Slire-Johans

Moderator: MOD_Telemark

Svar
dn27404
Innlegg: 99
Registrert: 30. august 2011 kl. 23.20
Sted: MILAND
Kontakt:

Slire-Johans

Legg inn av dn27404 » 28. oktober 2012 kl. 16.18

Noen som vet om det finnes nålevende etterkommere i direkte fars-linje fra Slire-Johans? Hadde vært artig å tatt y-DNA-prøver av han, så kunne vi kanskje fått litt mer innsikt i hvor Slire-Johans kom fra.

Siden det ikke er lov å skrive om nålevende personer i forumet her, kan man jo tipse om døde personer i 1910-tellingen istedet - burde være en smal sak å finne de levende etterkommerne.

Ellers er det nå to farslinjer i Tinn som er med i Norgesprosjektet for DNA - etterkommere av Hans Bjørnsson Hellem, 1672-1716 og Helleck Olsson Gjøystdal, f. 1765. Hadde vært artig med langt flere her, for å prøve å finne ut hvilke farslinjer som har vært i Tinn, og for å verifisere opplysningene i Tinn Soga/kirkebøkene.

Anfinn Bernaas
Innlegg: 62
Registrert: 21. november 2004 kl. 20.24
Sted: BORGEN

Re: Slire-Johans

Legg inn av Anfinn Bernaas » 28. oktober 2012 kl. 17.48

Eg skal vera etterkomar etter den såkalla Slire-Johans. Jorån, dotter til lensmann Ola Johannesson på Gvåle blei gift med Hans Anfinnsson Bernås. Eg er så etterkomar i direkte mannsline frå dette paret. DNA-test har eg ikkje tenkt på. Eg har dessverre ikkje til no hatt overskot til å gå inn i denne materien. Eit resultat skal jo tolkast, og da må ein ha kunnskap og tid.

dn27404
Innlegg: 99
Registrert: 30. august 2011 kl. 23.20
Sted: MILAND
Kontakt:

Re: Slire-Johans

Legg inn av dn27404 » 28. oktober 2012 kl. 18.21

Det ville nok dessverre ikke hjulpet oss, for vi må ha sønner i hvert slektsledd, direkte fra Slire-Johans. Lensmannen, sønn av Slire-Johans, hadde så vidt jeg vet bare tre døtre, og ingen av deres etterkommere vil gi oss y-dna-resultater for Slire-Johans. Spørsmålet da er om det finnes nålevende etterkommere av de andre (mindre kjente) sønnene til Slire-Johans.

dn27404
Innlegg: 99
Registrert: 30. august 2011 kl. 23.20
Sted: MILAND
Kontakt:

Re: Slire-Johans

Legg inn av dn27404 » 28. oktober 2012 kl. 18.50

Men ellers, under samme emne (men ikke om DNA), hva vet vi egentlig om Slire-Johans?

dn18527
Innlegg: 6054
Registrert: 30. november 2004 kl. 19.25
Sted: VÅGÅ

Re: Slire-Johans

Legg inn av dn18527 » 28. oktober 2012 kl. 20.01

Vennlig hilsen Tove

dn27404
Innlegg: 99
Registrert: 30. august 2011 kl. 23.20
Sted: MILAND
Kontakt:

Re: Slire-Johans

Legg inn av dn27404 » 28. oktober 2012 kl. 21.09

Takk for linker!

Egentlig var jeg mest ute etter "sladder" om Slire-Johans. Det er jo ikke mange i Tinn som har et eget kallenavn, og alle ser ut til å vite hvem han var, i alle fall navnet. Var han i det hele tatt norsk?

Anfinn Bernaas
Innlegg: 62
Registrert: 21. november 2004 kl. 20.24
Sted: BORGEN

Re: Slire-Johans

Legg inn av Anfinn Bernaas » 31. oktober 2012 kl. 22.13

Siren skrev:Det ville nok dessverre ikke hjulpet oss, for vi må ha sønner i hvert slektsledd, direkte fra Slire-Johans. Lensmannen, sønn av Slire-Johans, hadde så vidt jeg vet bare tre døtre, og ingen av deres etterkommere vil gi oss y-dna-resultater for Slire-Johans. Spørsmålet da er om det finnes nålevende etterkommere av de andre (mindre kjente) sønnene til Slire-Johans.


Det ante meg sterkt at skifte frå kvinne- til mannsline eller omvendt laga stor ugreie i metodikken!

dn27404
Innlegg: 99
Registrert: 30. august 2011 kl. 23.20
Sted: MILAND
Kontakt:

Re: Slire-Johans

Legg inn av dn27404 » 31. oktober 2012 kl. 22.19

Ja, y-dna arves nesten uforandret fra far til sønn, og døtrene får ingenting. ...

Dette gjør at du kan ta en y-dna-test av deg selv, og så kan du ta en y-dna-test av en nålevende ti-menning (eller lignende) som også er i direkte mannslinje fra din forfar Hans Anfinnsson Bernås. Dersom dere får like nok resultater har du fått en bekreftelse på at det som har stått i kirkebøkene faktisk har skjedd - dersom du får ulike resultater, er det en "feil" ett eller annet sted.

Ganske snedig!

Anfinn Bernaas
Innlegg: 62
Registrert: 21. november 2004 kl. 20.24
Sted: BORGEN

Re: Slire-Johans

Legg inn av Anfinn Bernaas » 31. oktober 2012 kl. 22.26

Siren skrev:Takk for linker!

Egentlig var jeg mest ute etter "sladder" om Slire-Johans. Det er jo ikke mange i Tinn som har et eget kallenavn, og alle ser ut til å vite hvem han var, i alle fall navnet. Var han i det hele tatt norsk?


Det ville forbause meg sterkt om han ikkje var norsk. Elles ser eg ikkje for meg at han og huslyden hans kunne gli så raskt inn i eit tradisjonsbunde lokalsamfunn, og jamvel få folkets fremste tillitsverv den gongen (sonen blei lensmann). Men dei kom nok utanifrå, og derav tilnamn og tilløp til sogedanning. Var han utlending ville ikkje minnet om det bli borte på så kort tid som to-tre hundre år for ein så vidkjent mann. Men ein rører seg her i ein tidsperiode der kjeldene byrjar å teie (bakover mot byrjinga av syttenhundretalet), så spekulasjonar kan lett oppstå og bli meir og mindre "sanne".

dn29816
Innlegg: 84
Registrert: 2. mars 2013 kl. 12.21
Sted: TINN AUSTBYGD

Re: Slire-Johans

Legg inn av dn29816 » 8. april 2013 kl. 20.08

Siren skrev:Takk for linker!

Egentlig var jeg mest ute etter "sladder" om Slire-Johans. Det er jo ikke mange i Tinn som har et eget kallenavn, og alle ser ut til å vite hvem han var, i alle fall navnet. Var han i det hele tatt norsk?


Slire-Johans er omtalt i boka "Tinndølsmeden gjennom 200 år" av Tore Fæhn og Sigmund Holtet. Krediteres bl.a for dobbelt-slirer som gjør at en person kan bære to kniver.

Mvh Bjørn Ove

dn27404
Innlegg: 99
Registrert: 30. august 2011 kl. 23.20
Sted: MILAND
Kontakt:

Re: Slire-Johans

Legg inn av dn27404 » 10. april 2013 kl. 21.39

Artig!

Takk for opplysningen!
Måtte le litt jeg - men en mann med dobbelt-slire er vel ikke noe å le av. :-)

Svar

Gå tilbake til «Tinn»