Fred(e)rik Andersen, dåp 1790

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Brukeravatar
Jan M. Keus
Innlegg: 332
Registrert: 14. november 2004 kl. 23.52
Sted: JAR

Fred(e)rik Andersen, dåp 1790

Legg inn av Jan M. Keus » 30. desember 2015 kl. 14.56

I stamtreet Andersen i Nederland skriver Olaf Andersen om sin ane Frederik/Fredrik Andersen følgende:

Op 13 maart 1825 geeft Wilhem Falck, predikant een uittreksel af omtrent de doop door Andreas Andersen en Anna Halvorsdotter van hun zoon Fredrik Andersen op 9 april 1790.

Den 13. mars 1825 skriver Wilhelm Falck (prest) et utdrag av dåpsinnførsel av sønnen til Andreas Andersen og Anna Halvorsdotter; Fredrik Andersen den 9. april 1790.

Jeg har søkt i kirkebøkene for både Tjøme og Nøtterø etter denne dåpsinnførsel, men finner intet. Wilhelm Falck var sogneprest på Nøtterø. Heller ikke folketellingen av 1801 viser personen.

Om Frederik Andersen skrives videre:
Sjømann da han giftet seg. Var i 1825 andre styrmann på skipet Rozette som lå ved kai i Amsterdam og bounded for St Thomas (i Karibien). Når hans sønn bli døpt i A'dam driver han et logement og når han dør driver han et overnattingssted.

Tjomo (o's met puntjes) Tansberg
Bij huwelijk zeeman en bij aangifte zoon logementhouder en bij overlijden slaapsteehouder
Was in 1825 tweede stuurman op het brikschip de Rozette dat in oktober 1825 aan de kade lag van Amsterdam en onderweg naar st Thomas.


Jeg har gode erfaringer med å søke i kirkebøkene, men må melde pass. Jeg finner ham ikke.
Er noen av dere flinkere?

Vennlig hilsen
JanM

gj04741
Innlegg: 1802
Registrert: 25. mars 2007 kl. 20.50
Sted: DRAMMEN

Re: Fred(e)rik Andersen, dåp 1790

Legg inn av gj04741 » 30. desember 2015 kl. 16.00

Hei,

Ser ikke ut til at saken er løst, men samme person er tidligere etterlyst her:
[url]
http://forum.arkivverket.no/topic/11726 ... oeme-1790/[/url]

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=682560#682560

Brukeravatar
Jan M. Keus
Innlegg: 332
Registrert: 14. november 2004 kl. 23.52
Sted: JAR

Re: Fred(e)rik Andersen, dåp 1790

Legg inn av Jan M. Keus » 30. desember 2015 kl. 23.31

Takk for at du informerte meg om at denne saken har vært diskutert før. Jeg kom tilfeldig over stamtreet Andersen på Genealogie Online. Og mente at navnet Andersen kunne være norsk. Jeg gikk derfor inn i opplysningene som stamtreets eier (Olaf Andersen) hadde sendt inn. Og fant raskt ut at Fredrik ikke var å finne i kirkebøkene for Tjøme og Nøtterø. Jeg så også at Olaf selv hadde henvendt seg til Arkivverket.

Det det nu dreier seg om er å finne dokumentet som ble skrevet i 1825. For at Fredrik kunne gifte seg i Amsterdam måtte han fremlegge fødselsbevis. Derfor tror jeg dokumentet befinner seg i Amsterdams Gemeentearchief. Det går an å finne ut av. I tillegg har jeg sendt en mail til Olaf Andersen.

Jeg har jobbet tidligere med et lignede sak, en nordmann i Rotterdam som skulle gifte seg med en nederlandsk dame. Det gikk bra, ekteskapet holdt. Matchen nederlandsk-norsk har gode vilkår.
Hilsen
Jan

Svar

Gå tilbake til «Tjøme»