Ole Jacobssøn, Nedre Semb, Nordre Smidsrød, Nøtterø (1701-17

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
23318
Innlegg: 3
Registrert: 7. desember 2011 kl. 13.46
Sted: GJETTUM

Ole Jacobssøn, Nedre Semb, Nordre Smidsrød, Nøtterø (1701-17

Legg inn av 23318 » 25. januar 2012 kl. 12.43

Min 5 ganger tippoldefar Ole Jacobssøn, Nedre Semb, Nordre Smidsrød, Nøtterø (1701-1759) var 1. gang gift 1726 med Marji Larsdatter : far Lars Eeg. Han var gift 2. gang 1747 gift med Dorte Larsdatter, far Lars Eeg. Her var forloverne: Jørgen, Eeg, Ingebreth, Bruserød
Jeg har funnet at en Lars Christenssøn, Lofs-Eeg (Lofs-Eik) har en datter som het Marji. Han hadde imidlertid ingen datter som het Dorte, så det må vel dreie seg om en annen Lars.
Mitt spørsmål er om det er noen som har noe informasjon vedrørende Ole Jacobssøn og opphavet til henholdsvis Marji L. og Dorte L. ?

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Ole Jacobssøn, Nedre Semb, Nordre Smidsrød, Nøtterø (170

Legg inn av gj00026 » 25. januar 2012 kl. 17.11

Tore skrev:Min 5 ganger tippoldefar Ole Jacobssøn, Nedre Semb, Nordre Smidsrød, Nøtterø (1701-1759) var 1. gang gift 1726 med Marji Larsdatter : far Lars Eeg. Han var gift 2. gang 1747 gift med Dorte Larsdatter, far Lars Eeg. Her var forloverne: Jørgen, Eeg, Ingebreth, Bruserød
Jeg har funnet at en Lars Christenssøn, Lofs-Eeg (Lofs-Eik) har en datter som het Marji. Han hadde imidlertid ingen datter som het Dorte, så det må vel dreie seg om en annen Lars.
Mitt spørsmål er om det er noen som har noe informasjon vedrørende Ole Jacobssøn og opphavet til henholdsvis Marji L. og Dorte L. ?


Jeg ser at Ola Jakobsens koner Mari og Dorte kalles/skrives for henholdsvis Maren Larsdaatter Eg og Dorthe Larsd. Eeg ved de respektive vielsene i Slagen i 1726 og 1747. Det skal nok bety at de var bosatte på en av Eik-gårdene i Slagen inntil de ble gift, men det trenger ikke bety at de var fødte der. Dermed vet vi ikke annet om fedrene enn at de begge het Lars (Mari og Dorte trenger ikke være søstre), og hvor disse Lars'ene bodde, framgår ikke. - Mari Larsdatter, datter av Lars Kristensen på Lofs-Eik, må sies å være en kandidat til å være identisk med Ola Jakobsens første kone.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Ole Jacobssøn, Nedre Semb, Nordre Smidsrød, Nøtterø (170

Legg inn av gj00026 » 25. januar 2012 kl. 18.17

Jeg har tittet raskt på fadderne til Ola Jakobsens barn. Det er ingen navn der som umiddelbart gir noen hint om hvem Ola og konene var. Jeg fikk heller ikke noe ut av skiftet etter Ola.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Svar

Gå tilbake til «Nøtterøy»