Aner fra Bø/Lunde

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen
Innlegg: 647
Registrert: 14. juni 2007 kl. 9.26
Sted: HOVIN I TELEMARK

Aner fra Bø/Lunde

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 19. desember 2013 kl. 15.31

Jeg har funnet noen av mine aner ved hjelp av avskrift av kirkebøker på Solumslekt.org. Link her. http://www.solumslekt.org/kilder/kirkebok/bolunde/ og skifte-protokoller fra noen gårder, men det er noe som er verre å finne.

Det jeg har er mine 5*tippoldeforeldre: Ouver Torgeirsen F.1726 gift 5/11-1748 med Helge Thomasdatter født 1/1-1728.

Foreldrene til Ouver er Torgeir Ouverson 1671-1734 og Guro Svenungsdatter 1689-1739, dette er opplysninger fra skifte-protokollene, de var begge gift flere ganger og bodde på Lunden Nedre i Lunde. Opplysninger om slekt (aner) bakover fra Bø- soga hadde vært hyggelig å få hjelp med.

Det samme gjelder Helge Thomasdatter, hennes foreldre er Thomas Pedersen Kieldal og Anne Knutsdatter. Gården Kieldal kan jeg ikke finne i Skifte-protokollene. Håper noen kan hjelpe.

Mvh. Henrik

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Aner fra Bø/Lunde

Legg inn av dn20182 » 19. desember 2013 kl. 18.30

Trur ikkje du finn noko om desse i Bø-soga. Ettersom han heiter Ouver (Auver) og bur på garden Lunde i Lunde, blir eg ikkje forbausa om dette er Gryte-ætt frå Fyresdal. Når eg heime att (på reise no), kan eg gjerne sjå etter om eg finn desse i Olav Strannas gard- og ættesoge for Lunde og Flaabygd (1921)
Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen
Innlegg: 647
Registrert: 14. juni 2007 kl. 9.26
Sted: HOVIN I TELEMARK

Re: Aner fra Bø/Lunde

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 19. desember 2013 kl. 18.36

Takker for det Kjetil, jeg trodde Bø og Lunde var samme bøkene. Bøkene fra Fyresdal har jeg så jeg skal se på Gryte Gardene som du nevner, så får vi se hvor de kan være å finne.

Mvh. Henrik

Ole Bjørn Darrud
Innlegg: 492
Registrert: 18. november 2004 kl. 0.04
Sted: TRANBY

Re: Aner fra Bø/Lunde

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 19. desember 2013 kl. 18.42

Hei,

Kfr Lundesoga s 151 mfl.
Helga Tomasd Sundbø døpt 4.1. 1728 (fødselsdato er ukjent) g 5.11. 1747 (ikke 1748) m Auver Torgeirsen Lunde f ca 1725. Det bør bemerkes at Ouger i kildene normalt betyr Augun og Ouver/Oven/Aaver normalt betyr Auver.

Jeg lurer litt på hvilken sammenheng det er mellom etterlysningen din i Kviteseid-forumet og denne. https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=121265
Den Guro Ougersd som gifter seg i Kviteseid i 1765 er iflg Lundesoga nok ikke den den Guro Ouversd som ble født 30.9. 1748 og som var datter til Auver og Helga Lunde. Guro Lunde giftet seg iflg Lundesoga seg med Nils G Lundtveit. Men hun omtales som «Ougersd» når hun gifter seg, så kanskje har Lundesoga feil? Jeg er nysgjerrig på hvilke kilder du har på sammenhengen din.

Mvh
Ole Bjørn

Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen
Innlegg: 647
Registrert: 14. juni 2007 kl. 9.26
Sted: HOVIN I TELEMARK

Re: Aner fra Bø/Lunde

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 19. desember 2013 kl. 18.48

Kjetil skrev:Trur ikkje du finn noko om desse i Bø-soga. Ettersom han heiter Ouver (Auver) og bur på garden Lunde i Lunde, blir eg ikkje forbausa om dette er Gryte-ætt frå Fyresdal. Når eg heime att (på reise no), kan eg gjerne sjå etter om eg finn desse i Olav Strannas gard- og ættesoge for Lunde og Flaabygd (1921)



Du hadde rett da det Gjelder Auver navnet, men da navn blir skrevet på forskjellige måter er det ikke like lett. Torgeir blir Tarjei i Fyresdal boka og jeg har allerede de i mitt tre. Han er å finne på Gryte Søndre side 953, etter Auver Tarjeison og Rannei Olavsdatter.

Mvh. Henrik

Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen
Innlegg: 647
Registrert: 14. juni 2007 kl. 9.26
Sted: HOVIN I TELEMARK

Re: Aner fra Bø/Lunde

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 19. desember 2013 kl. 19.39

Hei Ole Bjørn

Jeg er ikke 100% sikker på riktigheten av det jeg har funnet.
Dette er navn jeg har lagt inn for en tid tilbake og leter nå etter aner bakover, jeg leter nå etter vielsen til Sveinung og Guroe,men til nå har jeg ikke funnet dato for det.Guroe's død på Kaasa 74 år gammel har jeg funnet, innføring 4, her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-112


Mvh. Henrik

Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen
Innlegg: 647
Registrert: 14. juni 2007 kl. 9.26
Sted: HOVIN I TELEMARK

Re: Aner fra Bø/Lunde

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 19. desember 2013 kl. 20.10

Her fant jeg Vielsen til Sveinung og Guroe, 18 mai 1766, innføring 3 høyre side. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-135

Klare ikke å tyde alt, men det er de rette personene.

Mvh. Henrik

Svar

Gå tilbake til «Bø i Telemark»