Erling Henschien - sjømannsruller ca 1898-

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
Brukeravatar
Knut Erling Harg
Innlegg: 357
Registrert: 4. desember 2008 kl. 20.58
Sted: SKIEN

Erling Henschien - sjømannsruller ca 1898-

Legg inn av Knut Erling Harg » 21. juni 2017 kl. 12.53

Jeg forsøker å finne ut hvilke båter min bestefar Erling Henschien (1882-1959) seilte på. De første årene var han antagelig på båter i familierederiet J.A. Henschien i Lillesand. Her er det jeg har av opplysninger:

"Seilte første gang i 1898 på s/s Imperator (1800 tonn), som tilhørte I.A. Henschien i Lillesand. Han var førstestyrmann på s/s Norge fra Bergen og flere av Otto Thoresens båter. Ble i 1914 kaptein på s/s Frierfjord i den Norske Amerikalinje. Gikk på land i 1917." Kilde: Ole Bergh, i denne tråden i Slekstforum fra 2006: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=33933

"Lettmatros på s/s Lofthus av Lillesand i 1901, rederi J.A. Henschien". Kilde: Folketellingen 1900.

Jeg har forsøkt å finne ham i rullene, og har lett både i Lillesand og nærliggende mønstringssteder. Annotasjonsrullene fra rundt 1898 skulle ha ham registrert som ny sjømann. Han ble konfirmert i Trondheim det året, og har etter hva jeg vet reist til familien i Lillesand kort tid etter. I hovedrullene noe senere skulle han også være å finne, men jeg har ikke greid å finne ham. Noen av rullene mangler navneregister, da er det en større jobb å bla seg gjennom hele boka. Men er det noen der ute som kan lykkes i å finne ham i en av rullene, enten i Lillesand eller et annet sted?

Jeg har også forsøkt å finne ham i http://www.sjøhistorie.no, som nettopp har utgangspunkt i Lillesand, men der finner jeg ham heller ikke registrert. I FT 1910 er det heller ikke spor etter ham.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Erling Henschien - sjømannsruller ca 1898-

Legg inn av Astrid Mollan » 21. juni 2017 kl. 16.13

Er dette rett mann?
Name: Erling Henschien
Age in 1901: 18
Estimated birth year: abt 1883
Relation: Crew
Gender: Male
Where born: Christiania, Norway
Civil Parish: Vessels
Search Photos: Search for 'Vessels' in the UK City, Town and Village Photos collection
Town: East Dock Cardiff
County/Island: Glamorgan
Country: Wales
Street address: View image
Condition as to marriage: View image
Education: View image
Employment status: View image
Occupation: View image
Registration district: Cardiff
Sub-registration district: Central Cardiff
ED, institution, or vessel: Lofthus
Neighbors: View others on page
Household schedule number: 1
Piece: 4983
Page Number: 10
Household Members:
Name Age
Osmund Andersson 51
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Astrid Mollan den 21. juni 2017 kl. 17.45, redigert 1 gang totalt.
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Erling Henschien - sjømannsruller ca 1898-

Legg inn av Astrid Mollan » 21. juni 2017 kl. 16.57

Name: Erling Henschien
Spouse: Anna Henschien
Child: Anne Marie Harg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Astrid Mollan den 21. juni 2017 kl. 19.10, redigert 1 gang totalt.
Astrid M

Brukeravatar
Knut Erling Harg
Innlegg: 357
Registrert: 4. desember 2008 kl. 20.58
Sted: SKIEN

Re: Erling Henschien - sjømannsruller ca 1898-

Legg inn av Knut Erling Harg » 21. juni 2017 kl. 18.32

Ja, det er riktig mann. Denne folketellingen fra Wales synes å være underlaget for den norske folketellingen av 1900, der de fanget opp folk i utenriksfart litt i ettertid.
(Bilde-vedlegget i det siste innlegget ditt får jeg ikke opp)

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Erling Henschien - sjømannsruller ca 1898-

Legg inn av dn23027 » 29. juni 2017 kl. 0.48

I den 1900tellingen etter skipslister, står Erling Henschien oppført med sedvanlig bosted Trondhjem. Kanskje han ikke meldte flytting, men bare mønstret på "Imperator" i Lillesand? Jeg så en liste ( det var rullene fra Lillesand) med påmønstring/avmønstring, der "Imperator" var nevnt under Paamønstring 29. juli 1898 , skipperen tror jeg het Gregersen, om ikke hukommelsen er helt på vidvanke.

1900, der han er på "Lofthus": https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 0021015667


Mvh
Linda

Brukeravatar
Knut Erling Harg
Innlegg: 357
Registrert: 4. desember 2008 kl. 20.58
Sted: SKIEN

Re: Erling Henschien - sjømannsruller ca 1898-

Legg inn av Knut Erling Harg » 28. juli 2017 kl. 10.37

Nå har jeg omsider funnet løsningen! Via Statsarkivet i Trondheim fant jeg ut at han var ført i rullene i Trondheim (hjemstedet, ikke Lillesand der han mønstret på). Disse rullene er digitalisert i "Trondheimsbasen" https://st.disnorge.no/tb som kan kjøpes som CD eller nedlasting. Statsarkivet gjorde oppslag for meg og fant to relevante sider, se vedlegg. Her fikk jeg oversikten over alle hans seilinger fra 1898 til 1914.

Etter hva jeg vet, mønstret han på DS Frierfjord som kaptein i 1914, etter at han først var blitt godsinspektør i NAL samme år. Dette står antagelig i rullene et annet sted. Det kan være i Bergen, siden han i mellomtiden hadde giftet seg og bosatt seg der. Bergens-sporet har jeg ikke forfulgt ennå.

Med dette avsluttes tråden her. Takk til alle som bidro!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn36238
Innlegg: 1
Registrert: 21. august 2017 kl. 10.59
Sted: Bremnes

Re: Erling Henschien - sjømannsruller ca 1898-

Legg inn av dn36238 » 21. august 2017 kl. 11.17

Hallo.
Jeg er etterkommer etter Petter Christian Henschien (f. 1779) i 4de generasjon:
Petter Christian Henschien -> Olaus Henschien (f. 1827) -> Ole Henschien (f. 1866) -> Dagny Henschien (f. 1904), gift Meling ->Reidar O. Meling (f. 1949)

Jeg forstår at Knut Harg også er etterkommer etter Petter Christian Henschien, stemmer det?

Petter Christian -> Hans Jørgen H (f. 1818) -> Petter Lorentz H. (f. 1852, Lillesand) -> Erling H. (f. 1882) -> Knut Harg ?

Jeg har en god del opplysninger om Henschien-slekten, driver også en del slektsgransking på mine pensjonistdager: reidarolavmeling@gmail.com

Brukeravatar
Knut Erling Harg
Innlegg: 357
Registrert: 4. desember 2008 kl. 20.58
Sted: SKIEN

Re: Erling Henschien - sjømannsruller ca 1898-

Legg inn av Knut Erling Harg » 21. august 2017 kl. 14.19

Det stemmer i grove trekk, men du mangler min mor (Anne Marie Henschien) mellom Erling H og meg. Jeg tar kontakt for videre utveksling av informasjon.

Svar

Gå tilbake til «Lillesand»