Hans Hanssen g. med Søvej Halvorsdatter, Hitterdal

Notodden som begrep oppstod først i ca 1900. Heddal eller Hitterdal er betegnelsen på dette området før denne tid. I tillegg innholder Notodden bygda Gransherad.

Moderator: MOD_Telemark

Svar
gj06655
Innlegg: 16
Registrert: 25. mars 2008 kl. 16.11
Sted: KOLSåS

Hans Hanssen g. med Søvej Halvorsdatter, Hitterdal

Legg inn av gj06655 » 28. mars 2008 kl. 8.49

Hei,

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Hans Hanssen, født ca. 1804. Han giftet seg med Søvej (Sørre) Halvorsdatter fra Holti i Hitterdalen den 24.10.1825. Søvej ble født 22.4.1798.
De var foreldre til Anne Hansdatter som giftet seg med Ole Østensen Aspeseter på Eiker.

Mvh
Trygve Gulbrandsen

gj03875
Innlegg: 208
Registrert: 31. oktober 2006 kl. 13.23
Sted: PORSGRUNN

Re: Hans Hanssen g. med Søvej Halvorsdatter, Hitterdal

Legg inn av gj03875 » 2. mai 2008 kl. 14.56

Hei! :D

Jeg har sett litt på dette. Det blir født en Hans Hansen den 14 april 1804. Far Hans Hansen Haave. Mor Anne Olsdtr.
Da Anne blir født i 1830 er navnet på faddere Mads og Gunhild. Jeg ser at den andre fadderen Gunhild er nevnt under gården Landsverk. Klarer ikke å tyde det som står på Mads og Guhild, men de heter nok Nirisen til etternavn, og som du finner i FT i 1865 under gard Rønningen Hitterdal. Under faddere står det også Hans Skia.
Når Søvei og Hans gifter seg ser det ut som det står Nykaas under navnet til Hans Hansen. Og det bor en Torjus Hansen der i 1865. Om du blir noe klokere av dette vet jeg ikke. Men det gir deg kanskje litt å jobbe med. Det er ikke enkelt når foreldrenes navn ikke er oppgitt ved ekteskapinngåelse.

Mvh Lisbeth Randa

dn17508
Innlegg: 97
Registrert: 14. februar 2005 kl. 18.28
Sted: NOTODDEN
Kontakt:

Re: Hans Hanssen g. med Søvej Halvorsdatter, Hitterdal

Legg inn av dn17508 » 4. mai 2008 kl. 23.49

Hei!
Jeg jobber mye med dette området, og jeg har sett på det, men kommer ikke lenger enn Lisbeth har gjort. Det eneste jeg kan føye til av opplysninger, er at det dreier seg om Lisleherad, altså ikke "hovedsoknet" Heddal, men det som tidligere kaltes "Lilleherreds annex" og liknende. Nykås var plass under Landsverk, Skia var plass under Nedre Haave. Det kan også nevnes at hun som var fra Holti, altså Holte, kom fra husmannsplassen Kaasa under Holte. Holte er i hovedsoknet, Heddal (Hittterdal i gamle dager)

Jeg tror ikke de som var faddere til Anne Hansdatter var direkte i familie, de var nok heller naboer i Lisleherad. Mads Nirisen og Gunhild Nirisdatter Dalen bodde på Dalen under Landsverk i Lisleherad fra 1817-1834 i følge Hitterdalsboken s. 441 Det er riktig som Lisbeth har funnet ut at bodde på Rønningen i 1865.

Hans Hansen Haavi (Haave) var enkemann da han ble far til Hans Hansen d.y. i 1804, og det stemmer nok at dette er faren. Om han virkelig kom fra Haave, eller om han bare kaller seg det, er vanskelig å si, men mest sannsynlig er han ikke en fra Haave-slekten. Det er ingen som passer med folketellingen 1801, så jeg vet ikke helt hvor han kommer fra. Det ser ut til at Hans Hansens mor, Anne Olsdtr., har fått et barn utenfor ekteskap tidligere. Det står at det er hennes "andet lejermaal" Det er heller ikke så enkelt å finne ut hvem hun er.

Da Hans ble konfirmert (under navnet Hans Hansen Landsverk) i 1819, står han oppført med foreldre Hans og Anne Haave, så jeg tenkte om de muligens hadde blitt gift etter at Hans ble født, men det førte heller ikke fram. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-239

Tvert i mot ble jeg mer forvirret, for en enkemann Hans Hansen Haave gifter seg i 1811, men det er med en Marjeth Torstensdatter. Forloverne her er husmenn under Haave, så det er nok den samme Hans Hansen. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-105

Dette var vel heller ikke noe særlig hjelp, men jeg er i alle fall enig i det som Lisbeth skriver :)

Mvh, Ragnhild Kaste Kaasa, Heddal (Notodden)

22654
Innlegg: 33
Registrert: 17. april 2008 kl. 12.27
Sted: KOLSÅS

Re: Hans Hanssen g. med Søvej Halvorsdatter, Hitterdal

Legg inn av 22654 » 5. mai 2008 kl. 8.20

Hei,

Tusen takk for svar :D

Hilsen Trygve

Svar

Gå tilbake til «Notodden»