Hvem var Kristian Jakobsen - født 1874

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Hvem var Kristian Jakobsen - født 1874

Legg inn av Brit Sæther » 27. februar 2017 kl. 15.52

Jeg legger ut denne saken på forumet fordi jeg står helt fast. Den er litt "nåla i høystakken", da jeg har veldig få opplysninger. Kanskje noen her på forumet har noen tips for videre søk.

Saken gjelder en fødsel utenfor ekteskap i Horten i 1907:
Barnet er Axel Martinius Kristian Jacobsen, mor er pige Bertha Sofie Nicoline Ingebretsen (f 1884), far er ungkar vognmandsgut Kristian Jakobsen (f 1874). Dåpen til Axel i 1908 i Horten nr 6:

https://media.digitalarkivet.no/view/5596/77030/48

Faren Kristian Jakobsen forsvant før fødsel og tok aldri kontakt igjen. Ved folketellingen i Horten i 1910 er det bestefaren som står som forsørger til dattersønn Axel. Jeg har søkt på Horten og området rundt uten å finne noen som passer. Jeg går ut fra at Kristian var vognmandsgut i Horten, da jeg har funnet ut at det var ganske mange vognmenn i Horten på den tiden. Men, jeg fant ingen spor der. Finnes det et register/bygdebok eller lign over vognmenn i Horten? Kunne eventuelt være en mulighet å lete der. Her er familien i Horten i 1910:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/f ... 6486001364

Ved dåpen i 1908 står det at Kristian muligens hadde oppholdssted Kristiania. Jeg har prøvd å søke på folketellingen 1910 i Kristiania, men synes det er vanskelig å søke på Kristiania og området rundt.

Et annet spor i Kristiania som er litt "på siden" - er at familien i Horten hadde mye kontakt med en familie i Oslo en tid. Her er familien det gjelder i Oslo i 1925:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/f ... 3298032963

Arthur og Josefine ble kalt for "tante" og "onkel". Jeg har søkt på Arthur og hans familie men kan ikke se at Arthur har en bror født i 1874. Kan Kristian likevel ha en tilknytning til denne familien? Her er dåpen til Arthur Charles Jacobsens i 1891 i Kampen menighet nr 182:

https://media.digitalarkivet.no/view/5797/29584/35

Det er godt mulig at familien i Oslo bare er et bindspor, men tar det meg siden jeg har så lite konkrete opplysninger ellers i denne saken.

Takk for hjelp og tips. Jeg vet ikke hvor jeg skal lete videre.

Hilsen Brit Sæther

Jon Erik Berg-Hansen
Innlegg: 2693
Registrert: 31. desember 2004 kl. 18.42
Sted: HORTEN

Re: Hvem var Kristian Jakobsen - født 1874

Legg inn av Jon Erik Berg-Hansen » 28. februar 2017 kl. 10.04

"Oslofamilien" i 1885:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/f ... 3257105584

Som du sier - det er nok ikke sannsynlig at Kristian er sønn her.
Han var født i 1874, og ville vært ført sammen med resten av familien.

Siden hans oppholdssted (Oslo?) er usikkert, er kanskje heller ikke fødselsåret
nøyaktig!

Dessverre finnes det ingen spesiell oversikt for vognmenn og hjelpere i Horten.

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Hvem var Kristian Jakobsen - født 1874

Legg inn av Brit Sæther » 28. februar 2017 kl. 11.23

Hei Jon Erik

Synd at det ikke var noe å finne på vognmenn i Horten, tenkte det var en mulighet - men da vet jeg det.

Som du sier så er det jo ikke sikkert at fødselsåret er helt riktig. Det er mye usikkert her. Men, takk skal du ha likevel :-)

Hilsen Brit

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Hvem var Kristian Jakobsen - født 1874

Legg inn av Brit Sæther » 28. februar 2017 kl. 11.24

Hei Jon Erik

Synd at det ikke var noe å finne på vognmenn i Horten, tenkte det var en mulighet - men da vet jeg iallefall det.

Som du sier så er det jo ikke sikkert at fødselsåret er helt riktig. Det er mye usikkert her. Men, takk skal du ha likevel :-)

Hilsen Brit

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Hvem var Kristian Jakobsen - født 1874

Legg inn av Brit Sæther » 29. mai 2017 kl. 17.16

Jeg har nå funnet bindeleddet mellom Oslo-familien og Horten-familien. Det var Josefine (Ulleberg) Jacobsen som hadde nære slektninger i Horten. Arthur Jacobsen var altså inngiftet i Hortenfamilien og hadde ingen forbindelse til Kristian Jakobsen.

Bidragsplikten gjaldt vel den gang også. Jeg ser det som den eneste muligheten til å finne han. Dersom det ble satt fram et bidragskrav fra mor til personer i Oslo, vil det da være via lensmann i Horten/Tønsberg?

Takk for tips.


Hilsen Brit

Jon Erik Berg-Hansen
Innlegg: 2693
Registrert: 31. desember 2004 kl. 18.42
Sted: HORTEN

Re: Hvem var Kristian Jakobsen - født 1874

Legg inn av Jon Erik Berg-Hansen » 31. mai 2017 kl. 8.05

Kravet ville vel fremmes gjennom politiet i Horten (eller lensmannen i Borre)?

Jon Erik

Brukeravatar
Rolf B. Holte
Innlegg: 247
Registrert: 14. november 2004 kl. 20.48
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Hvem var Kristian Jakobsen - født 1874

Legg inn av Rolf B. Holte » 31. mai 2017 kl. 16.00

Jon skrev:Kravet ville vel fremmes gjennom politiet i Horten (eller lensmannen i Borre)


Så gamle dokumenter har ikke de liggende, de vil trolig bare sende dere videre til Statsarkivet

Men bidragsaker eller spor av understøttede barn finnes også i fattigstyrets/sosialstyrets/forsorgvesen/vergeråd -arkiv som er kommunale, disse vil dere trolig finne på IKA Kongsberg (IKAK). Men kan også være i Statsarkivet. Sognepresten var formann i fattigstyret og hvis han hadde papirene og protokollen liggende hos seg, kan det ha blitt med da prestearkivet ble sendt til Statsarkivet Kongsberg (SAKO)

En tredje sak er at protokoller og papirer kan ligge i huset til et tidligere medlem av fattigstyret. Det er ikke mange tiår siden at vi fikk kommunehus og rådhus i norske landkommuner. Før det oppbevarte mange formenn/sekretærer protokollene og papirene hjemme hos seg. De kan ha blitt liggende der og ikke blitt overført til kommunens arkiv.

IKA Kongsberg og Statsarkivet Kongsberg er naboer på Raumyr i Kongsberg ( Frogs vei 44)
Tror reisen videre er henvedelse til både IKAK og SAKO

Forøvrig usikker på når bidragspliketen kom, den ble ihvertfall slått fast med Castbergske barnelover

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Hvem var Kristian Jakobsen - født 1874

Legg inn av Brit Sæther » 31. mai 2017 kl. 18.01

Hei Rolf

Tusen takk for viktig informasjon Rolf. Så bra! Da har jeg nye områder å lete videre på.

Hilsen Brit

Svar

Gå tilbake til «Horten»