Tønnes Ommundsen f. Tvedth ca. 1807

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
18015
Innlegg: 40
Registrert: 5. desember 2004 kl. 12.20
Sted: TRANBY

Tønnes Ommundsen f. Tvedth ca. 1807

Legg inn av 18015 » 13. mars 2005 kl. 15.14

Etterlyser informasjon om min Tipp-Tipp-oldefar Tønnes Ommundsen/Ammundsen f. ca. 1807 i Tvedth. Bodde på gården Lien i Hommedal, Aust-Agder i 1801, g.m. Trine Christensdatter (Valbeland).

Informasjon jeg har fått tak i fra Kirkeboka ved deres giftemål:
Brudgommens Navn, Alder, Haandtering og Opholdssted.
??.?.Tønnes Ommundsen ?? 29 aar

Brudens Navn, Alder, Haandtering
Pige Trine Christensd. Valbeland ?? 29 aar

Hvem Forloverne:
Ole Olsen Øy??
Aage Holthe.


En del usikkerheter her (er ny i tolkning av håndskrift fra kirkebøker)

En undersøkelse av kirkeboka fra Tveit har gitt meg en mulig treff på Tønnes Ommundsen:
Døpt 12.2.1807, far Omund Josindsen Kjevig og Mor: Severine Aanensdtr. Navnene slik jeg klarte å "tolke" dem (med faddere) er:

Odmund Josinsen, Kjevig og Severine Aanensdtr. Tønnes.
Olse Jølss. Kjevig, Ole Elefsen, Kjevig, Inger Thorsdatter, Sanden, Inger Aanensdatter, Bøhn, Gunnild Markusdatter, Kjevig


Jeg har forsøkt å søke på FT1801 med alle disse navnene for om mulig kunne få noen flere pekepinner på om dette er riktig Tønnes Ommundsen. Men noen som ligner på Ommund Josindsen finner jeg ikke i FT1801 i det hele tatt. Har heller ikke funnet noen mulige Severine Aanensdtr.

Noen som kan hjelpe meg med andre kilder (finnes det bygdebøker for tveit?)

mvh
Ørnulf Schømer
ornulf.schomer@chello.no

6792
Innlegg: 11
Registrert: 4. desember 2004 kl. 22.40
Sted: HOMBORSUND

Re: Tønnes Ommundsen f. Tvedth ca. 1807

Legg inn av 6792 » 13. mars 2005 kl. 16.41

Der finnes en god del opplysninger om Tønnes Ommundsen i både bygdebok for Birkenes I + II og Landvik I + II

Jeg har alle fire bøkene. Tjønnetveit-ætta som Tønnes Ommundsen hører til, går i Birkenes II, tilbake til
Ættefaren Bjørn Olufsen Odde - Tjønnetveit ca 1570 - 1622.

Torgeir Retterstøl :D

18015
Innlegg: 40
Registrert: 5. desember 2004 kl. 12.20
Sted: TRANBY

Re: Tønnes Ommundsen f. Tvedth ca. 1807

Legg inn av 18015 » 13. mars 2005 kl. 19.30

Du verden!! :D

Takker så masse. Da blir det en tur på biblioteket for meg :-).

Håper bare de har disse bøkene på Hoved-deichman i Oslo nå som Riksarkivet har stengt lesesalen...

Yuhuu!
Dette gleder meg meget, da jeg har irritert meg lenge over at jeg ikke klarte å finne ut noe om Tønnes. Jeg har familiebibelen deres med navnetrekk av både Tønnes Ommensen og Trine Christensdatter så det er gøy å kunne finne ut mye om disse. Trine har jeg en hel masse på. Morfar het også Oddmund Tønnessen så det har vært spesielt irriterende at jeg ikke fant ut mer om denne grenen.

Takker igjen :-)

Ørnulf

Svar

Gå tilbake til «Birkenes»