Susanne Vivikke Qvislin?

Moderator: MOD_Telemark

Svar
dn23705
Innlegg: 34
Registrert: 9. mars 2009 kl. 14.12
Sted: OSLO
Kontakt:

Susanne Vivikke Qvislin?

Legg inn av dn23705 » 3. april 2009 kl. 12.50

I ei av slektene jeg forsker på har man følgende bindeledd mellom Anne Fjalestad (gift med Paul Tvedt, høyst sannsynlig boende i Nissedal) og Laurits Qvislin/Anna Jørgine Bloch:

Sistnevntes datter Susanne Vivikke Qvislin, gift tre ganger: Først med Jakob Nordbø, deretter med Kittil Fjon, deretter med Tor Fjalestad. Én av disse gangene ble hun gift "til Nissedal", hvor hennes etterkommere i Fjalestad-linja oppholdt seg lenge (og mange er der sikkert ennå).

Denne informasjon kommer fra personlige notater gjort av Anne Fjalestads oldebarn Abraham Grimstvedt (f. 1861). Disse har vist seg å være grundige, men man vet allerede om én uoverenstemmelse med den svært grundige "Quisling-saga" av Astrid Ormtveit (1993): Grimstvedt sier at Susanna Vivikke Morland var datter av "Hans Morland" og ikke barnebarn av Hans Amundsen via Jakob Morland som Ormtveit 1993 hevder.

Så kommer problemet:
I Ormtveit1993 oppgis det at Laurits og Anna Jørgine hadde åtte barn, hvorav tre døtre:
- Ingeborg Kristine som ble gift på Tinn.
- Vibeke (likebetydende med Vivikke) som ble gift på Tinn.
- Susanne Magdalene som ble gift med Nils Borstad i Nissedal når ho var 28 år gammel (1772).

Altså:
- Enten har Grimstvedt mellomnavnet feil på Susanne, og det er én ektemann han ikke har fått med seg... Eller registrert feil navn på av noen grunn.
- Eller så har Ormtveit glemt et fornavn på Vibeke, og hun flytta til Nissedal etter å ha blitt gift på Tinn. Evt. har Grimstvedt registrert et fornavn på Vibeke som hun ikke hadde, og vedkommende flytta fra Tinn til Nissedal.
- Eller så hadde Laurits/Anna ytterligere ei datter som ikke Ormtveit fikk med seg.
Men denne boka virker veldig grundig, så jeg heller mot at Grimstvedt har gjort noe feil... Men dette virker også rart - for han har fått med seg navnene på tre av hennes ektemenn, sjøl om han bare nedstammer fra den éne. Hvordan kunne han unngått å legge merke til en av ektemennene? Og hvor sannsynlig var det å være gift fire ganger?

Noen tips til hvordan man kan få løst denne floken?

dn24698
Innlegg: 12
Registrert: 16. februar 2010 kl. 10.48
Sted: TREUNGEN

Re: Susanne Vivikke Qvislin?

Legg inn av dn24698 » 22. februar 2010 kl. 17.31

Vet ikke om dette hjelper deg,men her får du kopi av tre sider fra Nissedal Bygdesoge
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn23705
Innlegg: 34
Registrert: 9. mars 2009 kl. 14.12
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Susanne Vivikke Qvislin?

Legg inn av dn23705 » 24. februar 2010 kl. 15.47

Hei,
Takk skal du ha!
Men jeg får dessverre bare lasta ned side 3
Mvh
Mikkel

dn23705
Innlegg: 34
Registrert: 9. mars 2009 kl. 14.12
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Susanne Vivikke Qvislin?

Legg inn av dn23705 » 25. februar 2010 kl. 12.38

Takk for dokumentene, de kom fram over epost :D

Dette er jo veldig interessant. Her snakkes det om en Susanne Wibeke Colstrup av Qvislin-ætten, som gifter seg med en Jakob Jonson Nordbø. Dette kan være riktig person, om man bare får bekrefta at hun senere gifta seg med Kittil Fjon, deretter med Tor Fjalestad.

Disse nedtegnelsene til Abraham Grimstvedt ser ærlig talt ut til å være forbundet med så mye usikkerhet at jeg burde få bekrefta slektslinja helt uavhengig. Men dette er så langt tilbake at jeg er litt usikker på hvilke kilder man skal bruke...

dn23705
Innlegg: 34
Registrert: 9. mars 2009 kl. 14.12
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Susanne Vivikke Qvislin?

Legg inn av dn23705 » 25. februar 2010 kl. 13.27

Jeg klarer å spore Abraham Grimstvedt-slekta via Digitalarkivet tilbake til Christian Paulsen på Grimstvedt Østre og Marie Svendsdatter fra Haa prestegjeld: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60830&personpostnr=364&merk=364

Iflg. Abraham G. sine nedtegnelser skulle hans far Svend sine foreldre være en en "Kristian Grimstvedt gift med Gjertrud Marie fra Jæderen [Jæren]", så dette stemmer bra.

Deretter blir sporet kaldt. Iflg A.G. sine nedtegnelser var Christian sine foreldre igjen Paul Tvedt og Ane eller Anne Fjalestad. Sistnevnte var igjen datter av "Susanne Vivikke Qvislin". Alle disse er i Telemark. Noen tips til hvor jeg skal leite videre?

dn24698
Innlegg: 12
Registrert: 16. februar 2010 kl. 10.48
Sted: TREUNGEN

Re: Susanne Vivikke Qvislin?

Legg inn av dn24698 » 7. mars 2010 kl. 10.30

Paul Gunnarson Homme f 1738 d 1804
g 1770 med Anne Jakopsdtr. Nordbø f 1752 d 1808

Kristian barn nr.13?? f 1789 g 1813 med Gjertrud Marie Svendsdtr. fra Haa på Jæren
dei flytta til Grimstveit ,Haugen

Alt etter Nissedal Bygdesoge

Svar

Gå tilbake til «Nissedal»