Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 17. mars 2008 kl. 14.10

Hei!
Jeg har igjen fått en amerikaner i fanget.

I 1843 dro en familie fra Tinn
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =227#nedre

John Johnsen Kasen og hans familie (Han ble senere John Carson).

Jeg greier ikke helt å få bekreftet denne John sine foreldre, er det noen som kan hjelpe meg?

Laila
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Innlegg: 4288
Registrert: 6. januar 2005 kl. 19.44
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 17. mars 2008 kl. 15.48

Hei Laila

Dette må vel være John og Karis vielse, nr 8
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-160

Finner dåp til en John, nr 38 som sønn av John Tovson og Birgitte Sondresdatter, kan dette være ham??
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-160

John og Birgits vielse 25/3-1804
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-197

Utflyttingen fra kirkeboka, fra nr 66, her er også en datter Birgit med
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-220

Hennes dåp, nr 8 høyre side
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-12

Mvh
Marit

dn21988
Innlegg: 71
Registrert: 14. november 2007 kl. 14.02
Sted: KVITESEID

Re: Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av dn21988 » 17. mars 2008 kl. 15.50

Hei!

Jeg har funnet en som kan være en kandidat:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-160


Post nr 4 på venstre side.

Mvh Jorunn :)

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 17. mars 2008 kl. 15.54

Hei Marit!
Takk for svar!

Jeg har også trålet kirkebøkene for Tinn, og funnet et par-tre kandidater, men ikke noen som kan være 100% sikre.

Jeg har også funnet ungene og sånn, det er altså John jeg trenger hjelp til å få en sikker bekreftelse på. Jeg får analysere faddere osv.

Jeg har håp om at noen med lokalkjennskap kanskje vet sikkert hvem John som emigrerte?

Takk igjen!!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 17. mars 2008 kl. 17.31

Dette er grunnen til forvirringen:

På side 233 A biographical directory 1825-1850 - Naeset står det:

917. Jon Jonsen Kasin [John Kasen], s.of John Torgersen Husevoll and Anne Gjermundsdatter Lien, bp. In Tinn, 21st Sunday after Trinity, 1805. Emig. To Norway Tp., Racine Co., Wis. Farmer. Whereas Einung has him first marrying Ingeborg Torsteinsdatter Husevoll, the church records show him, marrying, as a bachelor, April 14, 1830,
918. Kari Olsdatter Maarheim [Kari], dau.of Ole Øysteinsen Maarheim and Lisbet Johnsdatter Lofthus, b. 1801, d. by 1847. 4 ch. He was mar. again, May 23, 1847, to Augusta Evensdatter.
919. Østen Jonsen Kasen [oestin], b. Feb. 6, 1834.
920. Jon Jonsen Kasen [John], b. Jan. 30. 1836.
921. Ole Jonsen Kasen [Ole], b. May 15, 1838, d. Feb. 8, 1915. Since 1884 a farmer at Grand Meadow, S.D. Mar. Gonil Gomogen, b. 1842. Ch.: Anette, June 26, 1870-April 1, 1910.
922. Birgit Jonsdatter Kasen [Birgitte], b. Nov. 29, 1840. Not listed with her family in the 1850 census.--Tinn, Nor., par. Rec.; Andres A. Svalestuen; 1850 Wis. Cen.; Richard W. Fulling; Racine Co. Vit. Rec.; Tinn Soga, II:417, 330.

(Takk til Greta på Nasjonalbiblioteket)

Denne John er her:
Kildeinformasjon: Telemark fylke, Tinn, Ministerialbok nr. I 2 (1757-1810), Fødte og døpte 1806, side 318-319.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-167

Men - ekteskapet som er nevnt over med Ingeborg Torsteinsdatter er også i kirkeboka!

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Atrå i Tinn, Ministerialbok nr. I 4 (1815-1843), Ekteviede 1836, side 210.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-166

Derfor er jeg fremdeles i tvil. Var det 2 stk John Johnsen på Husevoll? Hvem var far til John Johnsen Kasen? Har han feil i Tinn-soga? Mine lokalkunnskaper er for små til at jeg greier å sortere ut dette.

Laila

Marion Erichsen
Innlegg: 20
Registrert: 17. april 2005 kl. 19.33
Sted: DRAMMEN
Kontakt:

Re: Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av Marion Erichsen » 17. mars 2008 kl. 19.10

Hei Laila,

jeg ser det er et problem med Jon Johnsen's herkomst, kanskje dette her gir deg
flere spørsmål, men jeg har funnet dette:
Jon Johnson døpt i 1805 i Atraa kirke foreldre: Jon Helleksen Mårvig(Mårvik) og
Gunhild Nilsdtr. Disse har jeg funnet også under plassen Mårevig i folketelling for 1801
Mårevig er en plass under Mårheimsrud og han nevnes som husmand med jord.
Jeg tror det er han som er far til din Jon Johnsen fordi det nevnes i kirkeboka
plassene Marum og Mårevig, Husevold fant jeg ikke nevnt ved giftemålet eller ved
barnedåpene til Jon Jonhsen og Kari Olsdtr. sine barn.

Jeg tror det står feil i Tinnsoga når Kari Olsdtr. står oppgitt som gift med Jon Johnsen
Husevold, videre står Jon Johnson f. 1804 på Husevold oppgitt å være gift med
Ingeborg Torsteinsdtr. Husevold. Det er mange feil i Tinnsoga, jeg har boka og har
morslekten fra Tinn, har funnet flere feil.

Beste hilsen
Marion Erichsen

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 17. mars 2008 kl. 19.16

Takk for innspill!

Kan det være at veien å gå må være skifter etter de forskjellige foreldrene tro?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Anfinn Bernaas
Innlegg: 62
Registrert: 21. november 2004 kl. 20.24
Sted: BORGEN

Re: Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av Anfinn Bernaas » 17. mars 2008 kl. 22.18

Eg skulle gjerne ha grave meg ned i både dette og andre detaljspørsmål om slektskap og opphav i Tinn-samfunnet, men har dessverre ikkje høve til å arbeide meg fram til fasitsvaret på Jon Jonsson Kasens opphav no.

Eg kan likevel opplyse om at eg sit med "The Saga of the Kasen-Carson Family – Carson Homestead Centennial 1884-1984" utgjeven av Dale W. Erickson i 1984. Der er emigrasjonen til forfedrane omtalt, og det ser ut som dei har skapt ein syntese av Jon Jonsson Husevoll, døypt i Atrå 1805, og Jon Jonsson Buksetjønn, døypt 1804 i Hovin (Buksetjønn er eit anna namn på plassen Berg under Bøen i Hovin, sjå Hovinsoga s. 144). Desse to Jon-ane er altså fødde på om lag same tid.
I tillegg kjem altså også ein tredje Jon Jonsson døypt i Atrå i 1805 som Marion Erichsen nemner.
Sidan dei sjølve(?) nemner eit så spesielt namn som Buksetjøn i samanhengen vil eg ikkje avvise det, men både Husevoll og Mårevik er også mogelege opphavsstader.
I den amerikanske familiesagaen er far til Jon Jonsson Buksetjønn, Jon Tovsson Buksetjønn, oppgjeven med ukjent fødselsår, men dødsår i 1854. Dessutan skal han vere gift med Kari Tovsdotter (1785–5. mai 1868). Desse to skal dessutan ha emigrert frå Noreg til Amerika.
Dette bringer dessverre ikkje akkurat straks den store oppklaringa, sidan kyrkjebøkene ikkje nemner vår Jon Tovsson som gift med Kari Tovsdotter, men derimot med Birgit Sondresdotter.
Ei anna sak eg undrast noko på er namna på borna til emigrantparet Jon Jonsson og Kari Olsdotter Kasen i 1843: Øystein 9år, Jon 7 år, Ola 5 år og Birgit 2 ½ år. Det vesle mysteriet er eldstesonen Øystein. Han skulle etter den strenge tradisjoenen som rådde i Tinn på denne tida oppkallast etter farfaren. Men han må heite Jon! Øystein passar ikkje inn her.
Eldste dotter (Birgit) skal oppkallast etter farmor. Snakkar vi om Jon Jonsson Husevoll heiter farmor Anne, snakkar vi om Jon Jonsson Buksetjønn heiter ho Birgit, snakkar vi om Mårevik heiter farmor Gunnhild. Ei løysing her kan vere born som er døde, men da må nærmare undersøkingar til.
Elles kan de jo – om eg er heldig med vedlegget – sjå på det som er att av bygningane på Kasen. Eg var der sommmaren 2006. Ja, utsynet er jo også framifrå!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 19. mars 2008 kl. 13.29

Tusen takk for gode innspill og nydelige bilder! Jeg håper det er ok at jeg sender de til amerikaneren? (sier selvsagt fra om navnet på fotograf)

Jeg vil ikke at dere skal bruke mer tid på dette nå. Jeg skal se på de forskjellige John'ene, analysere faddere og slikt.

Jeg er nesten sikker på at Husevoll-Jon er feil, da jeg ser at det ved anledninger er Husevoll-faddere, Torgersen-faddere og Torsten-faddere på noen av barna. Derfor tror jeg at John Husevoll faktisk er den som ble gift med Ingeborg Torstensdatter.

Tusen takk igjen for innspill - de har vært verdifulle, da jeg ser at jeg har rett i at det er feil!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Anfinn Bernaas
Innlegg: 62
Registrert: 21. november 2004 kl. 20.24
Sted: BORGEN

Re: Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av Anfinn Bernaas » 19. mars 2008 kl. 23.33

Berre bruk bileta!

Elles er nok ein analyse av fadderane ein god nykel til å finne ut av det heile.

Du må spørje amerikanaren din om han/ho er kjent med den skriftlege slektskrøniken.

Marion Erichsen
Innlegg: 20
Registrert: 17. april 2005 kl. 19.33
Sted: DRAMMEN
Kontakt:

Re: Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av Marion Erichsen » 20. mars 2008 kl. 22.54

Hei igjen Laila,

jeg har funnet John Johnsen Husevold gift med Ingeborg Tortensdtr. Husevold
gift i 1836, han er da 31 år og hun 26 år, slik at jeg tror du kan utelukke John
Johnsen Husevold, han kan umulig ha giftet seg m. Kari Olsdtr. i 1830 og fått
barn med henne i 1834,i 1836 og 1838 og emigrert i 1843.
John Johnsen Husevold ble konfirmert i 1820 og dåpsdato står der 1805 altså
samme år som Jon Johnsen som ble gift med Kari Olsdtr. i 1830, det ser ut som
de to fikk en datter i des.1832 som døde like etter, barnet fikk navnet Birgit.
John Johnsens foreldre tror jeg bestemt er Jon Helleksen og Gunild Nielsdtr,
John ble vaksinert 3 mar 1806, konfirmert i 1820, Gunhild foreldre tror jeg er
Niels Jonsen og Birgit Jonsdtr. g. i 1779, Niels Jonsen tror jeg kommer fra Hovshus.

beste hilsen,
Marion Erichsen

Marion Erichsen
Innlegg: 20
Registrert: 17. april 2005 kl. 19.33
Sted: DRAMMEN
Kontakt:

Re: Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av Marion Erichsen » 20. mars 2008 kl. 23.04

Hei Anfinn,

Det er riktig det du nevner med oppkallingen i Tinn, men det er første sønn etter
farfar og første datter etter mormor, når det gjelder Jon Hellekson og Kari Olsdtr.
sine barn ser det ut som de har hoppet et ekstra ledd bakover i.h.t oppkallingen.

Marion

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 15. november 2008 kl. 23.38

Hei Marion!
Jeg jobber fremdeles med denne saken.

Jeg greier ikke å finne noen sammenheng mellom John Johnsen - sønn av John Helleksen - når det gjelder faddere til ungene, ei heller oppkallinger. Har du noen tips?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 16. november 2008 kl. 12.58

Her er forresten en dødfødt tass til av John Johnsen og Kari olsdatter. Her står det at de bodde på Marum. Og - den neste dødfødte, lille Birgit, da var foreldrene husmandsfolk på Gjøsdal.

Source information: Telemark county, Atrå in Tinn, Parish register (official) nr. I 4 (1815-1843), Stillbirth records 1830, Birth and baptism records 1830, page 65.
Permanent pagelink: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-68
Permanent imagelink: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020068.jpg
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 17. november 2008 kl. 11.32

Jeg fortsetter å snakke litt med meg sjøl, så har jeg alt på ett sted.

JJeg har nå funnet løsningen tror jeg. Det må være John Johnsen, sønn av John Tovsen og Birgit Sondresdatter som emigrerte til Amerika. Det er gitt ut et par bøker om lokalhistorien dit JJohn og Kari Kasen havnet, der er Buxetjøn nevnt flere ganger. Birgit Sondresdatter er blandet med Kari Sondresdatter, Kari Olsdatter er blandet med Birgit Olsdatter, i en salig blanding. Men, at de bruker både Sondresdatter og Buxetjøn, ja da tror jeg at vi skal til denne familien som Arnfinn Bernaas også nevner i sitt innlegg, fra Hovin.

John og Kari Kasens barns navn:
Birgit er jo grei, farmor var Birgit Sondresdatter (de hadde også 1 dødfødt datter u/navn og en hjemmedøpt datter Birgit som døde noen timer gammel.
Østen kommer nok fra Kari Olsdatters far, Ole Øysteinsen.
Ole er fra morfar
John er fra farfar

I flere av de loklahistoriske skriveriene jeg har lest, så står det at John Kasens foreldre også emigrerte til Amerika. Jeg greier ikke å finne dem noen sted. Det står at Johns mor døde i 1872, 93 år gammel, at faren John Buxetjøn døde rett etter at han kom til Amerika (ett sted står årstallet 1854 nevnt som når de kom).

-----

John Johnsen Husevold har vi jo egentlig allerede "skrevet ut av saken" - han ble i Norge med sin Ingeborg og deres 3 døtre.

jeg tror også at John Johnsen, sønn av John Hellechsen ble i Norge.

Bakgrunn for dette:
Hellech Johnsen, sønn av John Hellechsen og Gunnild Nilsdatter blir i november 1838 gift med Liv Gunnufsen. De bor her i 1865, og der bor også John Johnsen, 60 år i 1865, ugift. Jeg tror han bror hos sin bror. Dette passer godt med f.år osv.


http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =203#nedre

Har dere noen tanker om dette?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 17. november 2008 kl. 13.39

Og da tror jeg at jeg har funnet "beviset" på at det ikke er John Johnsen fra Mårvig, for han døde nemlig også i Tinn,

linje a 5 her:
Død 16.11.1888
Legdslem og ungkar, John Johnsen f. 1805 på Mårvig, død på Marum.

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Atrå i Tinn, Ministerialbok nr. I 7 (1878-1922), Døde og begravede 1889, side 235.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-217
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020217.jpg


Det hadde vært arti å høre om dere støtter min tanke på dette :D
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 17. november 2008 kl. 15.38

og - dette bør jo være litt av et "bevis" på at disse kalte seg Buxetjøn, dersom vi synes det er tilforlatelig med Buxetjøn:

Source information: Telemark county, Hovin in Gransherad, Parish register (official) nr. II 1 (1800-1814), Birth and baptism records 1807, page 14-15.
Permanent pagelink: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-9
Permanent imagelink: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 350633.jpg

Se dåpen på høyre side, Ole, døpt på Alle Helgensdag, av John og Birgit Buxetjøn....
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 14. juni 2012 kl. 9.44

Hei, jeg har nå skjønt at Arnfinn faktisk har funnet bevist at jeg hadde rett i mine tanker om den rette Jon JOnsen som dro til Amerika, sønnen til Jon Tovsen og Birgit Sondresdatter.

Det var ikke Mary H. (deltaker i Alt for Norge) som var etterkommeren jeg lette for i 2008, men en for henne sannsynligvis ukjent slektning), men min tråd her stoppet heldigvis han som jobbet med Mary sin familie i fjor, som så gjorde at det ikke ble koblet feil familie. Det er jo kjempebra!

Arnfinn, gratulerer, håper du ser dette! Og jeg må finne artikkelen Mary har fortalt meg om, og som du har hatt i avisen i Tinn.

mvh
Laila Christiansen

Anfinn Bernaas
Innlegg: 62
Registrert: 21. november 2004 kl. 20.24
Sted: BORGEN

Re: Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av Anfinn Bernaas » 14. juni 2012 kl. 19.11

Laila: Det var jo nesten meir enn tilfeldig at du skreiv dette innlegget akkurat i dag. Artikkelen frå Rjukan Arbeiderblad laurdag 2. juni i år som oppsummerer denne saka, fekk eg nemleg ikkje pdf-fila til før i dag. Eg har heile tida tenkt å offentleggjera oppsummeringa i dette forumet og på Digitalarkivet, og no er tida i høgste grad inne.

Eg takkar så mykje for alle innspel frå gode hjelparar i debatten her og på Digitalarkivet. Det har vore til mykje nytte.

Eg legg innlegget inn nedafor som rein tekst, men legg også oppslaget til som pdf-vedlegg, slik at foto og bladbunad kjem til sin rett.






Mary Hakes i ”Alt for Norge”:
Lofthus-skifte i 1863 med lykel til Buksetjønn-opphav

Så er Tinn-bitane på plass i anegalleriet til Mary Hakes i Minnesota. Ekteparet Jon Jonsson og Kari Olsdotter Kasen som drog til Amerika i 1843 med fire born har opphavet sitt høvesvis på Buksetjønn i Hovin og Mårem i Atrå.

Eit skifte på Lofthus i Gauset i 1863 og ei gravferdsinnføring i kyrkjeboka i Greenfield i Harmony i Minnesota i 1868 gjev det endelege provet. Ein gravstein med feilaktig innskrift på Greenfield kyrkjegard har vore ein farleg snubletråd for alle som har prøvd å finne ut av slektskapstilhøva.

I kyrkjebøkene for Tinn finn me i 1830 inngått ekteskap mellom Jon Jonsson Mårem og Kari Olsdotter Mårem. Kari Olsdotter er tvillaust eldste dotter til Ola Øysteinsson Mårem og Lisbet Jonsdotter Lofthus, medan Jon Jonsson ikkje hittil har late seg sikkert heimfeste. Den einaste aktuelle Jon Jonsson i Tinn var Jon Jonsson frå Buksetjønn eller Berg under Bøen i Hovin, døypt 20. juni 1804 i Hovin. Faren er den kjende rosemålaren Jon Tovsson Buksetjønn og mora Birgit Sondresdotter.

Men for å vera sikker må ein ha det skriftleg, og presisjonsnivået i kyrkjebøkene på denne tida ligg dessverre langt under det ynskjelege. Men det finst andre kjelder: Inger H. Borgan i Porsgrunn har fylgt diskusjonen om opphavet til Mary Hakes, og gjorde meg nyleg merksam på eit funn ho har gjort i skiftet etter Torjer Jonsson Lofthus i 1863. Torjer var ugift morbror av Kari Olsdotter, og i skiftedokumenta er arvingane nemnde. Blant dei er ”Kari Olsdatter gift med John Johnsen Buxekjøn, afreist til Amerika for omtrent 21 Aar siden, men skal der være død ...”.

Med nemninga ”Buxekjøn” er Jon Jonsson Kasen eintydig identifisert til å vera son av Jon Tovsson og Birgit Sondresdotter Buksetjønn, og me kan sikkert slå fast at Jon Jonsson Kasen som drog til Amerika i 1843 er identisk med Jon Jonsson Buksetjønn. Ein stor heider til Inger H. Borgan som med eit vake auga og stort tolmod fann fram til dette.

Amerikanske kjelder er også undersøkte: Familiekrønika til den amerikanske Kasen-sIekta (1984) er detaljert ned til datoar, men fell gong på gong igjennom ved sjekk mot kjeldene, iallfall mot norske kjelder. Ho fortel mellom anna at Jon Tovsson Buksetjønn og ektefelle ”Kari Tovsdotter” emigrerte saman med sonen Jon Jonsson, kona hans Kari Olsdotter Kasen og borna deira i 1843.

Dette reiser to spørsmål:
1. Dei er nemleg ikkje å finne i emigrantlister dette året. Kor er dei? Jau, i 1841 er Jon Tovsson Buksetjønn med kona Birgit Sondresdotter, dottera Birgit og sonen Sondre innflutt frå Heddal til Nore. Fyrst i 1853 er Jon Jonsson og Birgit Sondresdotter frå Flatin under Teigen (”Teigeneiet”) blant dei utflutte frå Nore til Amerika. Da var dei begge passert 70 år. Dei emigrerte altså slett ikkje saman med sonen og huslyden hans i 1843 som hevda i slektskrønika.
2. Kven er ”Kari Tovsdotter”? Ho er ukjent som ektefelle til Jon Tovsson Buksetjønn i norske kjelder. Men det kunne jo tenkjast at Birgit Sondresdotter døydde på vegen over havet til Amerika i 1853, eller straks etter, og at Jon Tovsson nokså snart gifte seg oppatt med ei Kari Tovsdotter. Det som talar noko mot dette er at Jon Tovsson i slektskrønika er oppgjeven som død i Muskego, Racine Co. i Wisconsin alt året etter, i 1854. Enkja ”Kari Tovsdotter” skulle ha døydd 5. mai 1868 i Harmony, Minnesota., 83 år gamal, og såleis overlevd mannen sin med om lag 14 år. Sonen Jon Jonsson Kasen med huslyd flutte frå Muskego til Harmony i Fillmore County i Minnesota i 1856.

Kyrkjeboka til den norske kyrkjelyden i Greenfield har fylgjande innføring blant gravlagde i 1868: ”Birgit Mor til John Kasen den eldre, [Fødested] Tinn, [Dødsdag] Muligens 1868, 93 Aar G.” Uttrykksmåten viser at innføringa er skjedd i ettertid. Kor lenge etter kan ein ikkje vita, men vesentleg er at skrivaren har ført inn Birgit, og ikkje Kari. Innføring av gravleggingar opptil fleire år i ettertid er forresten ikkje noko særsyn i denne kyrkjeboka.

Amerikanske folketeljingar er også undersøkte. Føremålet har vore å finne Jon Jonsson Kasen og huslyden hans saman med den gamle mora hans, enkja Birgit Sondresdotter. Ho er funnen. Det er høgst truleg henne som dukkar opp i lag med dei i folketejinga for Harmony i 1857, rett nok som Betsey Halversen, 76 år. I 1860-teljinga er familien ikkje å finne i Harmony, men i 1865 er ”John Johnson” der att saman med ”Ellsy” (Aslaug) og ”Betsy”. (Igjen takk til Inger H. Borgan.) I 1870 er ”Betsy” borte, rimeleg nok sidan ho er sagt å vera død i 1868. ”Betsey” er elles ein av fleire måtar å amerikanisere Birgit på.

Her anar me ei livs levande mater familias; mor og farmor: Birgit Sondresdotter truleg truleg fødd på plassen ”Dunkenberg”/Fisholt i Austbygde, døypt 24. oktober 1780. Hennar seinare livsveg gjekk frå husmannskone på Buksetjønn i Hovin, i Gransherad, Heddal og Nore, til rolla som farmor og oldemor på familiefarmen i Harmony i Minnesota. Om dødsåret 1868 er rett, blei ho om lag 88 år gamal, ikkje 93 som innført i kyrkjeboka.

I Minnesota finst dessverre ikkje innførsler i statlege dødsprotokollar før 1870. Søk i skifteregister i Harmony for ”Kari Tovsdotter” og Birgit Sondresdotter har heller ikkje gjeve noko resultat. Altså, alt i alt ingen spor etter ”Kari Tovsdotter” der ein skulle vente å finne henne korkje i norske eller amerikanske kjelder. I Harmony finn me tvert om berre gamle Birgit og gamle ”Betsy” knytt til huslyden til sonen Jon Jonsson Kasen i dei fåtalige kjeldene som finst.

Men så var det snubletråden, gravsteinen i Greenfield: ”Kari. Mor til John Kasen den eldre. Død Ant 1868. Alder 83 Aar.” Her fortel ”Ant” = ”antagelig” at steinen er reist nokså lenge etter dødsfallet. Dei som har reist han hugsa ikkje lenger sikkert dødsåret, og så sanneleg heller ikkje namnet. Andre forekomstar enn denne gravstøtta som syner ei Kari knytt til Jon Jonsson Kasen er nemleg ikkje kjent.

Etter denne gjennomgangen er min påstand at innskrifta ”Kari. Mor til John Kasen den eldre” på gravsteinen er feilaktig. Likeså er slektskrønika feilaktig når ho brukar ”Kari Tovsdotter” som ektefelle til, og så enkje etter, Jon Tovsson Buksetjønn. Kanskje har forfattaren late seg villeie av gravsteinen. Birgit Sondresdotter er det rette. Dokumentasjon for at ”Kari Tovsdotter” nokon gong har eksistert er ikkje kjent.

Truleg har denne ”Kari” oppstått ved at Birgit av etterkomarane er blitt blanda samen med Kari Olsdotter Mårem, altså verdottera til Birgit og ektefelle til sonen hennar, Jon Jonsson Kasen. Kari Olsdotter døydde i Muskego så tidleg som i 1846, og enkjemannen Jon Jonsson gifte seg oppatt i 1848 med Aslaug Eivindsdotter Møli.

Forfattaren av familiekrønika i USA er utfordra til å kommentere det som no er kome fram, men har dessverre ikkje imøtekome dette. Det viser seg at ein stor del av krønika er skriven på grunnlag av boka ”Norske pionerers historie of Minnehaha County Syd Dakota, fra 1866 til 1896”. Denne boka kom på norsk i 1928, men lir av alvorlege faktafeilar når det gjeld Kasen-folket. Samanblandinga av Birgit Sondresdotter og Kari Olsdotter til ei ikkje-eksisterande Kari Tovsdotter, inngravert som ”Kari” på gravsteinen, kan mykje vel skrive seg herifrå. I 1976 blei boka omsett til engelsk, og i omsetjingsprosessen er feilane blitt fleire.

Mary Hakes kjem til Tinn i juli, og vil da gjerne sjå stadene der forfedrane hennar levde. Mårem og Kasen i Atrå og Buksetjønn i Hovin stend på besøkslista hennar. Eg har kontakt med henne. Tek lokalsamfunnet utfordringa og viser henne til rette?

Anfinn Bernaas, arbeider med person- og bustadhistorie i Tinn
anfinnb krøllalfa broadpark.no

(Fyrste artikkel om denne saka sto på trykk i RA 10. november 2011: ”Alt for Norge”-deltakar Mary Hakes: Spora peikar mot Hovin)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Anfinn Bernaas den 15. juni 2012 kl. 7.00, redigert 3 ganger totalt.

Anfinn Bernaas
Innlegg: 62
Registrert: 21. november 2004 kl. 20.24
Sted: BORGEN

Re: Emigranter fra Tinn til Wisconsin 1843

Legg inn av Anfinn Bernaas » 14. juni 2012 kl. 19.23

Men eg får altså ikkje opna pdf-fila gjennom "DIS-filteret". Som rein fil på min Mac sprett ho opp som ingen ting. Har nokon gode råd å gje i denne samanhengen tek eg gjerne i mot. Det er nemleg ei pdf-fil til som høyrer til. Artikkelen i avisa er over to sider, og det er ei pdf-fil for kvar side.

Svar

Gå tilbake til «Tinn»