Gårdshistorie for Hurum.

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
18215
Innlegg: 173
Registrert: 1. mai 2005 kl. 14.08
Sted: MOSS
Kontakt:

Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av 18215 » 4. november 2009 kl. 14.20

Hei!

Finnes det en bok som omhandler Gårdshistorien for Hurum?

Eller kan noen fortelle meg litt om historien til gårdene Semb, Bakken, Rokkestad og Inglingstad.

Hilsen Bjørn Dahler

Turid Grethe Thorkildsen
Innlegg: 220
Registrert: 15. august 2007 kl. 18.15
Sted: Svelvik

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Turid Grethe Thorkildsen » 4. november 2009 kl. 14.50

Hei,
Det finnes desverre ikke Gårdshistorie for Hurum.
Hurum Historie er i 3 bind og er rene historebøker. Noen av gårdene er omtalt i bøkene.

Jeg har alle bøkene og er dessuten født på Rokkestad øvre.
Jeg kan godt se hva som finnes om disse gårdene. Og hvis du er interessert i spesielle
navn, så gi med beskjed, for det finnes navneregister over de som er omtalt i bøkene. :lol:
Med vennlig hilsen
Turid G. Thorkildsen

dn03652
Innlegg: 69
Registrert: 6. januar 2005 kl. 17.03
Sted: RAMNES

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av dn03652 » 4. november 2009 kl. 18.25

Hei!

Som Turid nevner er det dessverre ikke noen gårds og slektshist for Hurum.

Vi er dog en gjeng under Hurum hist.lag som pusler litt med å få laget til et slikt verk og håper at det vil se dagens lys i løpet av ikke altfor mange år....?
Har du anledning, møtes vi en gjeng hver 3.tirsdag i måneden på Tofte bibliotek på Hurum, kl 18-21, til slektsgruppemøte. Neste gang er 17. november, her kan du diskutere Hurum-slekt etc. i "det uendelige", samt få hjelp av rutinerte "Hurum-granskere".

Likeledes finnes det på biblioteket en masse avskrevne kilder for Hurum, som er til fri benyttelse i bibliotekets åpningstider.

Jeg har sålangt skrevet litt om Inglingstad og Rokkestad vedr gårdshistorien (primært 1600/1700-tall), men ikke de to andre du etterspør ennå.
Hvis du kan spesifisere litt nærmere hvilke deler av historien du er intr i, så skal vi se hva vi kan hoste opp.

på vegne av slektsgruppa
Vh Erik Bjune

18215
Innlegg: 173
Registrert: 1. mai 2005 kl. 14.08
Sted: MOSS
Kontakt:

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av 18215 » 5. november 2009 kl. 10.54

Hei!

Tusen takk for hyggelige svar.

Jeg er interessert i tiden mellom 1865 og 1950. Min oldefars bror bosatte seg på Semb som tjenestekarl engang mellom 1860 og 1865. Hans navn var Johan Martin Christiansen og kom fra Svinndal i Våler, Østfold. Da jobbet han på Semb.

De første barna til Johan Martin er oppgitt å ha bli født på Holtebrek, noen av de andre oppgitt til Semb, mens de to siste er født på Rokkestad.

Jeg vet at sønnen til Johan Martin, Karl bodde på Bakken og tok etternavnet Bakken og at denne gården ble overtatt av Karls sønn, Oddvar, og etterhvert av hans barnebarn, Ragnar. Ragnar døde i 2002-2004 tror jeg

En annen sønn av Johan Martin, Ole, kjøpte Inglingstad, men jeg tror at ingen av hans barn tok over Inglingstad. Så denne gården forsvant ut av slekta med Ole, tror jeg. Ole hadde 5 barn, Reidar, Sigrid, Borghild, Oskar og Trygve. Vet noen hvor det ble av dem?

Hilsen Bjørn Dahler

Turid Grethe Thorkildsen
Innlegg: 220
Registrert: 15. august 2007 kl. 18.15
Sted: Svelvik

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Turid Grethe Thorkildsen » 5. november 2009 kl. 11.08

Hei,
Jeg har endel opplysninger om Karl og familien, da jeg kjendt de godt i sin tid.
Jeg sender deg et PM, da jeg kan gi deg kontakt med nålevende i denne familien.
Med vennlig hilsen
Turid G. Thorkildsen

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 27. desember 2009 kl. 14.53

Jeg la inn en etterlysning under Lier for en familie som flyttet til Rokkestad omkring 1795. Kanskje noen som leser denne tråden har interesse av den?

Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Leif Salicath » 17. januar 2010 kl. 12.33

Jeg har forsket meg frem til Sætre og Rokkestad i Hurum på 1700-tallet, men trenger litt hjelp for å verifisere noe av dette.

Min historie starter egentlig i Christiania på slutten av 1700-tallet hvor en av mine tipper het Hans Olsen Baarstad (senere Baastad). Jeg har i årevis lett etter hans opprinnelse og vært innom Baastad i Trøgstad, Baastad, Aurskog og Baarstad på Toten og Vågå, Baastad i Asker og fikk endelig tips for noen uker siden om Røyken og navnet Baadstød (Båtstø, Baadstad). Der fant jeg flere av de savnede barnedåp i kb og var igang.

Etter å ha pløyet grundig igjennom kb for hele 1700-tallet for Røyken diverse ganger, satt jeg igjen med en stor mengde Baadstød og en sannsynlig slektsoversikt flere generasjoner bakenfor det jeg hadde tidligere. Imidlertid var det noe som manglet og etter å ha sett på faddere også, fant jeg gjentagne ganger noen Juulsdatter, Sætre på Hurum.

Jeg hadde forlengst funnet Ole Gulbrandsen Baadstød gift med Anna Juulsdatter. Jakten på Juul i kb for Hurum brakte meg snart inn på Juul Jilsøn Sætre minst to ganger gift med hhv. Live Saxesdatter -1719 og Thale Eriksdatter gift 1720. Juuls mor Ragnille Torgrimsdatter Sætre dør også i 1719.

Så langt, så bra, men jeg hadde ikke funnet giftermålet til Ole Gulbrandsen Baadstød og Anne Juulsdatter. Men så dukker Ole Gulbrandsen Rokkestad opp gift i 1731, se lenke men gift med Anne Jørgensdatter Sætre. Det står også Jørgensdatter når de forloves.

Senere - de får mange barn i Røyken er hustruens navn nå er Anne Juulsdatter Sætre. Jeg tror at presten skrev feil navn i Hurum, men håper på et eller annet form for bevis. Var det også en Jørgen Sætre ? Jeg har ikke sett noe spor av ham i kb. Det er indirekte bevis på at det ikke er to forskjellige Ole Gulbrandsen, idet ingen slik dukker opp i kb i hverken Røyken, Hurum, Asker, Lier eller Bragernes.

Videre bør det vel finnes en Gulbrand Rokkestad ?

Turid Grethe Thorkildsen
Innlegg: 220
Registrert: 15. august 2007 kl. 18.15
Sted: Svelvik

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Turid Grethe Thorkildsen » 17. januar 2010 kl. 15.12

Hei,

Den 21.02.1720, døper Gulbrand Rokkesta sin datter, Inger.
Kan det være den Guldbrand du leter etter?

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-46
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620258.jpg
Med vennlig hilsen
Turid G. Thorkildsen

Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Leif Salicath » 17. januar 2010 kl. 15.39

Takk for svar.

Det er interessant. Jeg har også en link til Gulbrand Søvrensen som døper Albert i 1717 lenke Dette kan være samme Gulbrand.

Står det Ødegaarden etter navnet hans ?

Jeg ser ellers at jeg kanskje har feiltydet navnet Jilsøn, det skal kanskje være Ihlsøn - se forøvrig skiftet etter broren (?) Arve Ihlsøn i 1750 lenke Det "bekymrer" meg litt at Ole Gulbrandsen og Anne Juulsdatter (fra 1. ekteskap) ikke synes å være nevnt der - kun barna av 2. ekteskap til Juul Ihlsøn.

I skiftet fant jeg forklaringen på at barnebarnet til Ole Gulbrandsen, Adam Hansen Baarstad f. 1779, fant sin hustru Nille Sophia Olsdatter på Slottet i Hurum. Olle Ihlsøn bor på Slottet i 1750. Hun er nok ikke hans datter, men av barnebarn av Bertel Heinsen, nevnt i skiftet og datter av Ole Bertelsen og Elisabeth Nilsdatter - på Slottet.

Turid Grethe Thorkildsen
Innlegg: 220
Registrert: 15. august 2007 kl. 18.15
Sted: Svelvik

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Turid Grethe Thorkildsen » 17. januar 2010 kl. 15.50

Her er litt mer.
Fant Gulbrand Rokkestads navn, øverst til venstre:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-91
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620303.jpg

Fant også en Ole Gulbrandsensom døper datteren Dorte.
Fadderne kommer fra nabogårdene til Rokkestad.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-93
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620305.jpg

Ole Gulbransen og Anne Jørgensd.s barn Gullov.
Her er også fadderne fra nabogårdene til Rokkestad, og en av fadderne er Ambiør Rokkestad.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-6
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620323.jpg
Med vennlig hilsen
Turid G. Thorkildsen

Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Leif Salicath » 17. januar 2010 kl. 16.11

Tusen takk, Turid.

Dette begynner å bli bra. Jeg er ennå litt usikker på hvorfor det står Jørgensdatter og ikke Juulsdatter, men ellers ser det ut til at følgende er historien:

Ole Gulbrandsen Rokkestad gifter seg med Anne Jørgensdatter/Juelsdatter fra Sætre. Hennes far er Juel Ihlsen og hun er datter i første ekteskap og må være født før 1715. Det stemmer godt med at Ole trolig også er født før 1715 når kb starter i Hurum. De gifter seg i Hurum feb. 1731 og får flere barn i Hurum. Det siste trolig i 1737. I 1739 er de over i Røyken og på gården Baadstød. Nå heter hustruen Anne Juulsdatter !!! Det er ingen spor av Anne og Ole i Hurum etter dette, men de får mange barn i Røyken.

Nevnte Dorthe finnes også i ft1801 70 år gammel.

Et av de mange bevisene jeg har på at Anne = Anne, er at halvsøsteren Live Juulsdatter født i 1721 i Hurum, er fadder til Ole og Annes barn i Røyken.

Var det allikevel en Jørgen ?

Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Leif Salicath » 17. januar 2010 kl. 16.22

Hva betyr egentlig teksten i lenke fra din siste post, Turid

Turid Grethe Thorkildsen
Innlegg: 220
Registrert: 15. august 2007 kl. 18.15
Sted: Svelvik

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Turid Grethe Thorkildsen » 17. januar 2010 kl. 16.40

Hei Leif,
Vel, jeg kommenterte ikke denne innførselen, fordi jeg ikke vet hva "Public: Absolverede"
betyr, men det er det kanskje noen i forumet her, som kan hjelpe til med.

Ellers så har jeg funnet følgende dødsfall.
Gulbrand Olsøn Rokkestad, gravlagt 16.03.1732, 64 år.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-101
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620313.jpg
Med vennlig hilsen
Turid G. Thorkildsen

Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Leif Salicath » 17. januar 2010 kl. 16.48

Tusen takk, Turid.

Der var ihvertfall Gulbrands endeligt. Da var ikke Søfrensen riktig.

Public Absolverede er så vidt jeg vet, de som forlater sognet. Dette ble registrert hos presten og i kb. Det som er uklart i nevnte post er hva Gulbrand Rokkestad har med at Maria Olsdatter har leiermål med sersjant Thomes Jertsøn Meidel å gjøre.

Leiermål er at en får barn uten å ha vært gift.

Jeg tipper på at Maria Olsdatter tjente hos Gulbrand Rokkestad.

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 17. januar 2010 kl. 16.58

Public. absolverede er at de har foretatt offentlig bekjennelse i kirken av begått synd, f.eks. leiermål (seksuelt samkvem uten å være gift), hor (seksuelt samkvem med annen enn ektefelle [av gifte]) etc. Det kunne også være andre typer synder (f.eks. la være å delta i nadverd), men i de aller fleste tilfelle dreier det seg om leiermål.

Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Leif Salicath » 17. januar 2010 kl. 16.59

Tusen takk, Per.

Det var godt å få dette korrekt.

Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Leif Salicath » 17. januar 2010 kl. 17.01

Det er også en Elling Olsøn Rokkestad som dør 56 år gammel i 1734 lenke Det må være bror av Gulbrand.

Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Leif Salicath » 17. januar 2010 kl. 19.48

Barnedåpen som vedr. leiermålet nevnt oven er her lenke øverst til venstsre.

Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Leif Salicath » 18. januar 2010 kl. 20.16

Jeg må dessverre erkjenne at Ole Gulbrandsen Rokkestad som ble gift med Anne Jørgensdatter ikke er den Ole jeg søker. Dette paret fikk bl.a. en datter som ble døpt Dorthe 16. juli 1731 i Hurum.

En annen Ole Gulbrandsen gift med Anne Juulsdatter fikk en datter Dorthe som som ble døpt 25. sep. 1732 i Røyken.

De førstnevnte også får div. andre barn fra 1733-1737 i Hurum.

Ut fra dette så faller førstnevnte bort og jeg må lete etter en annen Gulbrand ......

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 11. februar 2013 kl. 13.10

Jeg ville sette svært stor pris på en fremstilling av eier- og brukerforhold på de her omtalte gårdene! En del av gårdene har stadig i dag bruksnummer under Sætre bruk, i hvert fall Sem, Holtebrekk, Mørk, Korsgården, mens andre gårder i samme område (Ugstad, Østern, Rokkestad) har egne gårdsnummer. Det ser ut til at i hvert fall de første var eid av Sætre bruk og hadde leilendinger med festekontrakter opp til nyere tid (etter 1900???), og at heller ikke de siste var eid av brukerne på begynnelsen av 1800-tallet. Så vidt jeg kan se fra kirkbokinnføringer var en del av mine forfedre brukere på noen av disse gårdene ca. 1795-1840, men jeg skulle gjerne visst mer om eierforholdene og hvem som hadde bygslingskontrakter.

De det gjelder er:

1) Poul Hansen (1751-1814) og hustru Ingeborg Jakobsdatter (1753-1841) kom fra Lier og ble brukere på (en av) Rokkestad (gårdene) en gang mellom 1793 og 1801. Det ser ikke ut som om de var eiere, men det er jeg usikker på.

2) Sønn av de ovenfor nevnte Hans Poulsen (1782-1863) giftet seg i 1805 med Anne Christensdatter (1785-1831). Hun var født i Juvestøa (Svelvik), men foreldrene Christen Larsen og Ellen Thommesdatter kom fra Modum, de flyttet til Strømmen (Juve) mellom 1778 og 1783, og så videre til Hurum før 1801, der de ved FT1801 var brukere på Korsegården (en gård som ikke lenger finnes, men som lå like ved Rokkestad).

3) Hans Poulsens og Anne Christensdatter hadde bl.a. sønnen Ole Hansen (1810-1894) som ikke finnes døpt i kirkboken, men som i følge hva som står ved konfirmasjon, eksteskap etc. var født i Bakken under Rokkestad i 1810 (død 1894). I 1848 er han oppført som selveier på Korsegården, men allerde to år senere var han selveier på det lille småbruket (Hoffs)Bråten, i bakkene mellom Hurum kirke og Verket.

4) Ole Hansen (nevnt over) giftet seg i 1848 med Maren Johanne Eriksdatter (1829-1910) [disse var mine tippoldeforeldre, farfar og farmor til min morfar]. Hun var født på Sem, og så vidt jeg kan se av hva som står ved forskjellige fødsler, dødsfall etc. var foreldrene Erik Pedersen (ca. 1793-1857) og Oline Olsdatter (1787-1869) brukere på Sem, i hvert fall en lengre periode fra før 1830. Men da de giftet seg i 1822 sto Erik Pedersen som husmann på Mørk (jeg har ikke funnet hvor han kom fra) mens kona Oline Olsdatter da var enke og bondekone på Østern. Hun var også innflytter til Hurum, opprinnelig kom også hun fra Lier.


Så her har jeg i hvert fall bruk under Rokkestad, Bakken, Sem, Mørk, Østern, Korsegården, samt også Ugstad som ikke er nevnt over, der noen av mine forfedre tydeligvis var brukere i tiden 1795- ca. 1850, selv om de alle stort sett var innflyttere til Hurum, særlig fra Lier, men også fra Modum.

Så for disse gårdene skulle jeg gjerne visst 1) eiendomsforholdene på den tiden (og når ble de forskjellige gårder solgt til brukerne), og 2) hvem hadde tinglyste bygslingskontrakter når?

dn03652
Innlegg: 69
Registrert: 6. januar 2005 kl. 17.03
Sted: RAMNES

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av dn03652 » 12. februar 2013 kl. 19.16

Hei Per!

Litt usikker på om siste innlegg var til hele tråden eller til mitt tidl innlegg fra prosjektgruppa som skriver på gårds- og slektshist for Hurum?
Anyway; jeg svarer hvertfall for vår del - (en kort versjon i første omgang);

Vi har akkurat begynt å skrive på Gnr 1 Sætre Bruk, men har kommet til 30 sider allerede vedr perioden 1600-1900. Det er nok mest slektshist så langt og minst eier/bruker hist., men det kommer.

Det vil bli organisert slik som det er vanlig i slike bøker, suksessivt etter bnr, slik at Sem kommer under bnr 3, Korsgården bnr 12, Holtebrek bnr 13 og Mørk bnr 42/43.
Videre får underplassene sine bnr hvis de har dette (feks Sørli 1/4, Fagerli 1/5 osv.). De plasser som ikke har noe bnr vil bli omtalt i "oppsamlings-balker" der vi mener de geografisk hører sånn noenlunde hjemme, mellom bnr'ene.

Hvis du sender meg en mail på "bjune at hotmail dått com", så kan jeg sende over litt av det vi har sålangt.

Jeg tar ellers med denne tråden på Bokmøtet om halvannen uke og diskuterer den nærmere, så kanksje jeg kan gi noe mere utfyllende svar senere?

Mvh
Erik Bjune
Hurum Histlag
Prosj.gruppa for Gårds- og slektshist.

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 12. februar 2013 kl. 21.06

Hei,

Det var egentlig til ditt innlegg fra 2009, samt at jeg av Leif Salicath så nevnt en del gårder jeg som sagt selv har forbindelse til (men tidligere enn mine folk). Jeg sender e-post.


Per B. Lilje

dn31703
Innlegg: 1
Registrert: 17. mars 2014 kl. 10.14
Sted: SLEMMESTAD

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av dn31703 » 17. mars 2014 kl. 11.23

Leif skrev:Takk for svar.

Det er interessant. Jeg har også en link til Gulbrand Søvrensen som døper Albert i 1717 lenke Dette kan være samme Gulbrand.

Står det Ødegaarden etter navnet hans ?

Jeg ser ellers at jeg kanskje har feiltydet navnet Jilsøn, det skal kanskje være Ihlsøn - se forøvrig skiftet etter broren (?) Arve Ihlsøn i 1750 lenke Det "bekymrer" meg litt at Ole Gulbrandsen og Anne Juulsdatter (fra 1. ekteskap) ikke synes å være nevnt der - kun barna av 2. ekteskap til Juul Ihlsøn.

I skiftet fant jeg forklaringen på at barnebarnet til Ole Gulbrandsen, Adam Hansen Baarstad f. 1779, fant sin hustru Nille Sophia Olsdatter på Slottet i Hurum. Olle Ihlsøn bor på Slottet i 1750. Hun er nok ikke hans datter, men av barnebarn av Bertel Heinsen, nevnt i skiftet og datter av Ole Bertelsen og Elisabeth Nilsdatter - på Slottet.

Kjell Arvid Sørum
Innlegg: 19
Registrert: 26. juni 2018 kl. 21.48
Sted: Orkanger

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Kjell Arvid Sørum » 2. juli 2019 kl. 22.40

Til Per B. Lilje

I denne tråden fra 2013 vil jeg komme innom punkt 2 i ditt innlegg:
Ellen Thomesdatter og Christen Larsen var foreldrene til Anne Christensdatter, og hennes søster Aleth f 3. sept 1775 i Modum (nr 84) https://media.digitalarkivet.no/view/8495/41911/206
er min 3xtippoldemor. Hun var gift med Hans Andersen Torstvet f ca 1756.
Lars Christensen var døpt Dom Miseric. (29. apr) 1781 https://media.digitalarkivet.no/view/8495/41911/233 i Modum, og siden den første Anne var døpt i Strømme kirke 14. des 1784, må familien sannsynligvis ha flyttet hit i dette tidsrommet.
Ellen Thomesdatter var født 19. juli 1743 i Modum (nr 54) https://media.digitalarkivet.no/view/8495/41911/18 , foreldre Thomes Larsen og Tolline Olsdatter.
Jeg mangler sikre kilder når det gjelder Christer Larsen, men han kommer muligens også fra Modum.
Ellen og Christer fikk 7 kjente barn: Aase 1773, Aleth 1775, Lars 1777 d.s.å, Tolline 1778, Lars 1781, Anne (1783-1784), Anne 1785.

Med hilsen
Kjell Sørum

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 2. juli 2019 kl. 23.09

Mange takk, her kom jeg litt videre! Av barna til Christen og Ellen hadde jeg på egen hånd ved lesing av kirkebøker bare funnet Åse, Tolline og de to Anne.

Strømmen sogn er der som i dag er Svelvik kommune (gamle Strømmen kirke ble erstattet av dagens Svelvik kirke), det hadde en litt spesiell tilkytning, da det kirkemessig var annekssogn til Hurum sogn, som tilhørte Buskerud amt, mens det sivilt var del av Grevskapenes amt (Vestfold).

I kirkeboken er hjemsted ved den første Annes fødsel i 1783 og død i 1784 Dyve Støen, mens det ved den andres dåp i 1785 bare står Dyve. Dyve må være gården Juve, rett nord for bybebebyggelsen i Svelsvik, mens kartet viser Juvestøa på det som i dag er en parkeringsplass ved Drammensfjorden nedenfor Juve. "Stø" ble brukt i området for strandplasser, f.eks. har man Støa i Holmsbu på Hurum. Så jeg regner med at det har vært en liten fiskerplass her før, og at det var der Ellen og Christen bodde i hvert fall der 1783-1785.

Kjell Arvid Sørum
Innlegg: 19
Registrert: 26. juni 2018 kl. 21.48
Sted: Orkanger

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Kjell Arvid Sørum » 3. juli 2019 kl. 15.11

Jeg takker for nyttig geografisk oppdatering.

dn03652
Innlegg: 69
Registrert: 6. januar 2005 kl. 17.03
Sted: RAMNES

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av dn03652 » 5. juli 2019 kl. 14.48

Hei Per!

Har du noe kontroll på hvor sønnen til dine tippoldeforeldre på Klokkerstuen, Martinius Olsen, havnet. Han var født i 1872, vel som yngste i barneflokken av 7 barn?

Ditto med datteren Elise Martine, som var født i 1854?

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 10. juli 2019 kl. 15.33

Hei Erik!

Nei dessverre. Jeg har Martinius som barn i folketellingen i 1875 og som konfirmant 9. oktober 1887. Jeg har søkt i folketellingen 1900 på både Martinius og Martinus, men har ikke funnet ham.

Olise Martine (står det så vidt jeg kan lese ved dåp og ved konfirmasjon) har jeg konfirmert 6. juni 1869. Ved konfirmasjon står det bosted Sem, men moren kom fra Sem. Jeg har ellers notert at hun i folketellingen 1875 er tjenestepike i Rørvik (men det har jeg fått fra deg), og etter det har jeg ikke funnet henne.

Jeg har også et spørsmål: Disses morfar, Erik Pedersen, er den jeg ikke har styr på i den generasjonen. Ved ekteskap 15. juli 1822 er han oppført som husmann på Mørk. Fra før 1829 er han bruker av Sem (leilending). Ut fra gitt alder ved begravelsen i 1857 var han født ca. 1793. Har du noen kunnskap om hans opprinnelse?

dn03652
Innlegg: 69
Registrert: 6. januar 2005 kl. 17.03
Sted: RAMNES

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av dn03652 » 10. juli 2019 kl. 16.09

Ja, han var sønn av Peder Jonsen på Tronstadeie (Vestre Sagene). Peder var født i ca. 1753.
Hans kone het Marte Marie Kristoffersdtr., f. ca 1755. De giftet seg ca 1788.
Paret bodde i Bjørnstadstranden i 1801.

Peders første kone het Mari Eriksdtr, f. ca. 1760 på Island i Hillestad (i Vestfold). De giftet seg i 1778 og brukte Island, men Peder var konk da kona døde & skifte skulle gjøres opp, og flyttet til Hurum.

Jeg har ikke klart å finne ut hvor Peder og Marte Marie var fra:(

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 11. juli 2019 kl. 12.04

Mange takk!

Inger Vindal Kvennodd
Innlegg: 71
Registrert: 23. desember 2004 kl. 9.48
Sted: BREVIK

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Inger Vindal Kvennodd » 5. desember 2022 kl. 14.14

Hei
Er det noe nytt om når utgivelsen av gårdshistorien kommer ?

mvh helmin fra Brevik
 

Erik Johan Bjune
Innlegg: 3
Registrert: 25. mars 2021 kl. 11.33

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Erik Johan Bjune » 16. januar 2023 kl. 11.30

Hei!
Ja, nå er det snart klart for utgivelse av gårds- og slektshistorien;

Lørdag 25. mars slippes bind 1 & 2 av Hurum gårds- og slektshistorie!!  :P
 

Disse bindene vil dekke alle 57 gårdsnumrene som er på Hurum.
Bind 3, som vil inneholde tettstedene før 1900 og navneregistre, er planlagt ferdigstilt til utgivelse ca. desember 2023.

Informasjon om bestilling, pris, etc, vil bli lagt ut ca. 1. mars på historielagets nettsider: https://hurumhistorielag.org/

mvh erik
 

Helmin Kvennodd
Innlegg: 1
Registrert: 27. januar 2023 kl. 11.10

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Helmin Kvennodd » 27. januar 2023 kl. 15.18

 Hei
Takk for svaret, da får jeg bare vente til jeg kan bestille

   mvh Helmin
 

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 27. januar 2023 kl. 15.32

Jeg gleder meg!

Erik Johan Bjune
Innlegg: 3
Registrert: 25. mars 2021 kl. 11.33

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Erik Johan Bjune » 2. mars 2023 kl. 23.10

Da er det klart :P:

Hurum gårds- og slektshistorie
 
 

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 3. mars 2023 kl. 10.31

Da er den bestilt, jeg gleder meg!

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 14. mars 2023 kl. 18.09

Jeg krysset av at jeg ville betale med Vipps, men det kom ikke opp noen videre betalingsinformasjon da jeg sendte bestillingen. Det kom heller ikke noen kvittering for bestillingen pr. e-post, men jeg mener den viste at bestillingen var sendt. jeg håper alt er OK!

Erik Johan Bjune
Innlegg: 3
Registrert: 25. mars 2021 kl. 11.33

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Erik Johan Bjune » 22. mars 2023 kl. 17.49

Det skal nok være i orden.

VIPPS-nummeret finner du på historielagets nettsider: https://hurumhistorielag.org/

mvh erik
 

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Gårdshistorie for Hurum.

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 22. mars 2023 kl. 19.14

Flott, da har jeg betalt og gleder meg til å få den i posten.

Svar

Gå tilbake til «Hurum»