Hva skjedde med gården GRANDOKKA i BØ / Seljord ?

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Brukeravatar
7245
Innlegg: 22
Registrert: 5. desember 2004 kl. 9.09
Sted: KOLBOTN

Hva skjedde med gården GRANDOKKA i BØ / Seljord ?

Legg inn av 7245 » 14. mai 2013 kl. 18.55

I folketellingen 1865 bor det 2 personer på Grandokka, da i Seljord.
I folketellingen 1900 bor det 5 personer på Grandokka Plads, da i Bø.
I matriklene 1838, 1885 og 1950 ser det ut til at GRANDOKKA ikke finnes overhodet.
Jeg finner MØRKEDOKK som et stort "fjellområde."
Jeg finner GRANDOKKA som navn på et "tilsynelatende" ubebygd dalsøkk.
Av matriklene fremgår det at en del gårder i Seljord ble slått sammen og "overført" til Bø - trolig i forbindelse med flytting av kommune-/herredsgrenser.
Jeg finner heller ingen treff i O.Rygh's Norske Gaardnavne på GRANDOKKA eller varianter over dette navnet.
Jeg finner imidlertid mange personer med gårdstilnavnet GRANDOKKA, via søk på Google.

Jeg "jakter" slekt og historie for amerikanere i Washington som har norsk emigrasjonsbakgrunn og som er etterkommere av Såmundsen som bodde på Grandokka såvel i 1865 som i 1900.

Jeg håper på hjelp fra dere som tilhører Telemarks-regionen og ønsker alt av opplysninger om gården Grandokka, hvor lå den (historien til gården), hva heter gården i dag, etc. Alt er av interesse. Informasjon kan gis via dette forumet eller direkte til bjorneb@online.no

Bjørn Erik Berentsen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Gro Berit Sternang
Innlegg: 292
Registrert: 20. september 2006 kl. 21.53
Sted: SVENE

Re: Hva skjedde med gården GRANDOKKA i BØ / Seljord ?

Legg inn av Gro Berit Sternang » 14. mai 2013 kl. 20.37

Gråndokka blir plassen kalla i Bøsoga. Eg trur det kan vera lurt å låne Bøsoga, band nr. 3. Her er til og med fint bilde av plassen, med Gunnar og kona Åste. Eg kan godt skrive av teksten, men får ikkje skanna bildet.

Mvh Gro Berit.

Brukeravatar
7245
Innlegg: 22
Registrert: 5. desember 2004 kl. 9.09
Sted: KOLBOTN

Re: Hva skjedde med gården GRANDOKKA i BØ / Seljord ?

Legg inn av 7245 » 14. mai 2013 kl. 21.07

Tusen takk for nyttig informasjon Gro Berit. Jeg satser på at Bøsoga er tilgjengelig på Dis Kafé i Oslo så jeg tar meg en tur dit ved første anledning. Skulle jeg ikke få tak i informasjon der så tillater jeg meg å komme tilbake til deg for å be om utskrift. Har du i mellomtiden anledning til å bare fortelle meg hvor gården ligger?

Hilsen fra Bjørn Erik

Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen
Innlegg: 647
Registrert: 14. juni 2007 kl. 9.26
Sted: HOVIN I TELEMARK

Re: Hva skjedde med gården GRANDOKKA i BØ / Seljord ?

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 14. mai 2013 kl. 21.18

Hei Bjørn Erik

Gå på 1881.no og kart, skriv inn Gråndokka, da finner du mange steder i Lyngdal, men velg sted/adresse i øvre venstre-side, så kommer stedet fram i BØ.

Mvh. Henrik

Gro Berit Sternang
Innlegg: 292
Registrert: 20. september 2006 kl. 21.53
Sted: SVENE

Re: Hva skjedde med gården GRANDOKKA i BØ / Seljord ?

Legg inn av Gro Berit Sternang » 15. mai 2013 kl. 21.34

Nå har eg skrive av det meste:

Bøsoga, band III, side 566.

Gråndokka.

Innover i dalen vest for Grave låg det fleire husmannsplassar. Høgast oppe i lia, sud for Daletjønna, låg Gråndokka, som var ein plass under Øvrebø, bnr. 2. Det budde folk her i alle fall frå omkring midten av 1800-talet. Det var ein som heitte Olav Halvorsson som rudde plassen.

Den neste husmannen var Gunnar Såmundsson. Han var snikkar og ein ivrig jegar, som m.a. sette mårfeller. Kona Åste Andresdtr., dreiv som jordmor, men det var nok utan fagskule.. Dei greidde seg bra oppe i Gråndokka. I 1875 hadde dei 1 ku, 6 sauer, 3 geiter, og sådde 1,2 tn bygg og 2 tn poteter. Det var gode hus her, ei lita stølsbu var det og. I 1901 kjøpte Gunnar seg ein liten eigedom på Skogsplassane ved Gråtenmoen, og flytta frå Gråndokka. Erik Bergestig budde der ei kortare tid, men så blei plassen lagt ned for godt. Husa blei flytt ned til Nord-Moen, og skogkledde tufter er det einaste som er att.

Ætta:
1. Gunnar Såmundsson, f. 1839, frå Skogsmark i Brunkeberg g. m.
Åste Andresdtr., f. 1841.
Born: Såmund, f. 1861, til Amerika.
Kristian, f. 1864, til Amerika 1885, g. 1888 i Iowa m. Mari
Gulliksen frå Seljord.
Tor, f. 1867.
Kari, f. 1870, Hadde ein son Knut, f. 9.8.1900.
Mari, f. 1873, ug.
Gunhild, f. 1875, til Amerika.
Hans, f. 18?, til Amerika.
Ragnhild, f. 14.1.1883.
Bergit, f. 1.10.1884.
Dei fleste reiste til Amerika.

Min kommentar:
Kvifor Bøsoga har Gunnar til å vera frå Skogsmark, veit eg ikkje. Tenkte kanskje han hadde heldt til der ved giftemål, men då er han på Sandnes (Seljord).
Han er født på Piggås (under Gardvik, Seljord). Foreldra hans budde på mange forskjellige plassar.


mvh Gro Berit

Brukeravatar
7245
Innlegg: 22
Registrert: 5. desember 2004 kl. 9.09
Sted: KOLBOTN

Re: Hva skjedde med gården GRANDOKKA i BØ / Seljord ?

Legg inn av 7245 » 15. mai 2013 kl. 21.46

Utrolig snilt av deg. Hjertelig takk skal du ha. Da tillater jeg meg å oversette dette til engelsk og sende det videre til slektninger av familiene på Grandokka i USA. Jeg skjønner nå at det var mange der oppe fra som emigrerte til USA på den tiden.

Jeg har tidligere assistert amerikanere med familienavnet Fosse med deres opphav i området nærmere Notodden og det var samme histore da - uår og trange kår og stort oppbrudd av folk som reiste over havet og slo seg ned i midt-vesten. Mange reiste siden videre til Washington og Oregon.

I henhold til det som du skriver lå Gråndokka syd for Daletjønna. Jeg finner ikke Daletjønna på kartet fra Statens Kartverk. Kan det være at vannet har endret navn til Gautitjønna?

Igjen - tusen takk for hjelpen :-)

Hilsen fra Bjørn Erik
bjorneb@online.no
Kolbotn syd for Oslo

Gro Berit Sternang
Innlegg: 292
Registrert: 20. september 2006 kl. 21.53
Sted: SVENE

Re: Hva skjedde med gården GRANDOKKA i BØ / Seljord ?

Legg inn av Gro Berit Sternang » 15. mai 2013 kl. 21.54

Eg fekk heller ikkje fram Daletjønna, men eg fann Gråndokka, ved søk på 1881.no.

Svar

Gå tilbake til «Bø i Telemark»