Tilhørende Falkensten bruk, Horten?

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
dn38866
Innlegg: 2
Registrert: 8. januar 2019 kl. 12.47
Sted: LILLEHAMMER

Tilhørende Falkensten bruk, Horten?

Legg inn av dn38866 » 8. januar 2019 kl. 12.50

Hei :)
Jeg forsøker å finne litt av hvor slekta mi er fra, og har kommet frem til to mulige forklaringer:
Min 3x tipp-oldefar (?) jobbet som husman på gårdet, og det var vanlig å ta stedsnavn til etternavn på aktuell tid. Har også hørt et rykte om at ei av tjenestepikene(?) ble gravid med gårdseier og flyttet til Sandefjord.

Er det noen dere ute som vet om, husker eller har noe peil på dette?`Har vært i kontakt med nåværende eier av Falkensten Bruk, men han hadde ikke så mye info heller.

Takk for at dere leste innlegget mitt, håper på svar :D

Hilsen Alvilde Falkensten Karlsen.

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2372
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Re: Tilhørende Falkensten bruk, Horten?

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 8. januar 2019 kl. 16.39

Hei og velkommen til Forumet. :) Ser at du er ny på disse sidene, og kanskje har du akkurat startet med denne spennende hobbyen – slektforsking.
Det kan være vanskelig å gape over for mye på en gang, så mitt råd er å starte fra det du vet og ta ett og ett steg derifra og bakover. Da får du mer system i sakene.

Vet du navn og fødselsdato og fødested på dine oldeforeldre med Falkensten-navnet? Hvis ikke, hva med dine besteforeldre?
Har du noe av dette, så kan en begynne å lete i kirkebøker og Folkeregistere, og det er dette som er spennende og morsomt. :P
I begynnelsen kan du legge inn, her i forumet, de opplysningene som du har og be om hjelp. Etter hvert forstår du hvordan en kan gå fram for å lete selv.
Noen ganger får en problemer, enten ved å søke eller ved å lese vanskelig skrift. :oops: Da kan en igjen bruke forumet.

Ingen spørsmål er «dumme», bare spør. Det er slikt en lærer av. Alle vi som prøver å hjelpe, har selv vært nybegynnere og skjønt lite i begynnelsen.
Igjen, velkommen til en artig og givende hobby. :) :)

Ulf S

gj08391
Innlegg: 4450
Registrert: 1. januar 2009 kl. 20.12
Sted: GRINDER

Re: Tilhørende Falkensten bruk, Horten?

Legg inn av gj08391 » 8. januar 2019 kl. 19.43


Svar

Gå tilbake til «Horten»