Auen Nilsen - Nedre Løken Stokke

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
dn19084
Innlegg: 198
Registrert: 27. april 2005 kl. 10.27
Sted: FARSTAD
Kontakt:

Auen Nilsen - Nedre Løken Stokke

Legg inn av dn19084 » 26. juni 2012 kl. 15.56

http://www.hunskaar.no/kristian/slekt/stokkebb/loke_nedre.htm

Auen Nilsen (ca. 1584–ca. 1670) nevnes som bruker første gang i 1620. I 1624 eide han 3 huder i Nedre Løke sammen med sine søsken og mora Synnøve. Eierfellesskapet tyder på at dette var arv etter Auens far. Hvem søsknene var, er ukjent, og siden nevnes Auen som eneeier av denne parten.. Senest 1636 hadde han også fått hand om ½ skpd tunge i Rømminga, sikkert konas arv. Rundt 1666 var det strid med folket på Rømminga om denne parten, som da var redusert til 7 lpd tunge.

Auen betalte 1645 koppskatt for seg selv, sin kone, en sønn, ei datter og ei tjenestejente. Han er oppført som bruker ennå i 1661, men i 1664-manntallet er han oppført som husmann, hvilket må bety at han hadde blitt føderådsmann hos én av sønnene. Han står imidlertid som eier av jordegods inntil 1670. Gift med Kirsti Hansdatter (d. etter 1666), fra Rømminga. Kjente barn, trolig i ekteskapet med Kirsti:

Ole (f. ca. 1628), se bruk I.
Lars, se bruk I. <-------------- min familie
Søren f. ca. 1632, se bruk II.
Mari, gift med Nils Simensen, bruker på Mellom Borge.

--------------------------------------------------------------------
Auen Nilsen er jeg stammer ifra,har lest litt her nå,men hvor er foreldre, og hvor kom dem ifra ?
Finnes det noen Historiebok om denne slekta her ?
Vi er fra vestfold:Sandefjord,Stokke,Andebu,Hedrum,Tjølling,Larvik.

Buskerud:Flesberg,Lier,Modum.

Shlomo Rotem - Fræna kommune
Mail: Villmarkognatur@hotmail.com

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Auen Nilsen - Nedre Løken Stokke

Legg inn av gj00026 » 27. juni 2012 kl. 0.45

Shlomo skrev:Auen Nilsen er jeg stammer ifra,har lest litt her nå,men hvor er foreldre, og hvor kom dem ifra ?
Finnes det noen Historiebok om denne slekta her ?


Samme sted som du har lenket til, skriver jeg at Auen Nilsens foreldre er Synnøve (nevnt 1624) og - høyst sannsynlig - den Nils som er nevnt på på Nedre Løke mellom 1604 og 1619.

Teksten du har lenket til, er basert på min artikkel "Slektsforhold på Nedre Løke i Skjee", Gjallarhorn, nr. 30 (2002), s. 433-440. Jeg kjenner ikke til at noen skal ha gjort ytterligere forskning på denne slekta - i alle fall er ingenting publisert.

Jeg saumfarte kildematerialet i forbindelse med at jeg skrev artikkelen, og med mindre nytt og hittil ukjent kildemateriale skulle dukke opp, er det nok dessverre ikke mer å hente vedrørende de eldste generasjonene.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

dn19084
Innlegg: 198
Registrert: 27. april 2005 kl. 10.27
Sted: FARSTAD
Kontakt:

Re: Auen Nilsen - Nedre Løken Stokke

Legg inn av dn19084 » 27. juni 2012 kl. 0.57

Takk for raskt svar Kristian,setter pris på din Jobb du gjør av Bøker og Blader :)

mye interresant av informasjon av Historie i vestfold,ikke lett og finne ut av sånne ting.
Vi er fra vestfold:Sandefjord,Stokke,Andebu,Hedrum,Tjølling,Larvik.

Buskerud:Flesberg,Lier,Modum.

Shlomo Rotem - Fræna kommune
Mail: Villmarkognatur@hotmail.com

Svar

Gå tilbake til «Stokke»