Anne Olsdatter Rebakk

Med tidligere kommuner Ramnes og Våle

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Else Margaret Aas-Undrum
Innlegg: 37
Registrert: 20. september 2010 kl. 10.38
Sted: BARKÅKER

Anne Olsdatter Rebakk

Legg inn av Else Margaret Aas-Undrum » 4. september 2015 kl. 16.12

Jeg har en formor Anne Olsdatter Rebakk født 1721. Hun var gift med Tove Olsen Basskje i Våle. Har sett i bygdeboka for Våle men kan ikke finne noen Anne Olsen født 1721 på Robakk.
Har funnet ei som er født i juni 1721 på Grøterud med foreldre Ole Sørensen og Jøran Andersdatter. Er det noen som kan hjelpe meg med det?

Brukeravatar
Kari Sandberg
Innlegg: 4132
Registrert: 5. desember 2004 kl. 13.00
Sted: HAMAR

Re: Anne Olsdatter Rebakk

Legg inn av Kari Sandberg » 4. september 2015 kl. 19.05

Står det Robakk ved vielsen, er dette kun bosted, hun kan være født hvor som helst.
Du bør legge inn lenke til vielsen, så hjelpere kan se. Alder ved vielse kan man vanligvis ikke stole helt på.

I tillegg bør du sjekke barnas faddere for kanskje på den måten å finne slektninger.

Else Margaret Aas-Undrum
Innlegg: 37
Registrert: 20. september 2010 kl. 10.38
Sted: BARKÅKER

Re: Anne Olsdatter Rebakk

Legg inn av Else Margaret Aas-Undrum » 5. september 2015 kl. 10.14

De er viet i 1752 med forlovere Mogens Larsen Kårjord i Botne og Helge Olsen Torgerud i Våle
Dette er nabogårder. Finner ingen Anne som passer inn her. De fikk 4 barn. 3 som levde opp.
Gunhild født 1754, Kristine 1758 og Olene i 1761 alle i Våle. Helge Olsen Torgerud og Mogens Larsen Kårjord har også vært faddere

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Anne Olsdatter Rebakk

Legg inn av Else Berit Rustad » 5. september 2015 kl. 12.41

Du burde lagt inn lenke selv, slik Kari nevner. Det er unødvendig for de som vil hjelpe å måtte lete fram lenkene til det du allerede har funnet selv.

Brudgommen heter Thore, ikke Tove. Høyre side, høyre kolonne, øverst:

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Våle i Våle, Ministerialbok nr. I 3 (1732-1773), Ekteviede 1749-1753, side 14-15.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-12
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610722.jpg

Mvh
Else B.

Else Margaret Aas-Undrum
Innlegg: 37
Registrert: 20. september 2010 kl. 10.38
Sted: BARKÅKER

Re: Anne Olsdatter Rebakk

Legg inn av Else Margaret Aas-Undrum » 5. september 2015 kl. 14.39

Jeg vet han heter Tove som var mannsnavn før. Det jeg er interessert i er hvor Anne Olsdatter er født. Jeg tror det på Grøterud men klarer ikke å følge familien videre derfra.
Takk for hjelpen

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Anne Olsdatter Rebakk

Legg inn av gj00026 » 5. september 2015 kl. 20.50

Else skrev:Brudgommen heter Thore, ikke Tove.


Navnet skal nok leses Thove. I navn skriver presten noen av bokstavene annerledes i ord for øvrig, og v i Thove er derfor annerledes enn både r og v i troelovet. Sammenliknet med r i andre navn, er v i Thove mer åpen.

Else skrev:Det jeg er interessert i er hvor Anne Olsdatter er født. Jeg tror det på Grøterud men klarer ikke å følge familien videre derfra.


Anne Olsdatter, f. 1721 på Grøterud, er en mulighet, for Våle bygdebok vet ikke hvor hun ble av. Men det er viktig ikke å låse seg til verken 1721 som fødselsår, eller til at Anne Olsdatter var født i Våle. Fødselsåret baserer seg på at hun angivelig var 48 år da hun døde i 1769, men det trenger ikke være riktig. Og for alt vi vet kan hun være født utenbygds.

Vi må grundig til verks:
    1. Soldat Tove Olsen Basskje og pike Anne Olsdatter Robakk ble gift 26/8-1752 i Våle. Kausjonister var Mons Larsen Kårjord og Helge Olsen Torgerud.

    2. Tove Olsen og Anne Olsdatter Basskje døpte 10/9-1754 dattera Gunhild. Faddere var Anne Pedersdatter, Helge Olsen Torgerud, Kristine og Knut Tjøstolvsen Rød, og Tor Fredriksen Strange.

    3. Tove Olsen og Anne Olsdatter Basskje døpte 9/3-1758 dattera Kristine. Faddere var Anne Pedersdatter Torgerud, Anne Nilsdatter Basskje, Kristine Olsdatter Lærumteigen, Helge Olsen Torgerud og Tor Fredriksen Strange.

    4. Tove Basskje døpte 19/4-1761 dattera Oline. Faddere var Helge Torgerud og hustru, Tor Strange, Kristen Jonsrud og Maren Eriksdatter Kornto.


Alle fadderne bør sjekkes nøye ut. Kan det være slektskapsforbindelser til Anne Olsdatter, nære eller litt fjernere? Man kan også ta den litt tyngre jobben det er å gå gjennom dåpslistene og se hvilke barn Tove Olsen og Anne Olsdatter Basskje var faddere for. Kanskje kan dette gjøre det mulig å identifisere slektskapsforbindelser?

Man kan også måtte ta den enda tyngre jobben det er å gå gjennom skifteprotokollene og lete etter spor av familien der. Erfaring tilsier at det er en del godbiter i skifteprotokollene som bygdebokforfatterne går glipp av, spesielt i forbindelse med skifter utenbygds.

Videre kan man forfølge Grøterud-sporet ved å ta utgangspunkt i familien til Anne Olsdatter, f. 1721 på Grøterud. Jf. bygdeboka omfattet familien foreldrene Ole Sørensen og Jøran Andersdatter (1699-1744) med barna Anne, f. 1721, Søren, f. 1723, og Mari, f. 1725. Bygdeboka vet ikke mer om noen av barna, men hvis det lar seg gjøre å finne ut hvor Søren og Mari ble av, vil det kanskje avdekke ledetråder som forteller hvor Anne ble av.

Dette ser ikke ut til å være noen enkel sak. Klarer du å løse den, vil det utvilsomt være godt slektsforskerhåndverk.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Else Margaret Aas-Undrum
Innlegg: 37
Registrert: 20. september 2010 kl. 10.38
Sted: BARKÅKER

Re: Anne Olsdatter Rebakk

Legg inn av Else Margaret Aas-Undrum » 6. september 2015 kl. 8.36

Takk skal du ha for alt du har skrevet. Jeg får prøve med forfedrene til Jøran Andersdatter og Ole Sørensen. Har prøvd meg på litt av hvert de siste dagene.

Else Margaret Aas-Undrum
Innlegg: 37
Registrert: 20. september 2010 kl. 10.38
Sted: BARKÅKER

Re: Anne Olsdatter Rebakk

Legg inn av Else Margaret Aas-Undrum » 6. september 2015 kl. 9.26

Jehttp://www.arkivverket.no/URN:kb_read ... side=-138g tror jeg har funnet da de giftet seg. Anne Olsdatter Grøterøe og Tove Olsen

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Anne Olsdatter Rebakk

Legg inn av Else Berit Rustad » 6. september 2015 kl. 9.56

Lenken din virker ikke.

Trolovelsen (26. august 1752) og vielsen (22. september samme år) har du forøvrig fått lenke til tidligere i denne tråden.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Anne Olsdatter Rebakk

Legg inn av gj00026 » 6. september 2015 kl. 10.18

Else skrev:Jeg får prøve med forfedrene til Jøran Andersdatter og Ole Sørensen. Har prøvd meg på litt av hvert de siste dagene.


Jeg ville ikke brukt tid på forfedrene til Ole Sørensen og Jøran Andersdatter på Grøterud, uten først å ha forsikret meg om at deres datter Anne var identisk med Anne Olsdatter på Basskje.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Brukeravatar
Kari Sandberg
Innlegg: 4132
Registrert: 5. desember 2004 kl. 13.00
Sted: HAMAR

Re: Anne Olsdatter Rebakk

Legg inn av Kari Sandberg » 6. september 2015 kl. 11.06

Hadde man funnet et skifte etter Ole Sørensen eller Jøran Andersdatter, ville man vel kunne se om "din" Anne er deres datter.
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read

Jon Erik Berg-Hansen
Innlegg: 2695
Registrert: 31. desember 2004 kl. 18.42
Sted: HORTEN

Re: Anne Olsdatter Rebakk

Legg inn av Jon Erik Berg-Hansen » 6. september 2015 kl. 23.33

Uten at det løser noe - skiftekortet for Anna Olsdatter:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/5273/77/

Her er skiftet:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25348/190/

Bør gjennomgås!


Nå er det uansett et hull i skifteprotokollene for Nordre Jarlsberg fra 1725-1745,
men finner du Ole's og / eller Jøran's dødsfall i kirkeboka avgrenser du jo søkeperioden.

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Anne Olsdatter Rebakk

Legg inn av gj00026 » 7. september 2015 kl. 0.28

Jon skrev:Nå er det uansett et hull i skifteprotokollene for Nordre Jarlsberg fra 1725-1745,
men finner du Ole's og / eller Jøran's dødsfall i kirkeboka avgrenser du jo søkeperioden.


Jøran Andersdatter døde - ifølge bygdeboka - i 1744. Et eventuelt skifte er vel derfor tapt, gitt lakunen 1725-1745, men et skifte i 1744 ville uansett ikke gitt svar på om dattera Anne Olsdatter var den Anne Olsdatter som i 1752 ble gift til Basskje.

Bygdeboka vet ikke når Ole Sørensen døde eller hvor det ble av ham. Det kan tyde på at han flyttet vekk fra Våle. Kanskje tok han da barna med seg?
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Else Margaret Aas-Undrum
Innlegg: 37
Registrert: 20. september 2010 kl. 10.38
Sted: BARKÅKER

Re: Anne Olsdatter Rebakk

Legg inn av Else Margaret Aas-Undrum » 7. september 2015 kl. 8.21

Takk skal dere ha alle sammen. Jeg fortsetter å lete.

Svar

Gå tilbake til «Re»