En slekt på Hella på Vestre Sandøya

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
gj06453
Innlegg: 187
Registrert: 2. mars 2008 kl. 12.35
Sted: NORGE

En slekt på Hella på Vestre Sandøya

Legg inn av gj06453 » 23. januar 2018 kl. 15.57

Jeg er oppvokst på Hella på Østegården på Vestre Sandøya, og lurer på om noen har nærmere kjennskap til den familien jeg beskriver under. Døde de ut med Einer Larsen som ble født på Østegården 6/9-1831, døpt i Dypvåg 11/9-1831, og konfirmert i Dypvåg i 1845. Hadde han barn, eller kanskje søsken som fikk barn ? Litt å drive med i dårlig vintervær kanskje ?

Jeg begynner med Lars Bjørnsen på Grimsland i Søndeled, som fikk sønnen Nils Larsen (1664-1714). Lars kone og forfedre er ukjent for meg. Nils Larsen giftet seg med Ingerid Bjørnsdatter fra Støle, barnebarn av Mikkel Olsen Støle, bygselmann på kirkegodset Støle fra 1640-tallet. Mikkel ble tildelt en bot på 9 riksdaler i 1664, for å ha drevet ulovlig hugst i kirkens skog. Til sammenligning var kirkens største utgiftspost den gangen til brød og vin til altergang, som beløp seg til under 4 riksdaler i året.

Nils Larsen og Ingereid bosatte seg på Støle, og skiftet etter Nils ble holdt den 6/10-1714. Ingerid var da fremdeles i live, og netto i boet var 3 riksdaler. De fikk 7 barn sammen som jeg kjenner til, men vi skal konsentrere oss om sønnen Lars Nilsen (1697-1728). Lars var gift 2 ganger, først med Karen Aasulsdatter (1683-1722), som trolig var datter av Aasul Aasulsen Fjebu, uten at dette er behørig dokumentert. Skiftet etter Karen ble holdt den 9/12-1722, og boet inkluderte 5 og 1/4 kalveskinn i Fjebu, og 1 kalveskinn i Grimsland.

Etter Karens død giftet Lars Nilsen seg med Gunhild Madsdatter d.e. fra Lindstøl, og familien var bosatt på Fjebu. Skiftet etter Lars ble holdt den 9/7-1728. Gunhild var da fremdeles i live, og de hadde fått 3 sønner sammen som jeg kjenner til, hvorav Lars Larsen er den som er interessant her, født ca. 1727. Han giftet seg med Marte Christensdatter fra Holmesund i Flosta i 1751, som da var enke etter Einer Andersen fra Sandvika på Østegården på Sandøya, og slik kom også Lars Larsen til øya. De bodde en tid i Sandvika, siden han er kalt "Lars Sandvika" ved flere anledninger. I 1752 skjøtet Lars "halvdelen af min paaboende plads, Hella under Østre Sandøya", 2,5 kalveskinn til Christen Olsen Hødnebø. I 1755 skjøtet brødrene Lars, Aasul og Ole Larsen, 1 og 11/16-del kalveskinn i Støle, til Nils Bjørnsen Støle. Dette var deres farsarv. Lars Larsen var død før 1759, for da lyste enken Marte odel på sine barns vegne til 5 kalveskinn i Hella, som ble brukt av Christen Olsen Hødnebø, Anders Jonsen, Pål Asbjørnsen og Åsuld Torsen. Marte hadde da sin svigermor fra første ekteskap med Einer Andersen i follaug.

Einer var en av saksøkerene i Hella-prosessen i 1733, som representant for Bjørn Ambjørnsens slektslinje. Samme året skjøtet Einer Jensen, Tor Jonsen på sine foreldres vegne, og Nils Jensen på sin mor og hustrus vegne, 4 kalveskinn i Østre Sandøya til Einer, som rette odelsmann, overdratt dem ved skiftet etter Nils Iversen. I 1735 skjøtet Auen Pedersen Eeg i Bamble, på egne og søster Ingeborg Pedersdatters vegne, og Tengel Cortsen Hope på sin hustrus vegne, 4 kalveskinn i Hope til Einer Andersen, som han var odelsberettiget til på sin mors vegne. Disse 4 kalveskinnene skjøtet Einer i 1736 til Knut Beintsen Hope og hans hustru Helje Jensdatter. I 1742 skjøtet Knud Iversen Porsgrunn, sin arv etter Nils Iversen, 2 og 17/28-del kalveskinn i Østre Sandøya, til Einer Andersen. I 1744 skjøtet Peder Einersen og Tellev Bjørnsen 5 kalveskinn i Hella til Einer Andersen, som rette odelsmann. Etter anlagt sak og forlik, beholdt Einer 2,5 kalveskinn av disse 5. Han eide tilsammen 11 og 3/4 kalveskinn i Østre Sandøya. Skiftet etter Einer ble holdt den 7/3-1749. Boets netto var 47 riksdaler, inkludert "det avdøde hadde tjent på det svenske godsets bjergning her paa stedet", 7 riksdaler, og jordegods med 11 og 3/14-del kalveskinn i Østre Sandøya, taksert til 134 riksdaler.

Marte Christensdatter og Lars Larsen fikk sønnen Einer Larsen i 1756. Einer var matros, bosatt i Sandvika på Østre Sandøya, der han eide hus etter sine foreldre. Han var gift 4 ganger, og i 1808 ble det notert at hans fjerde kone Sille Nilsdatter fra Østre Moland var svakelig, men hun levde i 41 år til. I 1789 skjøtet Einer husbygninger i Neskilen, som hadde tilhørt hans svigerfar fra andre ekteskap med Maren Bjørnsdatter Neskilen, til Ole Sigfredsen Neskilen. I 1793 ga Einer avkall på arv tilfalt hans tredje hustru Helje Jensdatter fra Borøya, etter hennes foreldre. Einer fikk ingen barn med Helje, eller med sin første hustru, Anne Marie Jørgensdatter fra Rekvik i Tromøy, men han fikk sønnen Lars Einersen (1801-1851) med Sille Nilsdatter. Lars Einersen giftet seg i Dypvåg i 1830 med Rannei Johansdatter fra Narestø (1800-1872), og de bosatte seg i hans barndomshjem i Sandvika. Lars var matros da han giftet seg med Rannei, og han døde som fattiglem. Rannei ble boende som fattiglem hos Ole Berentsen i Sandvika, mens hun nok solgte sitt eget hus.

Lars Einersen og Rannei fikk sønnen Einer Larsen i 1831, og det er personen jeg startet dette innlegget med. Dette tilsier at familiens tid på Sandøya ble tilbrakt i Sandvika, og ikke på Hella, selv om Lars Larsen i 1752 skjøtet "halvdelen af min paaboende plads, Hella under Østre Sandøya", 2,5 kalveskinn til Christen Olsen Hødnebø. Kjøpesummen var 130 riksdaler, uten husbygninger. Hans kone er ukjent, likesom barnas skjebne, 2 døtre, Karen og Ingeborg, født i 1754 og 1758.

Takknemlig om noen har mer å legge til denne historien.

Svar

Gå tilbake til «Tvedestrand»