Kaptein Niels Kolsrud, hustru Anna Green, datter Sara Aleth

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Kaptein Niels Kolsrud, hustru Anna Green, datter Sara Aleth

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 30. april 2013 kl. 16.27

Er det noen som kjenner bakgrunnen til kaptein Niels Kolsrud (død 1740)? Jeg gjetter at han var av bondeslekt og fra gården Kolsrud i Sigdal, noe som var sjelden, men ikke enestående for en kaptein i Hæren?

I følge Olai Ovenstad "Militærbiografier" ble han utnevnt til fenrik reformé ved 2. Oplandske nasjonale infanteriregiment 25/10-1723, premierløytnant ved Land og Biriske kompani av regimentet 7/4-1727, overflyttet som premierløytnant ved Gran og Jevnakerske kompani av regimentet 8/11-1728 og utnvent til kaptein og sjef for Østre Hallingdalske kompani av samme regiment 12/8-1735.

Han giftet seg 27/9-1729 på Kolsrud gård i Sigdal med Anna Green, se permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-16
"D. 27. September Kolsrud, Leutenant Niels Kolsrud, Madmoiselle Ane Green."

Jeg ser det er gårder som heter Gren i området, men hun tiltales jo som en som tilhører "de kondisjonerte klasser", det samme på siden før med vielse av (en søster?) av "Hederlige og Wellærde Hr. Johannes Bertelsøn, Madmoiselle Else Green".

Deres datter (min 4-tippoldemor) døpes 21. desember 1736 i Holmen kirke i Sigdal og får navnet Sara Aleth Moss. (Maass eller Moss som det skrives mange steder er da et merkelig døpenavn, oppkalling eller et slektsnavn?):

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-32
"D. 21. Dcember ved Holm Chapitain Kolsruds barn Sara Aletta Maass" (det kan se ut som om Maass er tilført senere).

Kaptein Kolsrud døde 4. september 1740 i Sigdal i følge Militærbiografier. I kirkeboken, permanent sidelenke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-40 se begravelse nr. 26, er han så vidt jeg kan se begravet i Holmen kirke en gang mellom 23. august og 15. september (begravelsene før og etter), men det er ikke skrevet hverken begravelsesdato eller alder på ham (i motsetning til alle andre).

Datteren troloves 15. september (tror jeg det er, Sbr.?) 1757 med Erik Nilsen Sønsteby fra Modum (min 4xtipp): Permanent sidelenke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-87 nederst på høyre side:
"Den 15. Sbr. paa Green. Erich Nielsen Synstebye fra Modum og Sara Aletta Maass, Caut.: Ingebret Kittilds. Qvisle og Taallev Erichs. paa Green" og helt til høyre: "NB Erich Nielsen Synstebye og Sara Aletta Maass blev Cop. Paa Modum".

Selve vielsen finner man i Modum kirkebok som nr. 21. her: Permanent sidelenke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-311
"D: 25: Oct. Copuleret paa Sønstebye (over skrevet Heggen Kirke) Ungkarl Erich Nielsen og Jomfru Zara Alet Colsrud som tilforn vare trolovede i Sigdal. Cautionister Ingebrit Kittilsen Qvisle, Tollev Erichsen Green".

Sara Alet døde i april 1773, se nr. 61 her: Permanent sidelenke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-397 "Die Eod: ibid (25. april i Heggen kirke) Sara Alet Moss Sønsteby gl. 36 aar"

Kapteinens enke døde i Sigdal i 1781: Permanent sidelenke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-115

Holmen kirke nr. 25: "D. 8. Novemb. begravet Anne sal. Capitain Kolsruds gl. 78 aar."

Som sagt, jeg ville gjene vite om det er flere opplysninger om Niels Kolsrud (som det aldri er oppgitt petronym til), kona Anne Green (som det heller aldri oppgis patronym til), og også hvorfra Maass eller Moss dukker opp som navn til datteren.

dn18527
Innlegg: 6054
Registrert: 30. november 2004 kl. 19.25
Sted: VÅGÅ

Re: Kaptein Niels Kolsrud, hustru Anna Green, datter Sara Al

Legg inn av dn18527 » 30. april 2013 kl. 17.12

Kan dette hjelpe? Anne Olsdatter og Nils Johannesen står det her.
Sjekk med kirkebok.
http://familytreemaker.genealogy.com/us ... -0024.html[/b]
Vennlig hilsen Tove

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Kaptein Niels Kolsrud, hustru Anna Green, datter Sara Al

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 30. april 2013 kl. 17.36

Det kan være et utgangspunkt, det ser ut til å være de rette (men uten noen kildehenvisninger). Jeg finner ikke deres barn Else døpt i Sigdal i 1731 eller 32. Siden han da var løytnant ved Gran og Jevnakerske kompani, ville det være naturlig at han da bodde på Hadeland og at barnet burde være døpt i et av sognene på Hadeland.

Ellers legger jeg merke til at Green alltid er understreket, noe som tyder på at de på Gren (eller som brukte Green som slektsnavn?) var blant bygdas "kondisjonerte".

gj16752
Innlegg: 252
Registrert: 10. august 2012 kl. 10.13
Sted: Vestfossen

Re: Kaptein Niels Kolsrud, hustru Anna Green, datter Sara Al

Legg inn av gj16752 » 3. mai 2013 kl. 19.42

Hallo

Nils Kolsrud er identitisk med en Nils Johannesen.
Denne Nils var sønn av Johannes Nilsen Kalager (på Modum) og Anne Stephensdatter.

Anne Green var datter av Ola Fingarsen og Kari Andersdatter på Green Nordre i Sigdal.

Sigdalsbøkene av Andreas Mørch kan anbefales.
På side 115 i bind VI omtales Nils Johannesen og Anne Olsdatter.
Bygdeboka kjenner sju barn av paret.

mvh
Tor Kenneth

Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

Re: Kaptein Niels Kolsrud, hustru Anna Green, datter Sara Al

Legg inn av Kjell Halvorsen » 3. mai 2013 kl. 22.11

Hei Per B.

For å følge opp Tor Kenneths info om opphavet til Nils Kolsrud fant jeg fram til skiftet etter Johannes Nilsen fra Kalager i Modum. Her framgår klart og entydig at hans eldste sønn var 'Niels Kolsrud som var Capitain ved det Hallingdalske Aas Præstegields Compagnie' og at han er 'ved døden afgaaen'. Deretter følger info om Nils Kolsruds kone Anne Green og parets 3 døtre ( Buskerud fylke, Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 13a (Hba 0013.a), 1761-1764, side 231b) http://arkivverket.no/URN:sk_read/23816/242/

Kjell H.

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Kaptein Niels Kolsrud, hustru Anna Green, datter Sara Al

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 3. mai 2013 kl. 22.32

Her var det mye spennende, ja. Jeg fant også skiftekort for kapteinens enke Anne Green under Gren, Nordre, og skal gå videre med begge.

Det er ellers spennende at det som ser ut til å være en vanlig bondesønn kunne bli kompanisjef på 1700-tallet. Jeg kjenner noen få tilfelle, men det var en sjeldenhet. Hovedproblemet (foruten det sosiale med datidens store skiller) var at en ny kompanisjef måtte kjøpe kompaniet av sin forgjenger (det var datidens "pensjonsordning" for kapteiner) for en sum som gjerne lå omkring 2000-2500 rdl midt på 1700-tallet, dvs. hva en virkelig storgård eller flere mindre gårder kostet. Som regel var det bare adelige eller andre fra overklassen som hadde nok kontanter eller nok kontakter til at de kunne få låne så mye penger. Nå var det ikke uvanlig at den ene eller begge løytnantene i kompaniet skjøt inn penger (hvis de hadde det) i det som ble kalt en akkord, hvis de virkelig ønsket vedkommende som sjef, mot at de skulle få en del av kompanisjefens lønn etterpå (kaptein-lønn var svært mye høyere enn løytnant-lønn). Det er mulig noe slikt var inne i bildet her.

Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

Re: Kaptein Niels Kolsrud, hustru Anna Green, datter Sara Al

Legg inn av Kjell Halvorsen » 4. mai 2013 kl. 11.03

Hei igjen,

Jeg gjorde et oppslag i Modums Historie bind IV av Arnt Ruud. På side 283-284 er omtale av tidligere eiere og brukere av gården Kaldaaker.

Basert på dette fant jeg fram til skiftet etter Nils Kolsruds farfar, Niels Halfvordsøn. Arveskiftet fant sted 9 mars 1687 administrert av Jørgen Hansen som Konglig Majestets Sorenskriver udi Buskeruds Fougderi samt bygdelensmannen og to lagrettemenn fra Modums Præstegield. Arvinger var enken Marte Haagensdatter og sønnen Haagen Nielsen som var dragon under Baron Løvendals Batalion og utenlands i hans Kongelige majestets tieneste, sønnen salig Halfvord Nielsens søn Niels Halfvordsen, sønnen (item) Johannes Nielsen, døtrene Maren og Lisebet Nilsdøttre (Buskerud fylke, Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 1 (Hba 0001), 1676-1688, side 269a) http://arkivverket.no/URN:sk_read/23796/276/

Fra skiftet har bygdebokforfatteren inkludert et transkript av noe han omtaler som en rørende tilføyelse: ’Ellers bekom sønnen Johannes Nielsen en klædes kledning, kjole og bukser, underforet med filt og lærret, hvilken kledning hans salige far i sitt ytterste forundte ham etter morens beretning, dog på kondisjon at han skulle være henne flittig tro, hørig og lydig for den’. Jeg registrerer at transkriptet ikke er en 100 % bokstavrett gjengivelse fra skiftet, men tok det med siden det handler om ’din’ forfar.

Fortsatt iflg bygdeboka overtok Johannes Nilsen bygslen av gården etter sin mor i 1699 og ble selveier i 1723. Dette kan jo tyde på at hans sønn Nils hadde arvet gode gener – overgang fra bygsel/bruker til selveier så tidlig som begynnelsen av 17-hundretallet var ikke vanlig. Sidene 2680-2690 (Kaldager) i skiftekortene fra Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri vil kunne gi deg ytterligere info om Nils Kolsruds røtter i Modum http://arkivverket.no/URN:sk_read/4890/2682/

Kjell H.

Morten Ryager
Innlegg: 95
Registrert: 17. oktober 2011 kl. 9.37
Sted: HASLUM

Re: Kaptein Niels Kolsrud, hustru Anna Green, datter Sara Al

Legg inn av Morten Ryager » 4. mai 2013 kl. 11.51

Hei Per

Dette er også mine forfedre. Takk for en del nye opplysninger. Jeg har mine opplysninger fra bydebokene for Sigdal. Disse bør du låne. I den eldste fra begynnelsen av 1900-tallet, som er en generell bygdehistorie, er det bare et fåtall personer nevnt. Den første og mest omtalte er "Sigdalskongen" Iver Olssøn. Iver tok til seg Niels Kolsrud som fostersønn og det var ved hjelp av fosterfarens penger at Niels kunne kjøpe seg en kapteinsgrad. Sara Alette Maas/Moss er oppkalt etter Ivers annen kone, som døde rett før Niels' datter ble født.

Hilsen
Morten

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Kaptein Niels Kolsrud, hustru Anna Green, datter Sara Al

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 4. mai 2013 kl. 14.22

Mange takk, Kjell og Morten!

Her har jeg plutselig kommet flere jafs bakover i slekta og funnet mye spennende. Jeg må få lånt både Sigdal-bygdebok og Modum-bygdebok.

Min tilknytning til disse er følgende (hvis noen skulle være "slektning" i den retningen):

Sønn nr. 2 til Erik Nilsen Sønsteby og Sara Aleth Moss Kolsrud var:

Peder Eriksen (f. 11/1-1767, Sønsteby, Modum), g. 9/11-1793 Anne Cathrine Olsd. Brones (døpt 31/1-1768, død 9/6-1851). Det ser ut som disse hadde et kraftig fall i sosial status fra ca. 1795, i FT1801 er de på en husmannsplass under Flannum (Dag- og haandarbeide) og ved fødsel til barn etter det tydeligvis på forskjellige husmannsplasser, under Kjølstad og Vestre Viger. Peder Eriksen ble begravet 12/11-1808.

Eldste sønn til Peder Eriksen og Anne Cathrine Olsd. var:

Erik Pedersen, f. på Disen 3/1-1799, g. 28/12-1832 m. Christine Johanne Nilsd. Sønsteby (1799-1870), død 27/5-1872 på Evjen, Geithus (gnr/bnr 44/1, nå ubebygd friområde i vannkanten i sørenden av Bergsjøen, men det var visst et småbruk/husmannsplass der tidligere). I I FT1865 står han som tømmermann og jordløs husmann, leiende husene på Evjen. I en del tilfelle brukte han tydeligvis Ihlen som etternavn, uten at han bodde på Ilen, eller husmannsplass under Ilen, jeg vet ikke hvorfor (da han giftet seg sto han som Erik Pedersen Ihlen på Sønsteby, da sønnen gifter seg er faren oppgitt som Erik Pedersen Ihlen på Sønsteby-Evjen).

Eldste sønn til Erik Pedersen og Christine Johanne Nilsd. var:

Peder Eriksen Evjen (f. 30/4-1833, d. 7/12-1914), g. 5/8-1864 m. Anne Kirstine Johannesd. Sønsteby-eie (1843-1911). Han var skomaker, bodde bl.a. på plassen Glosimot under Sønsteby, deretter på Evjen og så inne i Geithus "sentrum " (Dælveien 2 er det i dag tror jeg). Han og kona brukte Evjen som etternavn også etter at de flyttet til Geithus. I FT1910 står han med yrke "agent, skomaker og forskj."

Eldste sønn til Peder Eriksen og Anne Kirstine Johannesd. var:

Johannes Pedersen (f. 18/9-1863 på Kaldåker, d. 13/3-1941 i Tønsberg, begr. Heggen, Modum). Han var smed, først i mange år i Drammen (ved Drammens jernstøperi) på sine eldre dager flyttet han til Tønsberg. G. 14/3-1886 i Heggen k. med Bergitte Jahnsen (1855-1895) fra Drammen.

Sønn nr. 2 til Johannes Pedersen og Bergitte Jahnsen var Georg Johannessen (f. i Drammen 1/2-1890, d. i Tønsberg 20/3-1964). Han var lokomotivfører i NSB, bodde i Tønsberg og var min farfar.

Dvs. tilbake til Erik Nilsen Sønsteby (1718-1785) og Sara Aleth Moss Kolsrud (1736-1773) er dette min rene farslinje.

Morten Ryager
Innlegg: 95
Registrert: 17. oktober 2011 kl. 9.37
Sted: HASLUM

Re: Kaptein Niels Kolsrud, hustru Anna Green, datter Sara Al

Legg inn av Morten Ryager » 4. mai 2013 kl. 16.18

Mitt slektskap til Erik Nilsen Sønsteby og Sara Aleth Moss Kolsrud (også mine 4xtipper) går via datteren Anne Eriksdatter, gift med Hans Amundsen. Han var forpakter på Fjeld gård på Modum til 1819. En av Annes døtre het Sara Alette Moss (Hansdatter), oppkalt etter mormoren. Min forfar var eldste sønn Amund Hansen født 22.05.1796. Han ble gift med Mallene Christine Torgersdatter. Deres sønn nr. 2 Thomas Christian Amundsen giftet seg med Anne Johannesdatter. Thomas er nevnt både som skredder og slakter på Vestre Viker. De fikk 9 barn, blant den datteren Kristine Fredrikke 31.10.1871. Hun ble gift med Hans Andreassen Løkka, og fikk blant annet datteren Harda, som er min farmor.

Hilsen
Morten

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Kaptein Niels Kolsrud, hustru Anna Green, datter Sara Al

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 4. mai 2013 kl. 22.51

Her fant jeg en interessant historie om en som må ha vært Niels Kolsruds forgjenger som kompanisjef: Fra Maastricht til Hallingdalen - Krig, kulturmøter og et ekteskap på begynnelsen av 1700-tallet

Morten Ryager
Innlegg: 95
Registrert: 17. oktober 2011 kl. 9.37
Sted: HASLUM

Re: Kaptein Niels Kolsrud, hustru Anna Green, datter Sara Al

Legg inn av Morten Ryager » 14. mai 2013 kl. 19.58

Jeg har nylig lest artikkelen nevnt over. Her var jo også Iver Olsen (Olsøn) nevnt som en av dem som kjempet mot Weisenberg i retten. I tillegg til rikdom var han kjent som svært skrive- og talefør. Ikke bare bidro han med Weisenbergs fall, han fikk satt inn fostersønnen i samme stilling få år etter. Det smakte nok ekstra godt.

Morten

Svar

Gå tilbake til «Sigdal»