Olalia Margrethe Olsdatter Grava gift Vingerei

Moderator: MOD_Telemark

Svar
17903
Innlegg: 75
Registrert: 24. juli 2011 kl. 18.36
Sted: SILJAN

Olalia Margrethe Olsdatter Grava gift Vingerei

Legg inn av 17903 » 6. februar 2014 kl. 13.48

Jeg finner ingen steder hvor Olalia Margrethe Olsdatter Grava er død.

Hun er født 24.desember 1860 i Eidanger, av foreldre Ole Petter Jacobsen og Anne Margrethe Pedersdatter Røra. Olalia er døpt 17.februar 1861 i Eidanger kirke.

Olalia giftet seg med Thor Olsen Vingerei (f. 1849 i Bamble), og de fikk barna Alma Mary f. 1893, Jenny Margit Konstanse f. 1897, Thora f. 1898 og Thor jr. f. og d. 1902. Deres yngste barn Thor jr. døde bare 1 1/2 måned etter at faren Thor døde. De bodde da i Son i Akershus, hvor Thor og sønnen Thor jr. er begravet.

Jeg vet at familien flyttet tilbake til Telemark etter dette. Jenny jobbet som tjenestepike på en gård i Gjerpen, da hun ble konfirmert. Mary emigrerte etter hvert til Amerika. Thora stiftet etter hvert familie i Porsgrunn.

Men jeg skulle gjerne visst hvor Olalia bodde etter at de flyttet tilbake. Jeg kan ikke finne henne i folketellingene. Flyttet hun til Eidanger hvor foreldrene kom fra? Det er meg blitt fortalt at Olalia fikk dårlig syn, så ungene måtte til fosterforeldre. Jeg vet at dette stemmer i alle fall for Thora. Men hvor var Olalia i denne tiden? Og ikke minst når og hvor døde hun? Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Olalia er min tippoldemor og Jenny Konstanse er min oldemor

Mvh Gina :D

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli
Innlegg: 8158
Registrert: 25. juni 2007 kl. 20.15

Re: Olalia Margrethe Olsdatter Grava gift Vingerei

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 6. februar 2014 kl. 16.38

Fint med et utgangspunkt :

Olalia Vingereid og datteren Jenny Margit , som har fått feil fødselsdato , i Gjerpen i 1910 -tellinga :

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6517009424

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Innlegg: 3230
Registrert: 10. januar 2006 kl. 12.51
Sted: SKIEN

Re: Olalia Margrethe Olsdatter Grava gift Vingerei

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 6. februar 2014 kl. 22.28

Når du åpner folketellingen på Olalia vil du øverst se informasjon om at hun har vært i Amerika og at hun antagelig var gift der ettersom det står at hennes stilling var hustru. Hun var der fra 1886-88 og bodde i Chicago.
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Innlegg: 3230
Registrert: 10. januar 2006 kl. 12.51
Sted: SKIEN

Re: Olalia Margrethe Olsdatter Grava gift Vingerei

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 6. februar 2014 kl. 22.50

Utvandringen med mann Peder Andreas Isaksen og barna Inga og Ole. nr 12-15 på høyre side

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-223

Vielsen til Olalia og Paul, nr 5 i 1884

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-151
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding

17903
Innlegg: 75
Registrert: 24. juli 2011 kl. 18.36
Sted: SILJAN

Re: Olalia Margrethe Olsdatter Grava gift Vingerei

Legg inn av 17903 » 7. februar 2014 kl. 13.29

Tusen takk alle sammen!

Jeg tror Olalia døde en tid etter 1918, da hennes datter Jenny giftet seg. Men kirkebøkene er ikke åpnet ennå, så da kan jeg heller ikke finne når hun døde. Men jeg har funnet ut mer enn jeg visste fra før, så takk skal dere ha :D

gj17048
Innlegg: 1876
Registrert: 2. oktober 2012 kl. 19.48
Sted: LEINSTRAND

Re: Olalia Margrethe Olsdatter Grava gift Vingerei

Legg inn av gj17048 » 7. februar 2014 kl. 15.02

Gina skrev:Jeg tror Olalia døde en tid etter 1918, da hennes datter Jenny giftet seg. Men kirkebøkene er ikke åpnet ennå, så da kan jeg heller ikke finne når hun døde.


Hei!

På framsiden på Digitalarkivet, finner du en lenke som heter "Skannet skiftemateriale". Der ligger dødsfallsprotokollene (i den grad de finnes). Man går først inn på fylke, deretter de ulike distriktene. Registrene til dødsfallsprotokollene går ofte lengre enn kirkebøkene.

Jeg har sjekket dødsfallsprotokollen for Gjerpen og Siljan lensmannskontor 1910-1938, og hun er ikke død der under navnet Vingerei(d) i løpet av den perioden.

Det kan jo være verdt å sjekke registrene/dødsfallsprotokollene i nærliggende områder. Fantes det feks en sentral-institusjon for blinde allerede den gang? Ble hun satt i pleie i regi av fattig-vesenet i en nabo-kommune?

Link til dødsfallsprotokollene i Telemark:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/searc ... ode=&navn=


Mvh Bente

Svar

Gå tilbake til «Porsgrunn»