Oluf/ Olaf Arnesen fra Laurvig, født 1876 el 1878

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Brukeravatar
Per Jørgen Olafsen
Innlegg: 172
Registrert: 22. januar 2011 kl. 19.17
Sted: LOMMEDALEN
Kontakt:

Oluf/ Olaf Arnesen fra Laurvig, født 1876 el 1878

Legg inn av Per Jørgen Olafsen » 22. november 2012 kl. 18.44

Min farfar Jørgen (f 1897 Sandeherred/ Sandar d 1990 Tjølling, Larvik) ble født av foreldre som ikke kom til å bo sammen. Oldemor Kristine har vært en velkjent del av slekta, mens oldefar Olaf tidlig forsvant ut av vår slektshistorie.

Ved Jørgens fødsel i 1897 oppgir ministerialbok nr 14 for Sandar prestegjeld som far "Tjenestegut Olaf Arnesen, Laurvig f 1876":
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-28

Da Jørgen giftet seg i 1918 er opplysningene om fars navn gjentatt, men oppgitt yrke er nå "Verksarbeider".

Ved søk i FT 1900, tre år etter Jørgens fødsel, får jeg bare ett treff i Vestfold for "Olaf Arnesen" født "1876" +/- 5 år. Treffet er nettopp i Larvik, og gjelder "Møllearbeider Olaf Albert Arnesen f 1878 i Brunlanæs":
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =4577#ovre

Jeg synes sannsynligheten etter dette taler sterkt for at jeg har funnet riktig Olaf Arnesen. Funnet gjentas i FT 1910 Larvik, med samme hustru og samme eldste sønn. Nå har "Olaf" imidlertid blitt "Oluf", men med samme yrke, fødselsår og fødselssted:
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036490012117

Ved søk etter Oluf Albert/Olaf Albert Arnesen i ministerialbøkene for Brunlanes 1878, har jeg bare gjort følgende funn, nærmere bestemt i ministerialbok nr III 1 for Tanum:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-5

Her leser jeg barnets navn som "Oluf Albert", mens jeg leser foreldrene som "Gaardsdreng Anton Arnesen" (med en rettelse) og "Ellefine Oline Ottosdatter".

Oluf Albert Arnesen er for øvrig gravlagt på en av gravlundene i Larvik, med samme hustru som oppgitt i FT 1900 og 1910.

Det jeg gjerne mottar kommentarer på er a) om ovenstående resonnement virker holdbart og b) om noen kan utfylle opplysningene om Oluf/Olaf Albert Arnesen, bosatt i Larvik, men født i Brunlanes?

DIStreff er for øvrig sjekket, uten funn av nye data.

På forhånd takk for svar!

Hilsen Per Jørgen

Jon Erik Berg-Hansen
Innlegg: 2695
Registrert: 31. desember 2004 kl. 18.42
Sted: HORTEN

Re: Oluf/ Olaf Arnesen fra Laurvig, født 1876 el 1878

Legg inn av Jon Erik Berg-Hansen » 22. november 2012 kl. 22.53

Og her har du Jørgen konfirmert (36):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-56


Far: Arbeider ved Framnes mek. verksted Olaf Arnesen

Da er du i Sandefjord - ditt resonnement er nok riktig!

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Oluf/ Olaf Arnesen fra Laurvig, født 1876 el 1878

Legg inn av gj00026 » 22. november 2012 kl. 23.43

Jon skrev:Og her har du Jørgen konfirmert (36):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-56


Far: Arbeider ved Framnes mek. verksted Olaf Arnesen

Da er du i Sandefjord - ditt resonnement er nok riktig!


Jeg skjønner ikke helt din siste setning, Jon Erik. Dersom Jørgens far i 1912 var arbeider ved Framnes, kan det settes spørsmålstegn ved om han er den Olaf/Oluf Albert Arnesen som ellers (og så sent som i 1910) treffes i Larvik.

Per Jørgen: Navnet Olaf kan være skrevet på så mange vis i kildene. Du har selv erfart at Olaf og Oluf kan gå om hverandre. Personer som het Olaf eller Oluf kan nok også være registrert som Olav, kanskje også som Ole eller Ola.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Brukeravatar
Per Jørgen Olafsen
Innlegg: 172
Registrert: 22. januar 2011 kl. 19.17
Sted: LOMMEDALEN
Kontakt:

Re: Oluf/ Olaf Arnesen fra Laurvig, født 1876 el 1878

Legg inn av Per Jørgen Olafsen » 23. november 2012 kl. 10.49

Jon skrev:Og her har du Jørgen konfirmert (36):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-56

Far: Arbeider ved Framnes mek. verksted Olaf Arnesen

Da er du i Sandefjord - ditt resonnement er nok riktig!


Takk for at du fant dette dokumentet, Jon!

Da Jørgen ble konfirmert i 1912, hadde moren Kristine allerede i 1907 giftet seg med Karl Ninus Petersson fra Bro församling i Bohuslän. En gang mellom FT 1900 og mormor Henrikka Torsdatters død i 1905, flyttet mor Kristine med sønnene Jørgen og Karl (Karlsen) og sin far Kirstoffer Johanssøn (f 1883 d 1907) fra Langeby til Bugården. I 1912 bodde Jørgen sammen med sin mor, stefar og da tre (senere fire) halvsøsken i Bugården.

Olaf var ikke en del av Jørgens hverdag, men det er mulig at de likevel hadde en viss kontakt. Olaf deltok nok ikke ved Jørgens dåp i 1897, siden det i merknadsrubrikken i Ministerialbok nr 14 står "Opgaver ved moderen." Det er uklart om han deltok ved konfirmasjonen i 1912 og det er uklart om han deltok ved Jørgens bryllup med min farmor Olea i Sandeherred kirke i 1918. Ministerialbok nr 20 her:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-27

I kirkeboka ved Jørgens bryllup står far Olaf titulert som "Verksarbeider" og det kan jo passe med arbeid ved Framnes, men kan også ha vært en stillingstittel ved for eksempel ved Fritzøe Møller i Larvik.

Dersom riktig "Olaf Arnesen" ikke er Oluf Albert Arnesen (f 1878 Brunlanes d 1962 Larvik), synes jeg vi bør finne et bedre alternativ i FT 1900 og FT 1910, helst i Sandeherred eller Sandefjord:
    - FT 1900 gir 4 funn av "Olaf Arnesen" i Vestfold: to var ennå ikke født ved unnfangelsen i 1896, mens de to øvrige da var hhv 32 år (Olaf Arnesen, Sandeherred født i Kristiansand) og 18 år (Olaf Albert Arnesen, Laurvig født i Brunlanæs).
    - FT 1910 gir også 4 funn av "Olaf Arnesen" i Vestfold: en var ennå ikke født ved unnfangelsen, mens de tre øvrige da var 6, 10 og 14 år. (I FT 1910 er Olaf Albert nå registrert som "Oluf Albert Arnesen" og kommer i tillegg til de nevnte fire "Olaf Arnesen".)

Kristine var selv 23 år da hun fikk Jørgen som sitt første barn. Kombinert med dåpsbokas opplysning om at Olaf var fra Laurvig, får meg til konkludere foreløpig med at Oluf Albert Arnesen er Jørgens biologiske far. Dersom opplysningen om arbeid på Framnes Mek er korrekt, og ikke bare noe som er blitt oppgitt, kan Oluf Albert kanskje ha pendlet mellom bosted i Larvik og arbeid i Sandeherred? Vestfoldbanen ble vel åpnet i 1881, og sykkeltur fra Rosendalsgate på Langestrand til Framnes var ingen umulighet, men kanskje ikke sannsynlig?

Jeg setter stor pris på alle bidrag til å avkrefte eller bekrefte Oluf Albert Arnesen-hypotesen.

Hilsen Per Jørgen

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Oluf/ Olaf Arnesen fra Laurvig, født 1876 el 1878

Legg inn av gj00026 » 23. november 2012 kl. 14.24

Per skrev:Kristine var selv 23 år da hun fikk Jørgen som sitt første barn. Kombinert med dåpsbokas opplysning om at Olaf var fra Laurvig, får meg til konkludere foreløpig med at Oluf Albert Arnesen er Jørgens biologiske far. Dersom opplysningen om arbeid på Framnes Mek er korrekt, og ikke bare noe som er blitt oppgitt, kan Oluf Albert kanskje ha pendlet mellom bosted i Larvik og arbeid i Sandeherred? Vestfoldbanen ble vel åpnet i 1881, og sykkeltur fra Rosendalsgate på Langestrand til Framnes var ingen umulighet, men kanskje ikke sannsynlig?


Jeg er enig i at denne kandidaten "ligger best an" foreløpig, men jeg har liten tro på noen pendling. Den gang bosatte folk seg nær arbeidsplassen.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Brukeravatar
Per Jørgen Olafsen
Innlegg: 172
Registrert: 22. januar 2011 kl. 19.17
Sted: LOMMEDALEN
Kontakt:

Re: Oluf/ Olaf Arnesen fra Laurvig, født 1876 el 1878

Legg inn av Per Jørgen Olafsen » 23. november 2012 kl. 15.03

Kristian skrev:Jeg er enig i at denne kandidaten "ligger best an" foreløpig, men jeg har liten tro på noen pendling. Den gang bosatte folk seg nær arbeidsplassen.

Tror du det finnes noen annen måte å finne ut av et slikt spørsmål? Bruk av folketellinger, kirkebøker og bygdebøker er vel uttømt?

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Oluf/ Olaf Arnesen fra Laurvig, født 1876 el 1878

Legg inn av gj00026 » 23. november 2012 kl. 15.29

Per skrev:
Kristian skrev:Jeg er enig i at denne kandidaten "ligger best an" foreløpig, men jeg har liten tro på noen pendling. Den gang bosatte folk seg nær arbeidsplassen.

Tror du det finnes noen annen måte å finne ut av et slikt spørsmål? Bruk av folketellinger, kirkebøker og bygdebøker er vel uttømt?


Nei, i et tilfelle der vi ikke er sikre på om rett person er identifisert, kan det nesten alltid være mer å hente i folketellinger og kirkebøker. Og det er mange "feilkilder"; den rette Olaf Arnesen kan ha vært utenlands i 1900 og/eller 1910, og derfor ikke registrert i folketellingene. Han kan for så vidt også være død på et tidlig tidspunkt, selv om måten han omtales på ved Jørgens konfirmasjon ikke egentlig tyder på det.

Det er en Ole Anton Arnesen i Sandefjord i FT1910 som var skipsbyggeriarbeider. Han er riktignok født 1879, men jeg tar ham med for å vise at det finnes flere muligheter. Det var jo skipsverft på Framnes.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Brukeravatar
Per Jørgen Olafsen
Innlegg: 172
Registrert: 22. januar 2011 kl. 19.17
Sted: LOMMEDALEN
Kontakt:

Re: Oluf/ Olaf Arnesen fra Laurvig, født 1876 el 1878

Legg inn av Per Jørgen Olafsen » 31. mai 2020 kl. 10.19

Hei,
Har bare lyst til å avslutte denne tråden med hyggelig nytt - 16 år etter forrige melding.

Et sted i Slekt og Datas medlemsblad leste jeg tips om å oppsøke bidragsprotokollene, for å finne ut mer om "uægte" barns foreldre. Mindre enn ett døgn etter at jeg sendte forespørsel, fikk jeg svar med protokollkopier fra Statsarkivet i Kongsberg. Her gikk det fram at "Olaf Arnesen" var 19 år i 1897; dermed født i 1878 og ikke 1876 slik det framgikk av kirkeboka ved farfars fødsel. Og en "Olaf Arnesen" fra Laurvig finnes i FT 1900, men da som "Olaf Albert Arnesen". I FT 1910 er han blitt "Oluf Albert Arnesen".

Via et nettsted jeg ellers ikke liker å bruke (MyHeritage) fant jeg fram til tre av oldebarna til Olaf/ Oluf. Fra disse fikk jeg svar og fikk vite at deres (og nå min) olderfar helt klart het "Oluf", og han "betalte visstnok på et barn et annet sted", og han jobbet ikke på Framnæs Mek Verksted i Sandefjord (slik det framgikk av kirkeboka ved farfars fødsel), men alltid på Fritzøe Mølle i Larvik.

Etter å ha konstatert feil oppgitt fødselsår, feil fornavn og feil arbeidssted i feil by, mener jeg derfor å ha kommet fram til riktig oldefar. Jeg har også sett et bilde av Oluf, som viser nesten skremmende likhet med min farfar.

Eneste gjenstående problem er at min farfar fikk etternavn etter det man trodde var biologisk fars fornavn. Denne vokalfeilen har så ført at ca 150 personer i Larvik og Sandefjord nå har en feil i etternavnet. Antakelig for seint å rette opp. :-)

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Oluf/ Olaf Arnesen fra Laurvig, født 1876 el 1878

Legg inn av Else Berit Rustad » 31. mai 2020 kl. 13.30

Per skrev:Har bare lyst til å avslutte denne tråden med hyggelig nytt - 16 år etter forrige melding.


Det er vel bare 8 år etter din siste melding... :roll:

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Per Jørgen Olafsen
Innlegg: 172
Registrert: 22. januar 2011 kl. 19.17
Sted: LOMMEDALEN
Kontakt:

Re: Oluf/ Olaf Arnesen fra Laurvig, født 1876 el 1878

Legg inn av Per Jørgen Olafsen » 31. mai 2020 kl. 13.46

Der ser du. Feil på feil, men til slutt blir det riktig. Og "Oluf, 1878" var svaret. :-)

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Oluf/ Olaf Arnesen fra Laurvig, født 1876 el 1878

Legg inn av gj25675 » 31. mai 2020 kl. 14.05

Per skrev:Eneste gjenstående problem er at min farfar fikk etternavn etter det man trodde var biologisk fars fornavn. Denne vokalfeilen har så ført at ca 150 personer i Larvik og Sandefjord nå har en feil i etternavnet. Antakelig for seint å rette opp. :-)


Jeg synes dette er en litt for streng tilnærming. Fram til navneloven ble innført i 1923, var det ikke uvanlig å veksle mellom Oluf, Olaf, Olav, og Olof (Det siste primært blant svenske innvandrere), så jeg synes godt du kan holde fast på etternavnet ditt :)

Hilsen
Matthias

Svar

Gå tilbake til «Larvik»