. april 2006 kl. 12.41

Har ikke skrevet at du sier at DIStreff er en kilde. Skrev du og andre misforstår hva DIStreff er /gjør.

Jeg gjentar med selv med andre ord:
Data i DIStreff ligger kun der, dersom det kan brukes til å sammenligning med andres data. Altså: Data ligger kun lagret for å lage treff. (Historisk faktum). Data lagret har vist seg å være mulig å presentere/søke i på web. Denne delen av tjenesten er "ny" og lagt oppå annen funksjonalitet. Enkelte oppfatter dette å være DIStreff. DIStreff er mer...

Skriver: DIStreff er ikke ment å være en kilde, fordi enkelte som søker i DIStreff på internett tror at de skal finne _alt_ her.

Du forventer at alt som du har av data skal ligge i DIStreff. Hvis ikke anser du det som en vestelig mangel.

Jeg sier ikke at vi ikke kan endre, men det krever vesentlige endringer. Datamessig saker er ikke ensbetydende med enkelt å endre. Endringen her er en struktrurel endring som griper dypt inn i systemet.

Som sagt før vi jobber med å forbedre DIStreff, hva fremtiden bringer vet ingen... Dette er en sak som vi kan tenke oss å endre på sikt. Alt jeg love, her og nå!

Temaet er ferdig utdebatert for mitt vedkommende
mvh Rolf B. Holte

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 19. april 2006 kl. 14.59

Jeg misforstår ikke hva Distreff er.

Det jeg påpeker er den forskjell som gjøres for de som ble borte på have og ikke ble gravlagt i jorda. Begrunnelsen jeg fikk at disse ikke døde i noe sogn eller er begrav i noe sogn.

De forsvant bare på havet et eller annet sted.!!!

Jeg kan ikke se at det skulle være noen heksekunst å definere "havet" som "et sogn".
Det ville være å behandle sjøfolk og fiskere på lik linje med "landkrabber"

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»