Anders Gundersen, Vegårdshei, f. rundt 1790

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
Brukeravatar
dn19722
Innlegg: 12
Registrert: 1. desember 2005 kl. 21.34
Sted: SKOPPUM
Kontakt:

Anders Gundersen, Vegårdshei, f. rundt 1790

Legg inn av dn19722 » 20. januar 2009 kl. 12.44

Hei !

Jeg sliter med denne personen fra min kones slektstre : folketelling fra Østre Moland 1865

Det finnes dessverre to aktuelle kandidater på Vegårdshei i denne perioden, guttene er døpt omtrent samtidig i 1792: Aust-Agder fylke, Gjerstad, Ministerialbok nr. A 3 (1780-1815), Kronologisk liste 1792, side 47. Alderen er ikke helt korrekt i forhold til 1865-tellingen, men aldren i den må det vel være lov å ta med en klype salt ? Særlig fordi det ikke finnes noen andre døpte med det navnet 1789-91. Selvsagt kan gutten være døpt annetsteds, så det er ikke sikkert det er en av disse i det hele tatt.

Her er guttene i folketellingen fra 1801.
Først Anders Gundersen fra Romundstad : Folketelling Romundstad 1801
Og så Anders Gundersen fra Vestre Næss : Folketelling Vestre Næss 1801

Hvem av disse er det mest sannsynlig at dukker opp som landeier på Tromøya i 1865 ? Eller er det noen som kjenner til en av disse og kan utelukke en av dem (evt. begge) ?

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Anders Gundersen, Vegårdshei, f. rundt 1790

Legg inn av dn23027 » 21. januar 2009 kl. 1.44

Hei :)

Dette blir egentlig bare et forsøk på gjette littegranne logisk. Jeg tror han fra Næss er mest aktuell å forske litt på i første omgang. Årsak: Han fra Romundstad er eldste sønn i ft1801 og sannsynligvis den som overtar bruket der.

Men Anders fra Næss har en eldste bror, Tengel, som sikkert overtar etter faren, dermed vil ofte yngre barn forflytte seg. Og i tillegg har han en bror Ole som er 3 år eldre og kanskje også flyttet. Når Anders gifter seg på Tromøy i 1821, er han oppgitt å bo på Woje (bruden også), i tillegg finner man en forlover som heter Ole Gundersen Woje,- det _kan_ være broren fra FT1801 på Næss. (brudepar nr 7 høyre side) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-118

I tillegg heter ene sønnedatteren til Anders Inga, FT1865,, og navnet Inge (Inga) finner man igjen i slekta på Næss i FT1801, - en søster av Anders Gundersen heter Inge. Etter navnene på flere på Næss ser de ut til å være slekt på gårdsbruka, og da finner man flere navnelikheter med barnebarna til Anders,- bl.a Ingeborg og flere Inge.

Men altså: jeg gir ingen garanti på at jeg har gjettet rett her :) Det blir å lete opp Tengel på Næss og se om han ble der og stiftet familie, og om den andre Anders ble på Romundstad, om Ole Gundersen Woje giftet seg og fikk barn med navn som også peker seg inn på samme slekta osv. Det blir en del leting i kirkebøkene for deg.

Mvh

Linda W

Brukeravatar
dn19722
Innlegg: 12
Registrert: 1. desember 2005 kl. 21.34
Sted: SKOPPUM
Kontakt:

Re: Anders Gundersen, Vegårdshei, f. rundt 1790

Legg inn av dn19722 » 22. januar 2009 kl. 15.25

Nå ser jeg at Romundstad ble solgt til Jacob Aall i 1809 (Hallvard Tveiten, Vegårdshei i nyare tid), da Berte Knudsdatter døde fra en barneflokk på 8, og Gunnar (Gunder) Andersen ville flytte til sin bror Kjetil Andersen Skotli i Fjære. Gården var på det tidspunkt verd 2517 riksdaler. Dermed er i alle fall dokumentert at familien flyttet sørover, og dermed blir Anders Gundersen på Romundstad en meget het kandidat :?:

Svar

Gå tilbake til «Vegårshei»