Pål Aasmundson Dale (ca. 1600) - forfedre?

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
Brukeravatar
Knut Erling Harg
Innlegg: 357
Registrert: 4. desember 2008 kl. 20.58
Sted: SKIEN

Pål Aasmundson Dale (ca. 1600) - forfedre?

Legg inn av Knut Erling Harg » 7. januar 2017 kl. 20.59

I boka om Setesdalskjempa*, står en lang slektsrekke for Bjørguv Uppstads forfedre. Den er rimelig godt beskrevet fra Pål Aasmundson Dale, som sies å ha levd på Dale rundt 1591, og frem til nyere tid. I tillegg står en påstått anerekke som begynner med Ogmund Pederson (d. 1332) og går frem til Gjermund Asbjørnson Rike (nevnt 1597, død før 12.9.1612). Det som ikke er klart, er hvordan Pål Aasmundson er forbundet med Gjermund Asbjørnson. I boka står det bare etter Gjermund: "I neste slektsledd kommer Pål Aasmundson..". Dette er sannsynligvis gjennom et kvinneledd, men jeg vet ikke hva som er forfatterens kilde(r) og hva de sier.

Normalt stanser jeg et hvert søk bakover i 1660 eller deromkring, fordi tidligere opplysninger er svært spekulative. Men når det er presentert en slik rekke som i denne boka, blir jeg likevel nysgjerrig. Er det noen som vet hvor den påståtte videre rekka bakover fra Pål Aasmundson Dale kommer fra, og hva den egentlig forteller? Hvordan er Pål Aasmundson og Gjermund Asbjørnson Rike i slekt, i følge disse kildene?

Jeg legger ved et sammendrag av det boka sier om den anerekka som er før 1600.


*Svein Inge Olsen: "Legenden om Setesdalskjempa, Bjørguv Eivindsson Uppstad (1789-1866). De som kom etter og andre setesdøler", Oslo 1999
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Pål Aasmundson Dale (ca. 1600) - forfedre?

Legg inn av dn23027 » 9. januar 2017 kl. 1.52

På Geni ( og MyHeritage også, ser jeg på lenkene der), har noen fikset seg et slektstre der Pål er gift med søster til Gjermund... Du kan jo muligens kontakte eieren av treet og spørre hvilke kilder som er brukt? ( Og håpe at det ikke bare er en kopiering av andres tre og uten kilder....)
https://www.geni.com/people/Gunbjørg-Rike/6000000011568144584

Mvh
Linda

Brukeravatar
Knut Erling Harg
Innlegg: 357
Registrert: 4. desember 2008 kl. 20.58
Sted: SKIEN

Re: Pål Aasmundson Dale (ca. 1600) - forfedre?

Legg inn av Knut Erling Harg » 9. januar 2017 kl. 17.27

Ja, det skal jeg jammen gjøre. Takk for tipset! Og man kan jo alltids håpe, selv om det er mye av den type avskrift uten kilder som du beskriver. Jeg rapporterer tilbake her dersom jeg får tak i noe interessant, i motsatt fall får vi betrakte dette som tapt i historiens tåke.

Svar

Gå tilbake til «Valle»