Kornstad, Qværnæs (Averøy) 1801.

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn19619
Sted: BERGEN

Kornstad, Qværnæs (Averøy) 1801.

Legg inn av dn19619 » 18. mars 2006 kl. 14.12

Hei!
Jeg prøver å finne hvem Elen Isaksdatter Kornstad f.ca 1800-1810,som kan være mor til
Johanna Magrethe Korf f.31/7.1824 i Kristiansund.Det er flere kandidater til Elen i folketellingen 1801 for Kornstad,Qværnæs( to til og med med samme foreldre) Har sett litt i ættebækene for Averøy,men finner ikke Kornstad der.Var Kornstad en gård,eller var det mange gårder på Kornstad?
Leter også etter faren til Johanna: sjøkaptein Joachim Henriksen Korf f.ca 1800.Kan Korf ha vært
et navn i bruk på Averøy eller Kristiansund? Det er Korf/Korff i Tyskland og Nederland!

Osvald Rydjord er du her? Takk for sist! Johanna ble gift med "vår"Rasmus Andersen Indset i 1844.
Jeg har sett du har hjulpet noen med info fra Averøy før, har du kanskje noe til meg også?
mvh Mette.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kornstad, Qværnæs (Averøy) 1801.

Legg inn av Tore Kristiansen » 19. mars 2006 kl. 16.58

Hei, ser at du har fått svar på Digitalarkivet om Elen Isaksdatter.

Når det gjelder Korf har ikke ETC noen andre i sitt slektsregister enn Johanne g.m. Rasmus Indseth. I militærrullene i Kristiansund for 1819-29 finnes det ingen Joachim eller Korf. Hadde han bodd i Kristiansund burde han stått der, siden han var skipskaptein.

I Klokkerboka for Kristiansund står det i merknaden: "Uægte. Til Barnefader udlagt af hende selv Capitain Jochom Hændrichs. Korf." Det er litt vanskelig å tyde Korf for det er skrevet helt nederst på sida.

I Ministerialboka er merknaden: "NB Uægte. Af Moderen er Skibscapit Joachim Hendrichsen Korf udlagt som Barnefader."

Kan fornavnet hans i klokkerboka bety at han ikke var norsk? Siden han ikke står nevnt som skipskaptein i begge bøkene, kan presten ha tatt feil og han var militær landkaptein? Det er nok lite trolig, for presten burde nok vite hvilke militære av slik høy rang som hadde vært innom Kristiansund, men har du sjekket Ovenstads militærbiografier?

IFT1801 finner vi ingen med det slektsnavnet i Norge, men i FT1865 finner vi to stykker utenom Johanne selv, og begge to er i Sem i Vestfold, på en husmannsplass under Jarlsberg hovedgård. Kanskje du skal til Vestfold?

Det enkleste er vel å sjekke skipslistene i tollregnskapene. Om de for denne perioden finnes på Statsarkivet eller Riksarkivet vet vi ikke. Vi har sett skipslister fra Kristiansund for perioden 1760-80 på Statsarkivet i Trondheim, men vi husker ikke om de hadde skipslister også for senere perioder.

Et annet forslag er å kontakte Nordmøre Museum og spørre dem om de kan sjekke i sine skipperlister etter en Korf. De har laget lister fra 1700-tallet fram til 1940.

Et tredje forslag er å sjekke om det ble krevd bidrag for Johanne. I denne perioden må du vel til byfogdens arkiv som ligger i Statsarkivet i Trondheim, men dette siste forslaget er vel kanskje siste utvei? :?

Har du spurt om dette før? Vi synes å huske et spørsmål om Korf på et eller annet fora, men kan i dag ikke finne det igjen: :) Helsing Tore og Tor (Tore Kristiansen og Tor Larsen i Kristiansund)
:) Tore

dn19619
Sted: BERGEN

Legg inn av dn19619 » 19. mars 2006 kl. 22.11

Hallo Tore!
Hjertelig takk for gode opplysninger og tips.Når man er ganske fersk i bruken av internett for å finne slekt ,som jeg er,er det flott å få hjelp til å finne kildemateriale. Skal sjekke ut de alternativene du gav meg.Jeg hadde en etterlysning om etterkommere til denne mr.Korf i høst,men det kan tenkes den ble slettet fordi det muligens var spørsmål om folk f. etter 1900.
Har dummet meg litt ut på det engang,når det gjaldt en etterlysning her i Bergen.
Takk igjen for god hjelp til meg og andre som leter etter sine aner.Hilsen Mette.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 20. mars 2006 kl. 10.30

Hei! Tilbake til snøhaugen fra sydens land ser jeg at jeg er etterspurt. Gledeligvis har du fått svar av dem som nok kan gi deg de beste svarene.
Kornstad er en Averøygård ved Kornstadfjorden som går mellom Averøya og fastlandet på Eide. Kornstad er ikke med i de første 4 bindene av Averøybøkene, men Endre Holten, som skriver dem, har kanskje opplysninger til deg? Selv om jeg har bestemor fra Averøya kan jeg nok ikke hjelpe deg her.

Mvh Osvald

Svar

Gå tilbake til «Averøy»