? Tollefsen, Høimyr

Notodden som begrep oppstod først i ca 1900. Heddal eller Hitterdal er betegnelsen på dette området før denne tid. I tillegg innholder Notodden bygda Gransherad.

Moderator: MOD_Telemark

Svar
dn17341
Innlegg: 40
Registrert: 11. februar 2005 kl. 16.05
Sted: ASKER

? Tollefsen, Høimyr

Legg inn av dn17341 » 21. november 2009 kl. 23.31

Jeg gransker morslekta mi. Hun var fra Våler i Østfold. Da min mormor døde ble det problemer med videre drift av gården hun eide, Hauger, og det ble da ansatt en forpakter ved navn Tollefsen. Dette var tidlig i 1950årene. Jeg traff han flere ganger, men husker ikke fornavnet hans. Jeg husker heller ikke hvor lenge han var i Våler, men han tok over en gård i Heddal en gang på 50tallet. Jeg vet ikke om han var eier. Jeg besøkte han et par ganger og mener å huske at gården het Høimyr. En av mine tanter flyttet til han og jobbet der en kort periode.

Å finne ut noe om han, vil løse noen tråder som henger i luften for meg. Derfor

1. aner du noe om Tollefsen / Høimyr?
2. i så fall når var han på den gården?
3. finnes det noen informasjon om Astrid Hauger (tanten min) i den forbindelse?

Håper du kan gi meg en tråd for mitt videre arbeid

På forhånd TAKK!

Asle Olaf Tuft
Innlegg: 107
Registrert: 17. januar 2005 kl. 16.34
Sted: ASKER

Re: ? Tollefsen, Høimyr

Legg inn av Asle Olaf Tuft » 24. november 2009 kl. 22.46

Det finnes to steder (gårder) som i dag kalles Høymyr innenfor dagens kommunegrenser for Notodden.

1 Gården Høymyr ved Svelgfoss i Lisleherad. Veien til gården er kalt Høymyrveien.
2 Gården (plassen) Høymyr på Hovinheia i Gransherad ikke så lang fra Bolkesjø på gamleveien RV354 til Rjukan.

Familienavnet Tollefsen finnes i telefonkatalogen for Notodden fra omkring tidlig 1990-tallet. Få personer oppført under det familienavnet. Dagens telefonkatalog kan du selv sjekke på nett.

Men trolig er vi inne på nålevende personer, som da ikke skal omtales og gis opplysninger om her. Det samme kan gjelde dine personer fra 1950-tallet. Litt aldersantydning på dine personer kan hjelpe for de som muligens har detaljkjennskap om de to Høymyr gårdene nevnt over.

Mvh Asle Olaf

dn17341
Innlegg: 40
Registrert: 11. februar 2005 kl. 16.05
Sted: ASKER

Re: ? Tollefsen, Høimyr

Legg inn av dn17341 » 25. november 2009 kl. 8.05

Takk, det var så langt jeg husker i Lisleherrad gården lå. Jeg vet jo ikke alderen, men vil antyde at han var født rundt 1910.

Jann W

Svar

Gå tilbake til «Notodden»