Anders Olsen

Moderator: MOD_Telemark

Svar
gj04718
Innlegg: 11
Registrert: 17. mars 2007 kl. 10.35
Sted: LARVIK

Anders Olsen

Legg inn av gj04718 » 15. oktober 2007 kl. 20.40

Søker Anders Olsen , masovnarbeider ved Moholt i Slemdal (Siljan).
Født ca 1821, giftet seg med Hellene Nilsdatter (f1825) fra Hellenes (Hvarnes)
Flyttet i 1849 ti LArvik (Langestrand) og arbeidet hos Treschow.

Einar Knutsen

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Anders Olsen

Legg inn av gj00026 » 17. oktober 2007 kl. 0.57

Einar Knutsen skrev:Søker Anders Olsen , masovnarbeider ved Moholt i Slemdal (Siljan).
Født ca 1821, giftet seg med Hellene Nilsdatter (f1825) fra Hellenes (Hvarnes)
Flyttet i 1849 ti LArvik (Langestrand) og arbeidet hos Treschow.


Hei;

de giftet seg 26/12-1848 i Siljan. Anders var fra Moholt og sønn av Ole Andersen.

Men dåpen finner jeg ikke i farta. Kanskje det er lurt å lete etter konfirmasjonen først?

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Anders Olsen

Legg inn av gj00026 » 17. oktober 2007 kl. 1.13

Kristian Hunskaar skrev:Men dåpen finner jeg ikke i farta. Kanskje det er lurt å lete etter konfirmasjonen først?


Her var det fort gjort å gå i baret. Den første Anders Olsen jeg fant konfirmert var fra Moholt, sønn av Ole Andersen og Helvig Jensdatter, rett nok født 19/2-1826.

I to sekunder trodde jeg det var rett mann, men fire plasser under står Anders Olsen, født 22/7-1822 på Verket, sønn av Ole Andersen og Gjertrud Olsdatter. Han har koppeattest fra 22/9-1822, og det stemmer med det som er opplyst ved vielsen. Legg merke til at presten skriver "maadelig kundskab, god Opførsel, er snart 19 Aar og er uforbedrelig".

Du finner begge konfirmert 6/9-1840.

Så viste det seg også at dåpsbarna i Siljan var ført i en egenavdeling i kirkeboka for Eidanger, og da var det enklere å finne Anders Olsen, f. 20/5-1822 på Verket [Moholt jernverk], sønn av verksarbeiderne Ole Andersen og Gjertrud Olsdatter.

gj04718
Innlegg: 11
Registrert: 17. mars 2007 kl. 10.35
Sted: LARVIK

Re: Anders Olsen

Legg inn av gj04718 » 17. oktober 2007 kl. 16.40

Hei Kristian,

Takk for hjelpen. Jeg satt fast da jeg ikke var sikker på hvor Siljan (Slemdal) informasjonen kunne finnes. Fårstår det slik at det er under Eidanger.Hvordan finner jeg lettest videre bakover for hans foreldre?

Mvh
Einar

PS
Morten har det bra, er i jobb i Tronheim og har fått samboer fra Bømlo.

DS

dn12526
Innlegg: 19
Registrert: 5. april 2007 kl. 23.50
Sted: LARVIK

Re: Anders Olsen

Legg inn av dn12526 » 17. oktober 2007 kl. 22.04

Takk for opplysninger om den rette Anders Olsen. Min kilde fra tidligere har "gått i baret".

Jeg har Ole Andersen som gift med Helvig Jensdatter i slektspapirer som jeg har "arvet". Forstår nå at det er feil. Har for lenge siden prøvd å finne bakover fra Ole Andersen Moholt. Fant da en person f./døpt 28.02 1796, Bratsberg, Gjerpen, Sønn av Anders Olsen f. 1750 (sønn av Ole Jacobsen) og Maren Annunsdatter f. 1759 (datter av Annun Løberg). Men dette kan jo være feil person.

Som ektefelle til Anders Olsen har jeg Anne Helene (Lena) Nilsdatter, f. 1825 Hvarnes, d. 1908 Langestrand. Har ikke klart å finne Lenas slekt bakover. Kanskje jeg rett og slett har lett på feil fornavn?

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Anders Olsen

Legg inn av gj00026 » 18. oktober 2007 kl. 15.56

Kari Helberg Roligheten skrev:Takk for opplysninger om den rette Anders Olsen. Min kilde fra tidligere har "gått i baret".


Noen ganger er det greit å få en påminnelse om at alle detaljer bør sjekkes! Her stemte navnet, fødestedet og farens navn, og da er det lett å forklare avvikende alder med feil i kirkeboka.

Kari Helberg Roligheten skrev:Som ektefelle til Anders Olsen har jeg Anne Helene (Lena) Nilsdatter, f. 1825 Hvarnes, d. 1908 Langestrand. Har ikke klart å finne Lenas slekt bakover. Kanskje jeg rett og slett har lett på feil fornavn?


Ved vielsen var Helene Nilsdatter 23 år, født i Hedrum, men bosatt på Kvisla, datter av Nils Ellefsen Hellenesmoen. Du finner henne født 29/9-1825 på Hellenesmoen som datter av Nils Ellefsen og Hedvig Pedersdatter.

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Anders Olsen

Legg inn av gj00026 » 18. oktober 2007 kl. 16.28

Einar Knutsen skrev:Takk for hjelpen. Jeg satt fast da jeg ikke var sikker på hvor Siljan (Slemdal) informasjonen kunne finnes. Fårstår det slik at det er under Eidanger. Hvordan finner jeg lettest videre bakover for hans foreldre?


Det er egentlig pussig at Slemdal delte prest med Eidanger og at det den dag i dag hører til Telemark fylke. Geografisk burde hele Farrisvassdraget hørt til Vestfold.

Jeg har fundert på om Slemdal opprinnelig kan ha vært regnet som en del av Vestfold. På 1200-tallet var det sikkert egen prest i Siljan, men med folketapet i senmiddelalderen forsvant grunnlaget for egen prest ved hver kirke, og så måtte man slå sammen to eller flere kall mange steder. I Lågendalen var det mest naturlig å slå sammen Hedrum, Kvelde og Hvarnes, og Kjose ble som kjent slått sammen med Tanum og Berg. Dermed ble Slemdal litt "til overs" og ble slått sammen med Eidanger - til tross for at prestene hadde strabasiøse turer hver gang de skulle fra Eidanger til Slemdal for å preke. Siden Eidanger naturlig lå til Grenland og senere Bratsberg len og amt, må Slemdal ha fulgt med og blitt en del av dagens Telemark. - I alle fall tenker jeg meg det slik.

Men hvordan gå videre? Jernverksarbeidere var jo ofte ikke folk med røtter på stedet de arbeidet, men i dette tilfellet var Ole Andersen og Gjertrud Olsdatter gift 13/8-1815 i Slemdal. (Jeg benyttet meg av Gard Strøms avskrifter på gamlegjerpen.no for å finne raskt fram. Hans sider er veldig nyttige.) Ole var 36 år, ungkar og arbeidsmann ved Verket, mens Gjertrud var 25 år og fra "Rødningen".

Gjertrud er såpass sjeldent navn at det går an å søke på det i FT1801 uten å få for mange treff. I hele Eidanger prestegjeld var det bare ei Gjertrud Olsdatter i 1801, og hun var passende nok 12 år og bosatt på Naphaug, ikke langt fra Moholt. Foreldrene het Ole Larsen og Berte Fredriksdatter og var husmannsfolk.

Jeg vil si at det er nokså stor sjanse for at dette er rett jente; i Siljan bygdebok er det faktisk nevnt en husmannsplass ved navn Rønningen eller Naphaugrønningen, men det er ikke nevnt beboere før 1820. Vi må vel tro at Ole Andersen og Gjertrud Olsdatter fikk flere barn enn Anders i 1822, og hvis Gjertrud Olsdatter Naphaugrønningens søstre, Inger og Larine Olsdøtre, er å finne som faddere, tror jeg mye vil være gjort.

Ole Andersen vil trolig være ei større nøtt. Jeg finner ingen i Slemdal i FT1801 i rett alder. I Eidanger er det et par aktuelle ut fra alder, men somjernverksarbeider kan han vel så gjerne ha kommet annetsteds fra. Hvis han ikke var fra Slemdal, er det desto mindre sjanse for å finne slektninger som faddere til barna også. Han kan rett og slett bli vanskelig å spore uten å ta andre kildeserier enn folketellinger og kirkebøker til hjelp. Kanskje kan det være jernverksarkiver som forteller om ansettelser osv.?

Einar Knutsen skrev:Morten har det bra, er i jobb i Tronheim og har fått samboer fra Bømlo.


Det hørte jeg fra felles bekjente tidligere i høst. Du må hilse fra meg. Selv håper jeg å få ferdig masteroppgaven min i historie i løpet av de neste to ukene.

gj04718
Innlegg: 11
Registrert: 17. mars 2007 kl. 10.35
Sted: LARVIK

Re: Anders Olsen

Legg inn av gj04718 » 18. oktober 2007 kl. 19.40

Hei igjen,

Takk for interessante betraktninger om Siljan. Giertrud fant jeg faktisk fram til også, bla også dåpen uned KB for Eidanger 1789.
Ole Andersen skulle være ca 22 år i 1801 og via FT1801 for Eidanger fant jeg en Ole Andersen med rett alder på gården Lønnebache (døpt 24.10.1779 under Eidanger/Sillian). Da faren heter Anders Olsen er kanskje sannsynligheten stor for at det er rett person, men hvordan kan dette bekreftes (avkreftes) ?

Lykke til med masteroppgaven.

Mvh
Einar

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Anders Olsen

Legg inn av gj00026 » 18. oktober 2007 kl. 22.51

Einar Knutsen skrev:Ole Andersen skulle være ca 22 år i 1801 og via FT1801 for Eidanger fant jeg en Ole Andersen med rett alder på gården Lønnebache (døpt 24.10.1779 under Eidanger/Sillian). Da faren heter Anders Olsen er kanskje sannsynligheten stor for at det er rett person, men hvordan kan dette bekreftes (avkreftes) ?


Det var han jeg tenkte på som mest aktuell. Jeg kan ikke riktig se at sannsynligheten for at det er rett mann blir større fordi faren heter Anders Olsen. En Ole Andersen vil ha grunn til å kalle sin sønn Anders samme om hans far igjen het Anders Olsen, Torsen, Larsen eller hva som helst.

Lønnebakke er et bruk i Langangen. Det er så pass langt fra Moholt at det antakelig finnes passende Ole Andersen'er i andre prestegjeld som hadde hjemstedet nærmere Moholt. Søkeområdet bør i det minste inkludere Lardal, Hedrum, Larvik, Brunlanes og Gjerpen.

Når det gjelder akkurat denne Ole Andersen, er det lett å eliminere ham. Deler av gårds- og slektshistorien for Eidanger ligger faktisk på internett (Porsgrunn biblioteks hjemmesider), og der står det om Ole:

Ole, født 1779 - død 1850. Gift 1805 med Karen Larsdatter (ca. 1783-1847). Datter av Lars Amundsen Lillegaarden og Inger Nilsdatter Siljan. Bosatt på Lanner under Bjørkevold, senere på Langangen (bruksnummer 1).

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Anders Olsen

Legg inn av gj00026 » 18. oktober 2007 kl. 23.00

Kristian Hunskaar skrev:Søkeområdet bør i det minste inkludere Lardal, Hedrum, Larvik, Brunlanes og Gjerpen.


Ved å gi to års slingringsmonn på alderen (1779 +/- 2 år), finner jeg i alle fall tre passende i Hedrum, én i Brunlanes og én i Larvik. Det er mulig noen av dem kan elimineres vha bygdebøkene, men enda kan jo Ole Andersen ha kommet fra et helt annet sted. Som tidligere antydet, skal det mye til å finne rett mann bare på grunnlag av kirkebøkene og folketellinga 1801.

gj04718
Innlegg: 11
Registrert: 17. mars 2007 kl. 10.35
Sted: LARVIK

Re: Anders Olsen

Legg inn av gj04718 » 19. oktober 2007 kl. 18.22

Hei,

Jeg ser at dette blir vanskelig. Jeg har litt problem med å tyde kirkebøkene og lurer derfor om du kan få noen tips fra følgende funn:
Anders f05.09.1815, døpt 10.09 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 14577&js=j
(senere død 02.04.1821 i meslinger)
Anna f29.02.1818, døpt 29.03
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
(senere død 27.06.1819)
Anna f25.08.1820, døpt 01.10
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
(senere død 06.05 .1821 i meslinger, som broren)
Anders f20.05.1822, døpt 23.06.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
Anna f16.06.1828, døpt 31.08.1828
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1

(Håper linkene fungerer)

Einar

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Anders Olsen

Legg inn av gj00026 » 20. oktober 2007 kl. 15.42

Einar Knutsen skrev:Jeg ser at dette blir vanskelig. Jeg har litt problem med å tyde kirkebøkene og lurer derfor om du kan få noen tips fra følgende funn:

Anders f05.09.1815, døpt 10.09

Anna f29.02.1818, døpt 29.03

Anna f25.08.1820, døpt 01.10

Anders f20.05.1822, døpt 23.06.

Anna f16.06.1828, døpt 31.08.1828


Hei; lenkene fungerer ikke fordi du ikke har brukt de såkalte permanente sidelenkene. Adressen som står i nettleseren er en midlertidig adresse som blir generert mens du blar. Dette krever visstnok mindre serverkapasitet eller noe (stort sett over min forstand). Disse adressene er bare virksomme i 30 minutter. Hver kirkebokside har imidlertid permanente adresser som du finner ved å velge bildeinformasjon (til høyre for boksen med valg av bildestørrelse).

Men siden du skrev inn dåpsdatoene, gikk det greit å finne fram:

Allerede ved dåpen til Anders i 1815 blir det interessant: Foreldrene står oppført som "Ole Andersen Svenske, Giertrud Olsdtr, Inderster i Riiset". Faddere var "Maren Ol...(?), Laurine ibid, Arre (Arne?) ibid, Jan Moene, Daniel Tosholt".

Fadderen Laurine er nok Gjertrud Olsdatter Naphaugrønningens søster, så der har vi enda et argument for at rett Gjertrud er funnet. Og nå vet vi at Ole var svensk av opprinnelse!

Ved dåpen til Anne i 1818 (jeg leser Anne og ikke Anna) kalles faren igjen "Ole Andersen Svenske [...] Arbeidsmand ved Værket". Faddere var "Kirsten Rødningen, Helvig Nabhoug, Hans Rødningen, Søren ibidem, Peder Moholt, Bønder af Slemdal".

Ved dåpen til Anne i 1820 (jeg leser også her Anne) kalles foreldrene bare "Ole Andersen Værket og Giertrud Olsdtr. Arbeidsmand". Faddere var "Maren Naphoug, Ingeborg .....(?), Jørgen Værket, ....(?) og ....(?) Værket. Arbeidsfolk ved Værket."

Ved dåpen til Anders i 1822 er det intet nytt om foreldrene: "Arbeider ved Værket." Fadderne var "Kirsti Rønningen, Ingeborg Kiste(?), Peder Bakken, Nils St..get(?), Jens Rolighed".

Ved dåpen til Anne i 1828 står det "Arbeider ved Moholt Værk" etter foreldrenes navn. Det er litt vrient å se hvilke faddere som hører til hvilket dåpsbarn, men jeg tror det skal være "Birthe Værket, Dorthe Værket, Peder Værket, Paul Værket, Jakob Værket".

At Ole var svensk, behøver jo ikke å bety at han ikke er å finne i FT1801, men uansett vil han bli vrien å spore opp.

gj04718
Innlegg: 11
Registrert: 17. mars 2007 kl. 10.35
Sted: LARVIK

Re: Anders Olsen

Legg inn av gj04718 » 20. oktober 2007 kl. 17.19

Hei igjen,

Jeg konkluderer med at det nok er en svenske også blant min morfars aner og at han var gift med den Gjertrud vi har funnet fram til.

Mange takk for god hjelp!

Mvh
Einar

Svar

Gå tilbake til «Siljan»