Hvem kan først ha eid kista?

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Hvem kan først ha eid kista?

Legg inn av dn20182 » 8. juni 2008 kl. 16.23

For mange år siden fikk jeg ei dekormalt ("rosemalt" - nokså enkel symmetrisk dekor) utstyrskiste av ei inngiftet grandtante. Hun var født og bodde i Hillestad i Vestfold; hennes dåp er her som jente nr. 10 i 1896:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-34

Det hun kunne fortelle om kista var at den kom fra hennes barndomshjem Auerud og hadde vært i familien en rom tid, men mer visste hun ikke.

Første eiermanns initialer og årstall er malt foran på kista: G E S 1814.

Dette kan f.eks. være en Gunder Evens Sen eller liknende. Ettersom det kun er tre bokstaver og S er den siste, er det dessverre ingen initial for eiermannens bosted eller gård. Årstallet 1814 kan f.eks. være hans fødselsår, konfirmasjonsår, giftermålsår eller kanskje bare det året han fikk kista, eller det året den ble malt.

Kista behøver selvsagt ikke opprinnelig komme fra hennes forfedre, det var mange auksjoner på 1800-tallet, f.eks. når folk dro til Amerika.

Dette er jo sparsomme opplysninger, og mye som er uvisst, men er det likevel noen som kunne ha en tanke om hvem G. E. S. kan ha vært i 1814, mon tro?

Uansett er det jo veldig hyggelig å ha en slik kiste fra Vestfold, de gror ikke akkurat på trær...

Vennlig hilsen Kjetil Straume.

dn22799
Innlegg: 411
Registrert: 4. juni 2008 kl. 21.56

Re: Hvem kan først ha eid kista?

Legg inn av dn22799 » 5. januar 2009 kl. 13.24

Veldig artig(e) spørsmål, Kjetil!

Om jeg ikke husker helt feil (og dessuten roter noe helt forferdelig) så er Auerud beliggende i Hillestad under Botne, og altså ikke i Hof ;)

Det hadde vært artig om du hadde fått lagt ut et bilde av denne kista, da :)

Har du fått bekreftet at/om dekormalingen er original - altså at kista ikke er malt i nyere tid?

Det er helt klart en "Sønn"-kiste, dette ja. Også dét er en grunn til at malingen er enkel og ikke så "feminin og overpyntet".

Kanskje var det en reisekiste som tilhørte en som dro... Kanskje over til "Junaiten?" Er kista stort sett hel, eller har den skader/hakk og
lignende som kan tyde på en del forflytting og mer hardhendt behandling?

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Hvem kan først ha eid kista?

Legg inn av dn20182 » 5. januar 2009 kl. 15.58

Takk for hyggelige ord, jovisst er det i Hillestad under Botne.
Det er ingen tvil om at malingen er opprinnelig, og kista er uten skader utover at den er litt markstukken i det ene hjørnet i bunnen og har mistet låsen til lokket. Den er ganske stor med buet lokk, og er nok heller en utstyrskiste enn en reisekiste. Når jeg får mulighet vil jeg prøve å legge ut bilde av den.
Jeg har lett litt i kirkebøker, men ennå ikke kommet over noen mulig kandidat som første eiermann...
Venleg helsing Kjetil

Svar

Gå tilbake til «Hof»